Microsoft: Windows 10 vil understøtte Raspberry Pi 2

2. februar 2015 kl. 15:0223
Mikrocomputeren Raspberry Pi 2 vil understøtte en særlig udgave af styresystemet Windows 10. Sådan lyder det fra Microsoft, der vil stille styresystemet gratis til rådighed.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Raspberry Pi 2 er netop lanceret, og nu melder Microsoft sig på banen. Microsoft har indgået en aftale med Raspberry Pi Foundation om at levere en særlig udgave af Windows 10, der vil understøtte den Linux-baserede Raspberry Pi 2-enhed. Det skriver Microsoft på Windows-udviklingsbloggen.

Den specielle udgave af Windows 10 vil være gratis for maker-fællesskabet, som Microsoft betegner det. Med andre ord vil styresystemet være tilgængeligt for dem, der vil bruge enheden til at lege med teknologien. Styresystemet vil være tilgængeligt gennem Windows for IoT-udviklerprogrammet. Internet of Things er betegnelsen for fremtidens internet, hvor flere enheder understøtter internettilslutning.

»Vi ser Maker-fællesskabet som en fantastisk kilde til innovation for smarte, tilsluttede enheder, der repræsenterer fundamentet for den næste bølge af it, og vi er begejstrerede over at være en del af fællesskabet,« lyder det fra Microsoft på firmaets blog.

Microsoft har ikke udmeldt en konkret dato for lanceringen af Windows 10 til Raspberry Pi, men meddeler, at de i løbet af de kommende måneder vil løfte sløret for yderligere detaljer.

23 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
4. februar 2015 kl. 14:09

Se lige her:https://dev.windows.com/en-us/featured/Windows-Developer-Program-for-IoT"This program is restricted to noncommercial development."

Så vi kan altså lege løs på deres lukkede platform, helt gratis, så længe vi ikke tjener penge.

Og hvad skal MS så have, hvis nogen bider på krogen, i hvor høj grad kan MS ændre præmisser, og hvad kan de hæve prisen til ?

Inden jeg danner mig en mening så vil jeg gerne kende disse svar, jeg har søgt lidt uden at finde dem, er der nogen af jer der kan svare?

23
4. februar 2015 kl. 14:31

Uagtet hvordan man vender og drejer den, så har jeg som nævnt tidligere meget svært ved overhovedet at se fidusen.

For hvis man skal udvikle noget IoT, hvorfor så udvikle til noget der mangler basale funktioner, og samtidig har et kæmpe overhead?

Og Eben Uptons snak om Visual Studio giver jeg ikke så meget for - der er mange andre glimrende frameworks derude, og man kan spørge sig selv, hvad der er bedst, portabilitet mellem et begrænset udvalg ef Windows enheder, eller portabilitet mellem alle platforme.

Og hvordan tilsikrer man sig at man har styr på at Windows ikke smadrer SD kortet, for der er jo ikke just tale om at W10 bliver open source, så kan jeg overhovedet tweake W10, så jeg mounter selve OS'et som read only - og mange andre ting man kan have store tvivl om?

25
4. februar 2015 kl. 14:58

Det kommer jo an på hvad man leger med, der er mange der har stor erfaring med .NET fra Windows verdenen og for hvem det vil være let lige at hacke noget hurtigt sammen der vil kunne køre fra en Pi - det bliver altid en større barriere hvis man skal til at bruge tid på at lære nye sprog, frameworks og miljøer - ikke at det er uinteressant, men for nogen af os er tiden bare ikke til det for et lille hobbyprojekt.

Personligt kunne jeg sagtens finde på at købe en Pi, smide Windows på den og lege lidt med noget Universal App udvikling måske i forbindelse med en lille touchscreen og WPF er et ret powerfuldt UI framework til det formål, som jeg bestemt ser muligheder i.

Så jeg tror det her initiativ vil åbne op for et segment der ellers ikke ville interessere sig meget for at kode løsninger til en Pi.

Og jeg tror ikke I behøver være så bange for at det her splitter det eksisterende community ad - der vil snarere være tale om at der kommer et Windows Pi community som primært vil bestå af folk der aldrig ville have interesseret sig for at udvikle til en Pi på en Linux-platform - og jeg tror ikke I behøver være bange for at Linux og Open Source folkene skulle flygte til Windows :-)

Det her bringer nye muligheder og gør en masse brugere interesserede i udvikling til de her små enheder, som ellers aldrig ville have interesseret sig for det - jeg synes godt nok den nyhed mødes med overdreven negativitet herinde i forhold til hvad det er.

22
4. februar 2015 kl. 14:16

Har ikke kunnet finde nogle officielle udmeldinger om det, men det ligner jo meget at man nok skal betale dem et eller andet i licens hvis man ønsker at benytte eller distribuere PIs med Windows til commerciel brug.

Hvilket vel er meget fair eller hvad?

13
4. februar 2015 kl. 10:55

Jeg er bange for at rigtig mange kommer til at stå med en slem skuffelse, hvis de farer ud og køber RPi2 i den tro at den vil kunne afvikle W10 - for der er på ingen måde tale om at den kan afvikle W10 på den måde en typisk Windows bruger forbinder med det.

Der er tale en stærkt amputeret Windows udgave, beregnet primært for IoT, på ingen måde som erstatning for en desktop eller tablet.

At jeg så slet ikke kan se nogen fornuftig begrundelse for at bruge Windows til noget embedded er en helt anden ting, da OS'et alt andet lige er voldsomt stort, og der er en mængde vigtige ting, som er en selvfølge under Linux, som ikke er eksisterende, eksempelvis: ssh, wget, brug uden X (eller lignende) men direkte til framebuffer, logisk drev montering, det ikke at skulle bruge en registrerings database, osv., osv.

Og har MS styr på præmissen at RPi afvikles fra et SD kort - hvis ikke der er styr på hvor meget der skrives til kortet af selve OS'et (swap, logs, mv), så står vi hurtigt med rigtig mange der er kede af at deres SD kort er blevet ødelagt.

7
4. februar 2015 kl. 00:35

Ikke engang to uger gik der, fra at Microsoft sagde at fremtiden var, at der skulle være ét Windows, på alle enheder. Og nu får vi så lige en speciel udgave til RPI :/

Ikke at jeg har noget imod at kunne prøve Windows på en RPI: Der skal sikkert nok være et par enkelte scenarier hvor det vil være anvendeligt.

8
4. februar 2015 kl. 08:46

Edit: Dobbelt post.

5
3. februar 2015 kl. 15:39

...det ville måske være mere relevant for Microsoft at understøtte sin egen (btw. også ARM baserede) Surface RT lidt bedre.

11
4. februar 2015 kl. 10:13

...det ville måske være mere relevant for Microsoft at understøtte sin egen (btw. også ARM baserede) Surface RT lidt bedre.

Her kan man læse lidt mere om hvad MS vil:http://www.theregister.co.uk/2015/02/02/windows_10_raspberry_pi_2_eben_upton_interview/

For mig lyder det nærmest som det værste der kan ske! Hvorfor bruger jeg disse små computere, jo det er for at være på platform åben for alle andre. For ikke at blive offer for store selskabers luner. Det er fordi hele baduljen er Open Source. Intet med skjulte bagdøre og bagtanker.

Det der bliver det aller værst, bliver et splittet fællesskab. Nu skal jeg pludselig finde det jeg søger på nettet mellem en masse MS forurening.

Det gør helt sikkert Raspberry Pi, som en mindre interessant platform for mig fremover.

3
3. februar 2015 kl. 10:47

Giver det overhovedet mening at omtale RPi som sådan?

2
3. februar 2015 kl. 08:35

I artiklen: "Microsoft har indgået en aftale med Raspberry Pi Foundation om at levere en særlig udgave af Windows 10, der vil understøtte den Linux-baserede Raspberry Pi 2-enhed."

Det vil næppe være Windows ovenpå Linux, men derimod en ARM Windows der kører direkte på hardwaren.

4
3. februar 2015 kl. 13:40

Præcis, og ydermere vil der ikke være noget velkendt Windows brugerflade miljø, da det er en "IoT" version, som primært skulle være at benytte til server systemer, såvidt det er sandt det man læser.

20
4. februar 2015 kl. 13:21

Præcis, og ydermere vil der ikke være noget velkendt Windows brugerflade miljø, da det er en "IoT" version, som primært skulle være at benytte til server systemer, såvidt det er sandt det man læser.

Sådan som jeg har forstået det så vil Windows IoT have samme Windows Kerne som resten og afvikle en fuld Windows 10 Runtime til afvikling af Universal Apps. Hvis det er sandt, så taler vi altså fuld understøttelse af en Windows brugergrænseflade der formentlig vil have meget de samme restriktioner som Windows på Surface RT (ARM) eller Windows 10 Mobile - altså ingen understøttelse for Win32 applikationer, men fuld support for Universal Apps.

1
3. februar 2015 kl. 08:03

En PI 2, men det er dog helt sikkert at der ikke bliver installeret Windows.