Microsoft: Sharepoint-kunder får mest ud af Office 2010
Samarbejde og videndeling er to helt centrale områder, som den kommende udgave af Microsofts kontorpakke, Office 2010, har fokus på. Men hvis man vil udnytte det, skal man også have en Sharepoint-installation i organisationen.
Eller set fra den anden side: Hvis du ikke har Sharepoint i din virksomhed, så betaler du for noget nyt i Office 2010, som du ikke kan bruge.
Analysefirmaet Gartner vurderer, at mange danske virksomheder ikke vil se mulighederne for at arbejde flere brugere samtidig på det samme dokument som en vigtig funktion i Office. Men den vurdering er Microsoft uenig i.
»Virkeligheden er, at de fleste virksomheder bruger Sharepoint. De spørger så, hvorfor de skal betale ekstra til en tredjepartsleverandør for collaboration i Office og Sharepoint, hvis Microsoft ikke leverer det. Hvis vi ikke havde lavet integration, så havde det også været et problem,« siger divisionschef for Office Thomas Schnegelsberg fra Microsoft Danmark.
Han peger på, at den øgede integration i Office 2010 ikke kun gælder mellem Microsofts produkter, men også til at kunne trække data fra eksempelvis SAP og Oracle ind i Office 2010.
Mange danske virksomheder er begyndt at bruge Sharepoint, og integrationen mellem Office og Sharepoint er hovednyheden i Office 2010. Men det betyder ikke, at en opgradering fra eksempelvis Office 2003 til Office 2010 kun kan betale sig, hvis man bruger Sharepoint, mener Thomas Schnegelsberg.
»Listen over nye funktioner i Office 2010 er meget, meget lang. Det er funktioner, som gør det nemmere at arbejde i Word, Excel og Outlook. Isoleret set giver Office 2010 værdi, men du får endnu mere, hvis du bruger Sharepoint,« siger han.
Den mest synlige nyhed er, at Ribbon-brugergrænsefladen fra Office 2007 nu er bredt ud til samtlige programmer i Office-pakken, og i øvrigt også til den nye udgave af Sharepoint.
Ribbon er designet til at give adgang til Office-funktionerne med færre klik og gøre det lettere for brugere at finde frem til funktioner, de sjældent bruger. Til gengæld betyder det, at medarbejderne skal bruge tid på at vænne sig til den nye brugerflade, hvis de kommer fra Office 2003 eller ældre.
Ifølge Microsoft er de nye funktioner og den nye brugerflade beregnet på at spare hver enkelt medarbejder tid i sine daglige arbejdsprocesser, og samtidig vil virksomheden få værdi i form af, at medarbejderne vil være mere glade, hvis de arbejder med de nyeste værktøjer.
»Det har man ikke råd til at ignorere, hvis man er en ansvarlig it-chef,« siger Thomas Schnegelsberg.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.