Microsoft til indiske telefonproducenter: I kan bruge Windows Phone OS gratis

To indiske telefonproducenter skal ikke betale licensomkostninger for at bruge Windows Phone-styresystemet i deres telefoner.

Amerikanske Microsoft har tilbudt to indiske telefonproducenter at de kan bruge mobilstyreystemet Windows Phone uden licensomkostninger. Dette står i stærk kontrast til Nokia, der skulle betale licensomkostninger for at producere Windows Phone-enheder, før Nokia altså blev opkøbt af Microsoft. Det skriver Times of India.

Efter sigende skulle det have kostet Nokia mellem 100 og 160 kroner for hver Lumia-enhed, firmaet solgte. Ved at droppe licensomkostningerne kan telefonerne altså blive billigere - noget, der i sidste ende kan åbne for lavpristelefoner med styresystemet på. Dermed kan styresystemet måske blive mere udbredt, end det er i dag.

I forvejen kan telefonproducenter gratis benytte sig af Android-styresystemet, der derfor dominerer markedet for lavprissmartphones. Konkurrencen fra Windows Phone er derfor et interessant udspil fra Microsoft.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johnnie Hougaard Nielsen

Microsoft er åbenbart ved at ankomme til virkelighedens verden, med at de er nødt til at anstrenge sig for at gøre Windows Phone attraktiv og nem for mobil producenter at lave forsøgsvise produkter med. Det er et privilegium for Microsoft at få lov til at blive installeret, i stedet for at de tidligere har behandlet det som et privilegium hvor producenterne skulle leve op til en masse krav, og betale penge for at være forsøgskaniner.

Men nu har Microsoft spildt en masse tid på at lege kostbare, og det er meget sent hvis de skal vende Windows Phone til at blive en succes.

  • 10
  • 0
Pelle Söderling

Men nu har Microsoft spildt en masse tid på at lege kostbare, og det er meget sent hvis de skal vende Windows Phone til at blive en succes.

Den hører man ofte, men jeg er egentlig ikke enig.

Smartphone markedet er kommet for at blive (i nærmeste fremtid ihvertfald) og sålænge økonomien er så stor i markedet så er det aldrig for sent at gå efter det.

Kortsigtet har de tabt det, langsigtet kan alt ske endnu så længe de har pengetanken i orden.
Men en ting er sikkert, som software-virksomhed af Microsofts størrelse vil det være en katastrofe ikke at være tilstede hvor brugerne er - derfor er de nød til at gå efter det, uagtet om det så er en plan der skal tage 2, 5 eller 10 år.

  • 1
  • 5
Johnnie Hougaard Nielsen

Den hører man ofte, men jeg er egentlig ikke enig.

Hvad kan du dog være uenig i? Jeg var netop omhyggelig med ikke at "dødsdømme" WP ved at hævde at det er for sent.

Men det er altså meget sent, og gunstige vilkår for producenter kan kun være trin et hvis de virkelig vil begynde at gå efter det ganske rigtigt store marked. Hvad der mangler er noget som gør telefoner med Windows Phone bedre, på den måde at kunder taber muligheder hvis de vælger Android eller iPhone i stedet. Smagsforskelle omkring udseende, såsom tiles, tæller ikke her.

Lavprismarkedet er blevet sværere at gå efter, for med en rimelig størrelse skærm er det svært at lave en væsentligt billigere telefon end lavpris Android. Heller ikke Windows Phone kan klare sig med featurephone-specs.

I princippet kunne Microsoft satse på gode aftaler med teleselskaberne, men her bliver de hæmmet af disses uforsonlige had til Skype, og dermed firmaet bag denne "sabotage" af hvad der var vigtige markeder for dem.

  • 6
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Hvis ikke MS kan tjene penge direkte på Windows må det jo blev på services da de ikke har annoncedelen som Google har

Microsoft har faktisk annoncedelen (PubCenter), så de prøver da om de kan gøre a la Google. Det går bare ikke så godt, som denne artikel skriver om giver den nærmest ingen penge til udviklerne:
Microsoft’s PubCenter continues to disappoint Windows Phone developers

Developers are unhappy, and that is not good for Windows Phone.

It appears Microsoft’s in-app ad network, PubCenter, is performing very poorly, and worse and worse over time, with poor fill rates (with as low as 2% of potential ads actually provisioned), and earnings dropping from dollars to single digit cents.

Google har fornylig lanceret AdMob on Windows Phone 8, og med en mere aktiv annonceplatform er der måske en chance for lidt flere penge til udviklerne. Det er dog en blandet fornøjelse for Microsoft, da de jo i sagens natur ikke tjener noget på udvikleres brug af AdMob.

Og den store succes med annonce-finansierede apps på både iPhone og Android indebærer jo at det er hvad "folk ønsker". Det kræver dog stort volumen, og det kniber jo alvorligt på Windows Phone, da en stor del af salget er sket med billige modeller til det publikum hvor tegnebogen ikke sidder så løst.

  • 2
  • 0
Venligst Slet Min Bruger
  • 0
  • 3
Johnnie Hougaard Nielsen

Det er ikke korrekt.

Hvad er "ikke korrekt", sådan helt konkret? Der sælges jo også masser af billige Android modeller til "publikum hvor tegnebogen ikke sidder så løst", men det hænger stadig sammen, netop i kraft af det store volumen.

Hvad dit link angår, peger det på at der er cirka samme grad af betalingsvillige købere mellem Windows Phone og Android, med hhv. 58% og 62% der aldrig har betalt for en app. Den forskel er for lille til at være signifikant. Det overrasker mig ikke at tallene ligger tæt på hinanden her. Før salget af Lumia 520 forestiller jeg mig at procenten for Windows Phone var lavere, netop på grund af hvilket publikum der rammes.

Det mindre udvalg af gode apps (og iflg en del artikler udbredt dårlig kvalitet blandt de apps som Microsoft har betalt for at få i butikken), har dog tilsyneladende medført større omsætning blandt dem som i det hele taget køber noget, så der dog bliver større omsætning i forhold til downloads. Det er dog ikke hele billedet.

En sammenligning fra en publikation med Windows spin skal vurderes mere kritisk end en overfladisk tillid til deres søgte tolkning. Når mange apps skal købes til Windows Phone, mens Android udgaven ikke finansieres på denne måde, er det logisk at Google Play har markant lavere omsætning pr. bruger.

En reel sammenligning skal ske ved at regne de tilhørende annoncenetværk med, og så ser det ganske anderledes ud når PubCenter falder til jorden, mens AdMob giver gode overskud til Google. Omsætningen i butikken er en sammenligning uden værdi, når den samlede omsætning er hvad der rammer bundlinien.

Find hellere nogle kilder der ikke er så ensidige. Det er jo tydeligt at skribenten anstrenger sin fanboi-muskel for at kunne synge "her går det godt", med sin pivfalske stemme.

  • 6
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Hvad er "ikke korrekt", sådan helt konkret?

"da en stor del af salget er sket med billige modeller til det publikum hvor tegnebogen ikke sidder så løst."

Den. Det er beviseligt forkert, som du også kan se i linket. Istedet for at gå efter bolden og kalde det for ensidigt og kalde den for pivfalsk, så kig på de tal, der bliver præsenteret.

Du påstår jo, at der ikke bliver solgt så mange apps på WP, fordi tegnebogen ikke sidder så løst. Og alligevel er salgstallene tæt på Android, selvom Android har 20 gange så mange mobiler på markedet.

Det hænger ikke sammen Johnnie, hvilket du vel også ved, siden du snakker udenom.

  • 0
  • 5
Johnnie Hougaard Nielsen

Thomas, jeg har endda kikket så grundigt på tallene at jeg citerer procenterne for hvor en stor andel af køberne der ikke har betalt for apps. Du kan da vel for pokker ikke være uenig i at 58% peger på at en stor del af salget er sket til et publikum uden villighed til at købe apps. Huskede du selv at kikke ordentligt på tallene?

Jeg har netop ikke påstået at der ikke sælges mange apps til Windows Phone, jeg pegede udelukkende på at rigtig mange af køberne ikke køber apps. Selv den lousy artikel som du fandt frem kan bruges som kilde her. Jeg går da ikke ud fra at tallene er frit opfundne, selv om de bruges på manipulerende måde. At artiklens overskrift giver den en gang spin, er blot til at grine af.

Og det er dig der snakker udenom, når du holder fast i at salgstallene i app butikkerne er anvendeligt som sammenligningsgrundlag, selv om jeg meget tydeligt gør rede for baggrunden for at det er nødvendigt også at regne de tilhørende annonce-netværk med. Min kommentar var i øvrigt helt klart i konteksten omkring annonce-netværk, og det store volumen som det kræver at få god annonce-omsætning. Det var altså ikke skrevet som en bredtfavnende vurdering af Windows Phone økosystemet, men knyttet til at PubCenter falder til jorden.

Når manden ikke spiller bolden (men kun lader som om), ser jeg det som helt ok at give ham et par dask, efter at jeg har sparket bolden i det andet mål.

  • 5
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Du kan da vel for pokker ikke være uenig i at 58% peger på at en stor del af salget er sket til et publikum uden villighed til at købe apps.

Det er jeg heller ikke. Det gør dog stadig ikke din kommentar korrekt. Det er kun 13% mere end iPhone-brugerne.

Det er fint, du ikke vil erkende du tog fejl - men det er bare lidt dumt.

Alt tyder på, at WP-brugerne gerne vil betale for apps, når omsætningen er næsten ligeså høj som den er i Android-butikken. Der er i øvrigt intet i tallene, der taler om hvor mange der aldrig har købt en app. Det enten overså eller ignorerede du, åbenbart.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere