Microsoft-chef udsender nyt manifest til medarbejderne. Her er det ny Microsoft

Microsoft’s Satya Nadella har udgivet et over 3000 ord langt manifest, som skal forme fremtidens Microsoft. Han vil udfordre Apple, og ingen metoder er udelukket i det forsøg.

Microsoft’s topchef Satya Nadella har udsendt et manifest til alle sine medarbejdere - et manifest på 3.187 ord om hans vision for fremtidens Microsoft, rapporterer flere amerikanske medier, der bringer manifestet, heriblandt Business Insider.

Manifestet er derfor af gode grunde ikke sådan lige til at beskrive med få ord og i korte vendinger, men Nadella nævner blandt andet, hvordan interne organisationer vil ændre sig, at fusioner og nyerhvervelser af virksomheder bestemt ikke er udelukkede, nye partnerskaber vil forme sig, der vil blive gjort op med gamle traditioner og flere andre ledelsesbudskaber, som i hvert fald kommunikerer, at tingene kommer til at blive gjort anderledes fra, hvad de plejer at gøre i Microsoft.

Nadella koger strategien ned til, at 'Vi hjælper folk med at få klaret ting,' lyder det.

Det betyder mere konkret, at Microsoft satser på ‘mobile-first’ og ‘cloud-first’.

Ifølge Nadella’s manifest, der er struktureret efter tre punkter, der tæller selskabets verdenssyn, dets kerne og dets kultur, vil Microsoft 'genopfinde produktivitet og selvstændiggøre enhver person og enhver organisation på planeten til at opnå mere,’ som det så bombastisk lyder fra topchefen.

Som nogle andre af højdepunkterne i manifestet har businessinsider.com markeret, at Nadella adskiller sig fra sin forgænger Steve Ballmer, når det kommer til dennes ‘devices and services’-strategi.

‘Mens devices og services-beskrivelsen var hjælpsom i starten af vores transformation, er vi nu nødt til at finpudse i vores unikke strategi,’ skriver Nadella i sit manifest.

Desuden erkender han i sit skriv, at Apple’s iPhone og andre produkter har vundet hverdagsmenneskets kærlighed, som konstant bruger sine Apple-produkter - også når han har fri. Nadella håber og vil opfinde noget lige så vigtigt, skriver han.

Endvidere forsvarer han Microsoft-konsollen Xbox og skriver, at Microsoft for fremtiden også skal være meget mere fokuserede på at servicere kunderne i sådan en grad, at han vil ‘besætte dem.’ som han skriver.

Hele manifestet kan læses i det dybe link til Businessinsider.com.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kirk

Jeg elsker at Satya er så meget en 'back to the roots' end Steve Ballmer var. Ballmer var jo febrilsk efter at kopiere Apple's succes, hvilket var komplet tåbeligt.

Microsoft er og har været et firma som producere værktøjer i langt højere grad en produkter. (om man så vil kalde Windows og Office for produkter eller værktøjer er så et definitions spørgsmål)

Men jeg ser MS som et teknologi firma, som via innovation, gør det muligt for professionelle (og private) at udleve deres visioner.

Windows 8 og Windows Phone 8 handler i højere grad om at malke sine kunder - hvilket Apple jo gør, end at sætte folk 'fri' til at gøre det DE vil.

så WUHU for Satya for at få MS tilbage på skinnerne !

  • 4
  • 13
Henrik Pedersen

Jeg er også sikker på at Nokia's topledelse virkelig rystede i bukserne for 10 år siden.

Jeg tvivler så på at Microsoft er døde om 10 år, men man skal da aldrig afvise at deres produkter har fået tæsk af forbrugerne og de måske kun lever af deres Windows Server market, eller måske helt omvendt? Hvis jeg kunne forudsige det var jeg millionær på aktier.

Pointen er dog: Det her er teknologi-branchen. Meget kan ske på rigtig kort tid. :)

  • 5
  • 0
Jesper Poulsen

Men jeg ser MS som et teknologi firma, som via innovation, gør det muligt for professionelle (og private) at udleve deres visioner.

Jeg har nu ikke set megen innovation fra MS' side. De har om nogen opkøbt innovationer (gennem virksomhedsopkøb) eller slet og ret kopieret (stjålet) innovationer (Stacker/DriveSpace). Desuden har de været enormt konservative hvilket gik ud over NT helt frem til ver. 4.0 (brugerfladen i NT 3.x var baseret på brugerfladen i OS/2 1.2).

Deres spredte fægtning mht. brugerflader (og fastlåsning i samme) har vist at de ikke har været til for brugernes skyld, men at brugerne har været til for deres skyld. Uanset hvilken version af Windows man kigger på, så har brugerfladen altid været den mindst effektive ift. konkurrenterne.

  • 9
  • 2
Hans Andersen

Jeg har nu ikke set megen innovation fra MS' side. De har om nogen opkøbt innovationer (gennem virksomhedsopkøb) eller slet og ret kopieret (stjålet) innovationer (Stacker/DriveSpace). Desuden har de været enormt konservative hvilket gik ud over NT helt frem til ver. 4.0 (brugerfladen i NT 3.x var baseret på brugerfladen i OS/2 1.2).

Doublespace udkom med MS-DOS 6.0 i 1993. NT 4.0 udkom i 1996. Der er sket meget siden.

Mht innovationsniveau, så er det vel meget normalt at de store virksomheder går efter det sikre, og lader de mindre virksomheder om at innovere. Hvis et produkt ser godt ud / er succesfuldt, kan man jo altid prøve at opkøbe dem. Men kom med nogle moderne eksempler i stedet for de 20 år gamle ting.

  • 1
  • 2
Maciej Szeliga

Mht innovationsniveau, så er det vel meget normalt at de store virksomheder går efter det sikre, og lader de mindre virksomheder om at innovere.

Ja, det er meget normalt og også meget forkert. Det skyldes primært ejerskabet (altså A/S konceptet som det er nu) som gør at man reelt set ikke kan gøre noget andet end det "man" plejer og som er det aktionererne forventer. I virkeligheden har de store virksomheder meget bedre mulighed for at gøre nye og spændende ting dels på grund af at de har resourcerne til det og dels fordi det er nemmere at få noget nyt på markedet når navnet er velkendt.

  • 2
  • 0
Gert Agerholm

Jeg har nu ikke set megen innovation fra MS' side

Jeg ved ikke om man kan kalde det innovation, men brugerfladen i Windows 8 + mobil OS er for mig at se et forsøg på at være nytænkende. De er faktisk de første som har lavet et ensartet sammenhængende koncept og det er også lykkedes. Om det så er et godt koncept, det er så en helt anden historie. Alt tyder på at de selv har fundet ud af at det ikke var "den rigtige innovation".

  • 2
  • 0
Michael Weber

Vi hjælper folk med at få klaret ting

Det er jo i og for sig en fin nok ambition. Men den skiller sig jo ikke rigtigt ud fra andre virksomheder, da ingen vil siger det modsatte. Og da slet ikke Apple, som MS ønsker at udfordre.

  • 2
  • 0
Jesper Poulsen

Jeg ved ikke om man kan kalde det innovation, men brugerfladen i Windows 8 + mobil OS er for mig at se et forsøg på at være nytænkende.

Det er Windows 8 også. Det er bare ikke intelligent. Sailfish er det tætteste vi kommer på en intelligent mobil-brugerflade. Sailfish tager over hvor WPS slap. Det er lettere at skifte udseende på Desktop-objekter under Gnome 2 end under Windows. Windows' brugerflade er håbløst forældet og har altid været det.

  • 1
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere