Microsoft viser HTML5-muskler med nyt webspil

Prøv selv: Med 15.000 linjers Javascript gjorde Microsofts Internet Explorer-folk det muligt at spille Cut the rope i browseren. Projektet skulle demonstrere, hvad HTML5 kan bruges til.

Med Internet Explorer 9 kom Microsoft med på HTML5-bølgen, og det vil firmaet gerne slå på tromme for.

Én måde at gøre det på er at give folket gratis spil i browseren, så Internet Explorer-holdet satte sig for at oversætte det populære Cut the rope-spil fra Objective-C på iPhone til Javascript - i samarbejde med Zeptolabs, som står bag spillet.

Resultatet kan ses på www.cuttherope.ie, hvor man kan klippe snore til den store guldmedalje, med præcis samme fornemmelse som når man spiller på en iPhone eller Android-telefon, bortset fra at man skal bruge musen.

De 15.000 linjers kode i Objective-C, uden biblioteker, blev oversat til cirka samme antal kodelinjer i Javascript, skriver udviklerholdet. Og undervejs blev der gjort flittigt brug af HTML5-funktioner som Canvas API’et til grafikken. Faktisk var Canvas API’et på nogle områder nemmere at arbejde med end OpenGL, lyder meldingen. For eksempel er der automatisk anti-aliasing, altså udjævning af kanter, bygget ind i Canvas API’et, så OpenGL-koden til spillet, der stod for anti-aliasing, kunne undværes.

Næste spørgsmål var, om en browser nu om dage overhovedet kan afvikle et lidt kompliceret spil i Javascript med høj nok hastighed. Men det viste sig at gå fint. De fleste browsere, der blev testet på nyere maskiner, kunne servere mindst 30 billeder i sekundet (frames per second), som var udviklernes minimumskrav for en god spiloplevelse.

I en test var det Chrome på Mac OS X, der viste sig at være langsomst, men på grund af forskelle i hardwaren på testmaskinerne er det ikke helt nemt at sammenligne direkte.

En anden udfordring var, at spillet endte med at fylde seks megabyte, der skal downloades, før spillet kan starte. Det gjorde det nødvendigt med en stump kode, der håndterede processen bedre end browserne gjorde selv, og det værktøj er lagt ud som open source, hvis andre skulle stå med et tilsvarende problem.

Læs mere om projektet på udviklernes side, der også rummer tips og tricks til HTML5-udvikling, set med Microsoft-briller, eller se videoen om projektet:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Stephen Aaskov

Det gjorde det nødvendigt med en stump kode, der håndterede processen bedre end browserne gjorde selv, og det værktøj er lagt ud som open source, hvis andre skulle stå med et tilsvarende problem

Så for at afvikle HTML5 browser applikationen skal man downloade endnu et program?

  • 0
  • 1
Stephen Aaskov

Ahh, det er bare et JavaScript lib. implementerer resource loaderen.

"Det gjorde det nødvendigt med en stump kode, der håndterede processen bedre end browserne gjorde selv, og det værktøj er lagt ud som open source, hvis andre skulle stå med et tilsvarende problem."

Fik afsporet mig lidt...

  • 0
  • 0
Robert Larsen

"Objective C is object oriented, has classes and structs and those things just don't exist in JavaScript".

Hvad mener han mon med det ? Prototyper virker ca. som klasser, man har objekter (med arv og polymorfi og det hele), og object literals er tæt på det samme som structs.

  • 0
  • 0
Thomas Dybdahl Ahle

Sjovt spil, men det føles lidt som om IE teamet missede en mulighed for at optimere deres browser ved at lave alle optimeringerne i cut-the-rope koden.
At spillet bruger meget rekursion burde ikke være en udfordring for en god javascript engine, givet at javascript slår sig på at være et funktionelt sprog.

  • 0
  • 0
Pelle Ravn

"Med 15.000 linjers Javascript gjorde Microsofts Internet Explorer-folk det muligt at spille Cut the rope i browseren."
Arrrrh.... Nu siger videoen at det er Pixel Lab som har udviklet spillet, og ikke Microsoft. Det er godt nok Microsofts IE-brand ud over det hele, men mener bestemt ikke at Pixel Lab er en del af Microsoft.

  • 3
  • 1
Per Sikker Hansen

...Har du læst artikel og set videoen?

Ja, det er Pixel Lab der har lavet Cut the Rope. Men det her handler ikke om at der er et spil, der hedder Cut the Rope. Det handler meget specifikt om at Microsoft har lavet spillet forfra, i Javascript (snarere end det oprindelige Objective-C).

  • 0
  • 2
Pelle Ravn

Ja det har jeg, og min pointe er jo netop at det IKKE er Microsoft som har skrevet det om, men Pixel Lab som har skrevet det om! Det er i hvert fald dem der i videoen snakker om de ting som de har lavet om, og at det var en udfordring at gå fra Objective-C til Javascript.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere