Microsoft vender på en tallerken: Vi støtter Googles videoformat

Efter sammen med Apple at have forholdt sig skeptisk over for Googles patenterede videokodeks, melder Microsoft ud, at kompatibilitet med begge dele er ved at blive implementeret i Microsoft Edge.

I går offentliggjorde Microsoft, at Microsoft Edge snart vil understøtte videokoden VP9 samt mediefilformatet WebM. Det skriver neowin.net.

Patenterne til både VP9 og WebM ejes af Google, men Google har tilbudt softwaren gratis siden 2010. I dag er formaterne de foretrukne på Youtube, og de leverer og driver derudover indhold til Chrome, Firefox og Opera.

Indtil nu har Microsoft, sammen med Apple, forholdt sig skeptisk over for formaterne af frygt for, at Google på et tidpunkt pludselig ville bruge sin patentrettighed til skade for konkurrenterne. Derfor har de to browsere endnu ikke en indbygget mulighed for at køre formaterne.

Men sådan er det ikke længere. På en liste over nye implementeringer i Edge fremgår WebM-formatet, og Microsoft har bekræftet, at der arbejdes på at implementere formatet i browseren.

Dette kan meget vel være det seneste skridt i retningen af en fælles royalty-fri videoafspiller, som giganterne Amazon, Google, Netflix og andre er gået sammen om at skabe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Grønning

Indtil nu har Microsoft, sammen med Apple, holdt sig skeptisk over formaterne af frygt for, at Google på et tidpunkt pludselig ville bruge sin patentrettighed til skade for konkurrenterne.

Man fristes næsten til at tænke, at Microsoft har villet teste Googles velvilje ift. praktiseringen af det gamle slogan Don't be Evil, som i 'Gør ikke som Microsoft', inden de har turdet tro på at Google ikke, som det nye 'Evil Empire', ville slå ind på Microsoft kursen med at love ét og derefter gøre 180 grader modsat . . .

  • 7
  • 5
Patrick Moog
  • 3
  • 7
Thomas Andersen

Jeg synes de her 1998 kommentar snart er ved at blive lidt kedelige...


Enig, se nu at komme videre. Der er sikkert ikke flere af de ansatte tilbage fra dengang alligevel.. Ja, jeg har osse engang hevet en pige i rottehalerne, det betyder ikke at jeg kunne finde på at gøre det i dag (med mindre hun VIRKELIG fortjente det ;-) )

Det er mere interessant at snakke om nutidig opførsel. Og her er jeg skeptisk overfor Google uanset deres "do no evil" slogang og kindergarden-agtige logo.

  • 2
  • 6
Jacob Nordfalk

Jeg synes de her 1998 kommentar snart er ved at blive lidt kedelige...

Helt enig i at 1998 er lang tid siden, men du er cirka 15 år forkert på den.
EU-dommen er for overtrædelser Microsofts gjorde i 2013.

Det er mere interessant at snakke om nutidig opførsel. Og her er jeg skeptisk overfor Google

Så håber jeg da ikke for dig at du bruger Windows 10, med mindre du mener man bedre kan stole på Microsoft end på Google.
(her er et tilfældigt link hvis du ikke har fulgt med http://thehackernews.com/2015/08/windows-spying-on-you.html )

  • 5
  • 0
Thomas Andersen

Hvad tror du, der ville være sket, hvis der ikke havde været softwarepatenter, og Microsoft derfor uden risiko for patentsøgsmål kunne have implementeret VP9?


Tror nu ikke det havde ændret noget. Mon ikke problemet mere var at det var konkurrentens produkt?

Microsoft er de sidste par år gået tilbage til at understøtte konkurrenternes platforme og produkter. Desværre kan man ikke sige det samme om Google.

  • 1
  • 5
Thomas Andersen

Så håber jeg da ikke for dig at du bruger Windows 10, med mindre du mener man bedre kan stole på Microsoft end på Google.
(her er et tilfældigt link hvis du ikke har fulgt med http://thehackernews.com/2015/08/windows-spying-on-you.html )


Den skræmmekampange er hullet som en si!
Ja, Cortana kan læse din email og dokumenter, det er jo formålet med en personlig assistent. Ja, Outlook læser dine emails, ellers kan den ikke vide om det er spam. Og ja, Microsoft indsamler telematric data, som alle andre.

Men du har helt ret. Jeg stoler langt mere på Microsoft end på Google.

  • 1
  • 5
Jacob Nordfalk

Microsoft er de sidste par år gået tilbage til at understøtte konkurrenternes platforme og produkter. Desværre kan man ikke sige det samme om Google.

Hvis du virkelig mener at Microsoft understøtter konkurrenternes platforme og produkter i højere grad end andre, såsom f.eks. Google, understøtter konkurrenternes platforme og produkter, så er det en kæmpe verdensnyhed jeg lige har overset, og så vil jeg meget gerne se en henvisning til en artikel, der dokumenterer dette.

  • 5
  • 0
Jacob Nordfalk

Hvad tror du, der ville være sket, hvis der ikke havde været softwarepatenter, og Microsoft derfor uden risiko for patentsøgsmål kunne have implementeret VP9?

Som Thomas nævner havde det nok ikke gjort den store forskel for MS, da de har større interesser i et format de kan kontrollere (læs: tryne andre med), end et åbent format.

Mere generel så vil jeg gætte på, at hvis der ikke havde været softwarepatenter så var formater såsom MP3 og AAC blevet forsinket 3-5 år, fordi de kun skulle drives af de almindelige kommercielle interesser der er i smartere algoritmer (ingen patent-boost guldkalv, kun almindelig prestige, ekspertise og firstmover-fordele).

Til gengæld ville deres udbredelse ske langt hurtigere uden patenter - og milliarder af arbejdstimer hos udviklere og brugere med at bøvle med formater, ville være sparet.

  • 4
  • 0
Thomas Andersen
  • 0
  • 5
Thue Kristensen

Det med IE11 var en tanketorsk. Tak for opmærksomheden :)

Fra et udvikler-perspektiv er det virkeligt uheldigt hvis IE11 ikke understøtter VP9 :(. For ellers kunne man ramme alt andet end Safari og Opera bare ved at tilbyde VP9. Og til private hjemmesider ville jeg ikke have noget problem med at lade Safari-brugere lide under hvis Apple ikke valgte at understøtte det bedste tilgængelige licensfrie video-format.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Som Thomas nævner havde det nok ikke gjort den store forskel for MS, da de har større interesser i et format de kan kontrollere (læs: tryne andre med), end et åbent format.

Når ret skal være ret, må jeg dog sige at de bevægelser som jeg har set hos Microsoft siden Satya Nadella kom til, mestendels peger i en noget mere konstruktiv retning, sammenlignet med når nogle af fejltagelserne fra Steve Ballmer var at han i den grad ikke tog de konkurrerende platforme seriøst, men i stedet lod som om de var lidt til grin.

Allerede før Satya Nadella blev chef for hele biksen, pegede hans arbejde med cloud i en anden retning end det gamle Microsoft.

  • 1
  • 0
Søren Grønning

Jeg ved egentlig ikke, hvad der er så særligt '98 agtigt ved udlægningen, al den stund at Microsofts titel som 'Evil Empire' kom i hus på baggrund af en strategi, der gik ud på at mindske konkurrencen og derigennem forringe forbrugerens valgfrihed på markedet, noget Google ønskede at modsætte sig med deres antitese 'Don't be Evil', som sidenhen dog er invalideret af deres privatlivskrænkende og manipulerende adfærd i flere sammenhænge, som retfærdiggør at mange nu ser på Google som det nye 'Evil Empire' - om end på anden baggrund.

Ydermere kommer Microsoft netop fra denne inkarnerede skurkerolle og gør alt i deres magt for at komme denne til livs, til dels med held, hvorfor de med deres egen historie in mente har god grund til at frygte, at Google måtte tænke som de selv engang (for ikke så længe side) tænkte . . .

  • 2
  • 0
Jørgen Ramskov

En ny gruppe, HEVC Advance, er for nyligt begyndt at kræve heftige beløb for brug af HEVC/H.265: http://blog.streamingmedia.com/2015/07/new-patent-pool-wants-share-of-re...

Samtidigt er de gået sammen med Google, Netflix, Amazon, m.fl. om at skabe næste generations codec: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1441264409

  • 0
  • 0
Rune Jensen

Thomas, det er en intern fight som de to børnehavebørn har haft kørende længe. Formentlig siden Balmer sagde, han ville få Schmidt ned med nakken efter at Google stjal nøglemedarbejdere fra Microsoft.
Nu har jeg ikke fulgt "kampen" længe, men da jeg gjorde, var det helt klart, alle kneb gælder. Fra begge sider. Uanset HVOR barnlige de er.
Eller med andre ord, jeg er helt enig med dig, naturligvis er det plat at blokere for 3.parts APPs. Ja.
Min sympati for nogen af dem når de tuder, kan bare ligge på et meget lille sted. Microsoft har også leveret nogle low blows imod Google, så de er ikke heeeelt uden skyld... jeg har en ganske "pæn" liste over hvad de har lavet af svinestreger imod hinanden.

På en eller anden måde, så er det mastodontfirmaer ledet af voksne mennesker (voksen er så relativt). Og tuderi hører ikke rigtigt hjemme i den business. De har selv sat reglerne, ingen af dem er stoppet op og har sat en grænse. De er begge fortsat.. Uanset, deres kampe går ud over deres brugere, hvilket de simpelthen MÅ have bemærket.

  • 1
  • 0
Thomas Andersen

Det har du ret i Rune. Jeg er ikke i tvivl om Microsoft har lavet svinestreger der er lige så slemme som dem Google laver nu.

Det der bare er sjovt er at mange opfatter Google som "bedre" end Microsoft, bare fordi de har en børnevenligt logo og et godt slogan.
Så gør det ikke noget de indsamler private oplysninger og sælger dem, overvåger folk, underbyder konkurrenterne, stjæler oplysninger fra websider og bruger dem på deres egen, tvinger firmaer ind i alliancer, laver skræmmende roboter og selvkørende biler, opkøber firmaer og lukker dem (evt efter de har snuppet deres patenter) osv osv

  • 0
  • 1
Rune Jensen

Jeg opfatter ikke Google som bedre. Det er ikke svært at nævne fx. offentliggørelse af sårbarheder uden at give modparten nok tid til at rette dem, som Google gjorde med Windows (eller var det IE, kan ikke huske). Der er masser af eksempler, også ganske platte eksempler. Pointen er så bare, det går begge veje. Og det går ud over brugerne. Hvilket lader til at genere dem mindre, så længe det går ud over modparten. Det er faktisk ufatteligt arrogant hvad de gør.

  • 1
  • 0
Rune Juhl-Petersen

Hvad tror du, der ville være sket, hvis der ikke havde været softwarepatenter, og Microsoft derfor uden risiko for patentsøgsmål kunne have implementeret VP9?

Hvis der ikke havde været software patenter, kunne Google bare været blevet ved H.264 som bl.a. Microsoft har patenter i. Formålet var jo netop at lave et frit format.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere