Microsoft: Priser på IP-telefoni vil rasle ned

2 kommentarer.  Hop til debatten
I takt med at IP-telefoni skifter fra hardware til software vil omkostningerne halveres over de næste tre år, vurderer Microsoft.
8. marts 2007 kl. 09:11
errorÆldre end 30 dage

Microsoft vil formentligt senere i år gøre sit til at flytte momentum for IP-telefonisystemer fra hardware til software med lanceringen af Office Commucations Server 2007 og Communicator 2007. Softwaregiganten forudser, at dette skifte vil betyde, at omkostningerne for virksomheder vil blive halveret i løbet af de næste tre år.

»Software vil ændre virksomheders telefonsystemer lige så drastisk, som det har ændret alle andre former for kommunikation på arbejdspladsen,« siger afdelingschef Jeff Raikes fra Microsoft til nyhedstjenesten Vnunet.

Udover selve omkostningerne forbundet med etableringen af hardwarebaseret IP-telefoni i forhold til softwarebaseret, kan softwaren også give andre besparelser som sidegevinst.

Blandt andet vil softwarebaseret IP-telefoni kunne spare medarbejderne for spildt arbejdstid med forgæves at forsøge at få fat på en bestemt person, fordi softwaren vil kunne give information om, hvor personen er, og via hvilke medier vedkommende kan kontaktes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Microsoft vurderer, at omkring 100 millioner personer vil være i stand til at foretage telefonopkald gennem Office-produkterne om tre år.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
8. marts 2007 kl. 20:43

Der er ikke noget nyt i MS produktet som sådan. IP softphones kan dog sagtens give mening, f.eks. med Sametime, som kan snakke sammen med f.eks. Cisco og Avaya udstyr og tilføje funktionalitet såsom video og presence awareness.

Men ligesom der ikke var eller er noget banebrydende i sharepoint portal server, skal vi nok komme til at høre en masse om det, og ligesom exchange som groupware platform slet ikke kan følge med hverken Groupwise eller Domino skal det nok blive presset igennem. For hvorfor køre andet end MS produkter?...

1
8. marts 2007 kl. 09:18

Det er vel ikke usædvanligt, at et stort amerikansk softwareselskab mener, at de har genopfundet hjulet, når de lancerer noget, der har været på markedet længe fra andre selskaber.

IP-telefoni i form af en soft phone i stedet for en fysisk telefon har længe været en mulighed, men i mange virksomheder er det ikke specielt udbredt. Dels er der nok en barriere for mange brugere ved ikke længere at have en fysisk telefon, dels er folk typisk mindre tolerante over for en telefon, der ikke virker, end de er over for en pc.

Integration med applikationer på en pc, herunder f.eks. automatisk at lukke telefonen, når screen saveren går i gang, har også længe været virkelighed – og det virker i øvrigt lige så godt for brugere af fysiske IP-telefoner, fordi pc'en via netværket kommunikerer direkte med telefonsystemet.