Microsoft: Virksomheder undervurderer SharePoint

Lange svartider med Sharepoint skyldes ikke platformen, men virksomhedernes forsøg på at køre stadig flere funktioner uden at styrke det omgivende system, lyder det fra Microsoft efter kritik.

Hvis du bliver ved med at læsse ting på bilen, kan du på et tidspunkt få brug for en større motor, hvis du vil være i stand til at køre nogenlunde hurtigt.

Og præcis sådan er det også, når man som virksomhed skifter til Microsofts Sharepoint-platform, MOSS 2007, og efterfølgende overflytter stadig flere opgaver til selvsamme platform.
Det er meldingen fra Microsoft, efter at Ingeniørforeningen IDA samt rådgivningsvirksomheden Cowi til version2.dk fortalte om lange svartider, da de skiftede tidligere platforme ud med Sharepoint.

Problemet med lange svartider bekræftes samtidig i en afstemning på version2.dk's hjemmeside, hvor knap halvdelen af Sharepoint-brugerne efterlyser hurtigere svartider.

»Vi vil ikke afvise, at en overgang til Sharepoint kan betyde, at man oplever længere svartider. Men præcis det samme kan man opleve med andre platforme, og forklaringen er oftest den helt enkle, at man ikke tænker i helheder og derfor ikke får tunet og skaleret det system, som man integrerer Sharepoint i«, forklarer Åren Ekelund, produktchef ved Microsoft i Danmark.

Skift til MOSS 2007 er ikke 'bare lige'

Hos både IDA og COWI understregede man, at man udover de lange svartider betragter Sharepoint som en forbedring. Og hos Microsoft forklarer man da også, at produktet er virksomhedens hurtigst sælgende nogensinde.

»Jeg kan ikke oplyse de konkrete tal, men kun sige, at vi har oplevet en årlig vækst på mindst 50 procent og ofte en del mere. Og det er naturligvis udtryk for, at virksomhederne generelt er meget tilfredse med produktet,« argumenterer Åren Ekelund.

»En af vores største udfordringer er faktisk, at vi i dag har svært ved at følge med efterspørgslen på medarbejdere med den rette ekspertise på Sharepoint-området, og det kan også være en af forklaringerne på de problemer, som virksomheder kan opleve med svartiderne. Mange bruger måske Sharepoint 2003 i forvejen, men Sharepoint 2007 er et helt andet produkt, og derfor kræver det en masse ny viden for at kunne udnytte det optimalt«, understreger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Juhl-Petersen

Hvis man ser på Sharepoint som et problem, så ja: Virksomhederne undervurderer Sharepoint.

Hvis Man derimod ser Sharepoint som en løsning på virksomhedernes problemer, vil jeg mene at virksomhederne overvurderer sharepoint. Den kan jo ikke det out of the box som de forventer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere