Microsoft skruer op for Office 365-salget: Flere kontante gulerødder til partnerne

WPC 2013: Microsoft giver nu partnerne en del af salget, hvis de hjælper med at skaffe offentlige kunder og mindre virksomheder til Office 365. Dansk partner er glad for, at Microsoft har lyttet.

HOUSTON. Microsofts cloud-baserede Office 365 får nu et potentielt skub bagpå fra Microsofts store netværk af partnere. Microsoft har nemlig besluttet at udvide den belønningsstruktur, som giver partnerne andel i fortjenesten, hvis de skaffer kunder til Office 365.

Hidtil har det kun været udvalgte pakker af Office 365 og primært til store private virksomheder. Nu bliver det udvidet til, at partnerne også kan tjene på at sælge Office 365 til det offentlige, uddannelsesinstitutioner og til virksomheder med færre end 250 ansatte.

»Microsoft har lyttet til vores feedback,« siger en tilfreds direktør og stifter, Morten Waltorp Knudsen fra konsulent- og driftsfirmaet Mindzet til Version2.

Illustration: Jesper Stein Sandal

Han er også tilfreds med, at Microsofts forskellige løsninger på tværs af produkter og platforme begynder at ligne et mere samlet hele.

»Det er interessant at se, at visionen hænger sammen. Indtil nu har det måske været fragmenter, men det begynder at hænge sammen,« siger Morten Waltorp Knudsen.

Den sammenhæng, Microsoft kunne vise frem på førstedagen af årets store partnerkonference, Worldwide Partner Conference 2013 i Houston, var næsten problemfri på tværs af mange forskellige enheder fra mobiltelefoner og tablets til bærbare og alt-i-ét-pc'er, som synkroniserede data via skyen.

Sammenhængen gik også uden for selve Office-familien med blandt andet Dynamics CRM og nytilkomne Yammer, som er en næsten tro kopi af Facebook, men beregnet til at fremme samarbejde i en organisation.

Ifølge Morten Waltorp Knudsen er kunderne nået dertil, hvor de ikke længere tvivler på konceptet om cloud computing, og de ved også, at det vil være en 'cloud first' strategi, som vil dominere it-verdenen frem over.

»Det er en modenhedsrejse. Man går som kunde fra at have 100 procent kontrol over sin infrastruktur til, at Microsoft nu har et medansvar for driften. Det er også en ny måde at arbejde på, fordi der kommer nye features mere ofte,« siger Morten Waltorp Knudsen.

På eksempelvis Office 365 vil man som udgangspunkt altid bruge de nyeste udgaver af softwaren, og Microsoft har mulighed for at udsende mange flere opdateringer end med konventionelle Office-pakker, hvor Microsoft typisk har frigivet en hel ny version hvert tredje år og en enkelt større opdatering eller service pack derimellem.

»Kunderne ved godt, at der er to sider af en mønt. De får mulighed for at være mere agile og kan skalere op og ned, oprette nye servere hurtigt, og de får forudsigelighed i omkostningerne. Men de sætter sig også på et tog, der kører stærkt,« siger Morten Waltorp Knudsen.

Version2's rejseomkostninger i forbindelse med dækningen af Microsoft Worldwide Partner Conference 2013 er dækket af Microsoft Danmark.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere