Ny rekord: Microsoft smider 10 milliarder kroner i Windows 8-kampagne

Illustration:
Budgettet for Microsofts kommende lancering af Windows 8 bliver på mellem 8,7 og 10,4 milliarder kroner, rapporterer avis. Det bliver den største reklamekampagne i it-branchens historie.

Om to uger går det løs: Windows 8 kommer på gaden - og hele kloden vil blive overdænget med reklamer for det nye styresystem.

Faktisk bliver det den største marketingkampagne i it-branchens historie, med et budget som kun bliver overgået af den amerikanske præsidentvalgkamp, skriver finansavisen Forbes.

Microsoft afslører ikke selv budgettet, men det er blevet anslået til at ligge i intervallet 1,5-1,8 milliarder dollars, altså mellem 8,7 og 10,4 milliarder kroner. Eller en kvart Storebæltsforbindelse, når man indregner inflationen siden 1988.

Det rekordstore budget er tre gange så meget, som Microsoft brugte på lanceringen af Windows Phone 7, skriver The Verge, mens der tilbage i 1995 blev spenderet sølle 200 millioner dollars på at sende Windows 95 ud over rampen.

Forskellen på tidligere versioner af Windows og det nye Windows 8 er også, at Windows-familien bliver lavet markant om for at passe til både smartphones, tablets og almindelige pc’er. Og mens Microsoft stadig er klart dominerende på desktoppen, er firmaet endt i defensiven på mobil-fronten, hvor Android og iOS har taget næsten hele markedet.

Læs også: Analysefirma: Hvis Windows 8 flopper, ryger Windows Phone med ned

Sammen med Windows 8-styresystemet lancerer Microsoft derfor også en tablet med Windows 8, til pc-producenternes store utilfredshed. Og ifølge rygter i branchen står Microsoft også klar til at lancere egne smartphones med Windows Phone 8, nu da partnerskabet med Nokia ikke har givet den forventede rygvind til Microsofts mobile miljø - trods endnu en marketingkampagne med et milliardbudget.

Læs også: Rygte: Microsoft overvejer ’Surface-telefon’

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (28)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Venligst Slet Min Bruger

Jeg har vitterligt aldrig hørt nogen sige det.

I øvrigt er der en fejl i artiklen:

Det rekordstore budget er tre gange så meget, som Microsoft brugte på lanceringen af Windows 7, skriver The Verge, mens der tilbage i 1995 blev spenderet sølle 200 millioner dollars på at sende Windows 95 ud over rampen.

Det var WP7, der blev skrevet om.

  • 6
  • 1
Martin Nyhjem

"Apple further spent $149.6 million on iPhone ads in 2009, and then it reached $346.6 million for iPhone and iPad advertising in fiscal 2010."

"Adding a bit of context, Forbes reported yesterday that Apple spent $933 million on advertising during 2011".

Kilde: http://9to5mac.com/2012/08/03/phil-schiller-reveals-apples-marketing-bud...

Hvis man følger apples stigning i marketingbudget fra 10 til 11, vil de ligge på ca. samme niveau som microsoft her i 2012.

Mon ikke det mere handler om at konkurrencen er hård, og reklamer faktisk virker? :)

  • 3
  • 0
Finn Christensen

Mon ikke det mere handler om at konkurrencen er hård, og reklamer faktisk virker? :)

Reklamen 'virker ikke' i klassisk forstand - du kan slet ikke sælge eller overleve uden.

Dermed sagt at produktet i sig selv ikke kan sælge sig selv uden massiv råb og skrig samt for visse produkter et korps af 'banditter i habitter' :)

Hvis produktionsprisen er lav, og produktet nemt kan massefremstilles i mio. af enheder, produktet har lav vægt og størrelse (distributionsomk.), så starter der en mærkelig indsats via PR (reklame). Man kan nemlig sælge x-xxx mio. ekstra enheder, uden det koster mange kroner.

Produkter med denne 'sygelighed' ses både ved duftevand, slik, piller/medicin, software, digital lyd/billede og smartdimser m.fl.

Læskedrik er også med i flokken, selv om distribution mærkelig nok ikke er helt billig, men her opvejes det af en utroligt lav produktionspris.

  • 0
  • 0
Anonym

Det er hele Windows branded på desktop, server, tablet og smartphone. Så umiddelbart giver det mening at de skal have den store tegnedreng frem for nu skal folk overbevises om at Windows 8 er mere end blot operativsystemet på ens computer, men også det der ligger på serveren og er på tabletten og smartphonen.

  • 2
  • 0
Jesper Hitch

Man kan diskutere om Windows 8 overhovedet har noget (ny)værdi for seriøse brugere i forhold til feks Windows XP !! Føler efterhånden at opdateringerne er mere blink og gejl sammen med en masse spildtid fordi tingene bare ikke er bagud-kompatible mere.

Så det er da forståeligt at Microsoft må bruge RIGTIGT mange penge på at overtale brugere igen igen igen ... til at betale for noget der reelt ikke er behov for eller skaber bedre forhold.

Er feks holdt op med at bruge Microsoft Office (med mindre det er et krav), af den simple grund den er blevet for komplekst, overskueligt og i mine øjne meget lidt intuitivt.

  • 6
  • 3
Theis Blickfeldt

Jeg ser da absolut en høj brugerværdi i at man kan køre det præcis samme styresystem på sin pc og sin tablet (Og måske også telefon snart). Endelig er der bygget bro imellem enhederne. Nu skal jeg så snart bare igennem en personlig krise, hvor jeg skal finde ud af om jeg vil sværge til metro-designet eller den lille grønne "mand"... Efterhånden et svært valg...

  • 4
  • 0
Finn Christensen

Sure gamle mænd og ny IT teknologi er som regel en dårlig kombination. De kan kun se begrænsninger og besvær, fremfor at fokusere på de muligheder den nye teknologi åbner op for.

Tror du er ba'ud Jesper, da de yngre i vores del af verden ingen interesse har i Winows/Win 8 eller en kasse med en taltæsker... de er på vej over i smartdimser, som jo også nemt kan opfylde de flestes private behov.

Så det bliver firmaer, en lille gruppe nørder samt det offentlige der kommer til at betale regningen på de 10 mia.

Når Microsoft samtidig ændrer betjeningen (skrivebordet mm), så vil mange fortsætte uændret med gamle versioner, og om nogle år springe direkte til en smartdims.

Desktop og taltæsker til hjemmebrug har toppet.

  • 0
  • 3
Anonym

Tror du er ba'ud Jesper, da de yngre i vores del af verden ingen interesse har i Winows/Win 8 eller en kasse med en taltæsker... de er på vej over i smartdimser, som jo også nemt kan opfylde de flestes private behov.

Det er jo netop derfor de skal bruge mange penge på at forklare folk at Windows i dag ikke længere er det de har kørende på deres stationære eller laptop - MS kan godt se hvor det peger hen i mod, og de har da ikke i sinde at lade Apple rende med tablet sejren uden kamp (ps. jeg er selv Mac bruger)

  • 3
  • 0
Finn Christensen

Hvad er en taltæsker?

Slang for datamaskiner. Det var deres oprindelige formål, og de flytter alene tal (binært), og med tiden blev der klistret grafik, lyd etc. på. Hulkort/hulstrimmel --> de vandkølede (også slang) --> Minidatamater --> PC'er (Desktop) --> Bærbar (Laptop) --> Smartdims.

Hos private !! Masser af datakraft, hvor der kun udnyttes 3-5%, da CPU og RAM ikke udnyttes, æder strøm og snorker det meste af tiden... :)

Som Marc beskriver er det i dag nok en desktop/stationær/gamerpc o.lign. Kendetegn er som regel et gråt/sort metalkabinet tilkoblet flere ydre enheder. Om 2-3 år kan en heftig bærbar vel også kaldes en taltæsker.

  • 0
  • 0
Mogens Hansen

er, at MS altid går ud i god tid før produktlancering og siger "vi vil bruge xxxM$ til denne kampagne".

Og hver gang hopper samtlige IT-journalister i med begge ben og skynder sig at skrive en artikel. Der intet har med produktet at gøre, men skaffer MS masser af omtale.

Og udgiften for MS indtil videre? En pressemeddelelse.

Det bedste er, at der aldrig - ALDRIG - er nogen journalister der er gået tilbage efter f.eks. 6 måneder og har bedt MS om at verificere de tal de sprøjter ud inden kampagne.

Hver gang skruer MS beløbet op med en faktor 10. Ganske gratis, for ingen følger op. Det har virket fænomenalt i hvert fald siden 95 (hvor jeg første gang bemærkede dette) - og det virker tydeligvis stadig næsten 20 år senere.

Fantastisk.

  • 2
  • 1
Jesper Stein Sandal

Det bedste er, at der aldrig - ALDRIG - er nogen journalister der er gået tilbage efter f.eks. 6 måneder og har bedt MS om at verificere de tal de sprøjter ud inden kampagne.

Eller også er det fordi der ikke er noget suspekt at komme efter i offentlige dokumenter?

I august 2010 skrev Version2, at MS ville bruge 2,4 milliarder kroner på at markedsføre WP7:

http://www.version2.dk/artikel/microsoft-vil-sikre-succes-windows-phone-...

