Microsofts sky løber tør for kapacitet

4 kommentarer.  Hop til debatten
Microsofts sky løber tør for kapacitet
Illustration: Picasa 3.0.
På grund af »hidtil uset« efterspørgsel kan det blive nødvendigt at indføre kapacitetsbegrænsninger i Azure, siger Microsoft.
5. juli kl. 09:26
errorÆldre end 30 dage

Kunder hos Microsofts cloud-tjeneste Azure oplever, at det ikke længere er muligt at købe visse tjenester hos sky-leverandøren.

Det skriver The Register, som citerer mediet The Information, der fortæller at visse af tjenestens datacentre i USA, Europa og Asien er påvirket af kapacitetsproblemer.

Avisen The Telegraph hævder, at det ikke er muligt for kunder at købe instanser eller adgang til tjenesten Cosmos DB i Azure-datacenterregioner i Storbritannien.

Microsoft udtaler til The Register, at firmaet har oplevet en »hidtil uset« efterspørgsel, og tilføjer, at det vil indføre kapacitetsbegrænsninger, hvor det er nødvendigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Med denne stigning, kombineret med overordnede tendenser, der påvirker hele branchen, har vi taget skridt til at adressere kundernes øgede kapacitetsforbrug og samtidig fremskynde serverudrulningen i vores datacentre. Vores prioritet er fortsat at sikre kontinuitet i kundernes forretning,« skriver en en talsmand fra Microsoft til The Register.

Der forsættes:

»Ud over at håndtere og planlægge med henblik på vækst, benytter vi også aktivt fordeling af arbejdsbyrder, efter behov. Hvis det bliver nødvendigt at indføre kapacitetsbegrænsninger, vil vi først begrænse prøve-adgang og interne arbejdsbelastninger, for at prioritere væksten hos eksisterende kunder.«

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
6. juli kl. 11:27

Så det er alligecel rigtigt, den der med at 'The cloud is just someone else's computer'. Og nu er den ved at blive for lille, og den kan ikke lige opgraderes?

4
6. juli kl. 16:14

Så det er alligecel rigtigt, den der med at 'The cloud is just someone else's computer'. Og nu er den ved at blive for lille, og den kan ikke lige opgraderes?

Problemet er såmænd nok at hardware supply chains are udfordret. På den måde rammes du uanset hvad. Den der med "just someone else's computer" er i øvrigt en meget simplistisk måde at se det på. Ordet "just" gør at det rammer helt skævt.

2
5. juli kl. 12:28

Husk at det er et midlertidigt problem. I første omgang vil det ikke påvirke production load men kun non-production load.

Da Corona ramte oplevede vi også at man ikke kunne konfigurere visse services på helt nye subscriptions. Og det samme var gældende på udviklings subscriptions, og test subscriptions.

Det kan være irreterende, men der er lang vej til det får effekt på production. Husk at sammeligne dette med on-premise, hvor dette altid har været et problem. Hvis man er virkelig nervøs kan man købe reserved kapacitet allerede nu og så står man forrest i køen (men betaler for ubenyttet kapacitet - lidt på samme måde som on-prem).