Sammenligner vi udgifterne til Microsofts markedsføringsaktiviteter, så steg de med godt 4 milliarder kroner mellem de to konkrete regnskabsår, hvilket var en betydelig stigning i forhold til tidligere år:

http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312512316848/d347676...

Tilsvarende kan vi se en stigning på cirka 2 milliarder kroner i samme regnskabsår, som Microsoft lancerede Windows 7:

http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312510171791/d10k.htm

Det er selvfølgelig svært at konkludere noget entydigt ud af et samlet markedsføringsbudget (inklusive lønninger og hele molevitten) på mere end 80 milliarder kroner(!), men når der er en betydelig stigning i de finansår, hvor der sker en stor lancering, så er det svært at begrunde en mistanke om, at det bare skulle være opdigtet.

Mvh. én journalist, der desværre læser for mange regnskaber, men så slipper I for det. :)

  • 3
  • 0
Gert Agerholm

Jeg ser da absolut en høj brugerværdi i at man kan køre det præcis samme styresystem på sin pc og sin tablet

Jeg mener at det dags dato er en misforståelse og tro at man skal bruge det samme system over alt. Brugeroplevelsen skal være sammenhængende, integrationen høj men ikke givet vis samme system. Måden man bruger mobile enheder er på ingen måder identisk med stationære/bærbare computere.

Du ved ikke om du skal vælge Win8 eller "den grønne mand". Hvad med at være sund og vælge et æble? :-)

  • 0
  • 1
Mogens Hansen

Mvh. én journalist, der desværre læser for mange regnskaber, men så slipper I for det. :)

Jeg bukker mig i støvet og giver en øl, næste gang vi ses. Det var et meget meget flot svar.

(men jeg er nu stadig forundret over, hvor mange forsider MS kan rydde alene med en pressemeddelelse om, hvor mange mia. de vil bruge på næste kampagne, uden overhovedet at forholde sig til produktet.)

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Det er selvfølgelig svært at konkludere noget entydigt ud af et samlet markedsføringsbudget (inklusive lønninger og hele molevitten) på mere end 80 milliarder kroner(!), men når der er en betydelig stigning i de finansår, hvor der sker en stor lancering, så er det svært at begrunde en mistanke om, at det bare skulle være opdigtet.

Mvh. én journalist, der desværre læser for mange regnskaber, men så slipper I for det. :)

Med al mulig respekt for at du læser regnskaberne; analyserer du dem også?

http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312512316848/d347676...

Sales and marketing expenses increased $726 million or 5%, primarily reflecting increased advertising and marketing of the Xbox 360 platform, Windows Phone, and Windows and Windows Live, higher headcount-related expenses and increased fees paid to third-party enterprise software advisors.

Det er nok de 4 mia kr du taler om - det er læsning.

Se så her:

Research and development expenses increased $329 million or 4%, due mainly to higher headcount-related expenses.

Så hvis R&D stiger 4%, mest pga headcount, og marketing stiger 5% bl.a. pga headcount, kan man - under antagelse af at R&D og marketing er lige hårdt ramt af headcount-stigninger - regne ud at markedsføringen af Xbox, Phone og Live kan deles om 1% (800 mio kr) i "rene" udvidelser af markedsføringsbudgettet.

Du er med andre ord ikke færdig med at analysere, bare fordi MS siger 2,4 mia, og du finder 4 mia...

Spørgsmålet om hvorvidt MS puster sig op som en der bruger mange penge på markedsføring ifm produktlanceringer, blot for at dække over lønstigninger, bonusser og ansættelser, og for at få gratis spalteplads til deres produkter, ser derfor stadig relevant ud.

Som du selv siger, er det dog svært at udlede noget éntydigt af et overordnet regnskab, og min ovenstående udledning er heller ikke på nogen måde fyldestgørende.

Men betyder det at Version2 så bare skal acceptere den manglende transparens, og ukritisk viderebringe den slags udmeldinger?

  • 1
  • 0
Venligst Slet Min Bruger
  • 0
  • 0
Jesper Kildebogaard

Beløbet er et estimat og opgivet som et interval - for det er netop ikke Microsoft, som sender en pressemeddelelse ud om, hvor mange penge, der skal bruges på reklamekampagnen, men bud fra diverse analysehuse.

Og hvorfor tror I, at Microsoft gerne selv vil have det tal ud? Er det en hædersbevisning for en virksomhed at bruge milliarder på at reklamere for sit produkt?

Personligt tænker jeg da, at de lave salgstal for Windows Phone-telefoner er endnu mere iøjefaldende, når man ved, at der blev brugt milliarder i markedsføring af dem.

vh.

Jesper K Version2

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere