Microsoft: ODF koster en halv milliard kroner

Microsoft har bedt Center for Digital Forvaltning (CEDI) regne på, hvad det koster at indføre ODF som eneste dokumentformat i det offentlige. Pris: 450 til 575 millioner kroner.

Prisen for implementering af det åbne dokumentformat ODF i det offentlige som obligatorisk standard bliver op til tre gange så dyr, som Rambølls regnedrenge i sidste uge fandt frem til.

Det mener i hvert fald Microsoft, der har fået Center for Digital Forvaltning (CEDI) til at regne på omkostningerne ved at indføre ODF.

I Rambølls beregninger blev prisen på 180 millioner kroner, men CEDI når frem til en pris på mellem 450 og 575 millioner kroner.

Det er ikke mindst prisen på tilretninger af dokumentskabeloner, der får prisen til at stige. Alene udgifter hertil forventer CEDI vil beløbe sig til mellem 365 og 450 millioner kroner.

På den anden side gør Microsoft opmærksom på, at der ikke er det store at spare på licenser ved at bruge billigere og licensfrie kontorpakker, da de samlede driftsomkostninger for pakkerne stort set er de samme.

CEDI har også givet et bud på, hvad det vil koste, hvis både ODF og Microsofts OOXML indføres i den offentlige forvaltning. Her ligger prisen på mellem 95 og 120 millioner kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Benjamin Krogh

Uden at være verdensmester i noget som helst datalogisk, men Microsoft har selv lavet et værktøj, et plugin til deres nyeste office pakke, der kan konvertere fra og til ODF.

Er det ikke en fallit erklæring at sige "Det vil koste xxx millioner bare at tilpasse dokumentskabelonerne" når de gamle kan konverteres?

Måske skulle man vende det hele lidt på hovedet: Det koster 450-575 millioner kroner på grund af Microsofts format, og ikke pga. ODF. Er det format der tydeligvis koster kassen (at slippe af med) værd at beholde?

  • 0
  • 0
Jan Flodin

Jeg tror man kan få en undersøgelse til at aflevere nøjagtig det tal man har brug for. Så læser de "hurtige" blot overskriften, og om forudsætningerne så er rigtige eller forkerte er det jo kun nogle få fanatikere, der bekymrer sig om.

Men hvis nu Microsoft har ret i, at det e rmeget dyrt at konvertere fra deres format, så rejser det vel et retorisk spørgsmål:

Bliver det billigere at vente og i mellemtiden bygge en endnu større konverteringsbølge op?

Næppe. Så for at spare et antal millioner nu skal vi altså bare pantsætte alle vore dokumenter til Microsoft.

Økonomisk? Måske.

Politisk klogt? Tja - det må den enkelte vel selv vurdere.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Er det en ny version af "get the facts", nemlig hvis ikke I gør som vi vil have, så postulerer vi at det vil koste jer en halv milliard.

Det er jo det rene Sicilien, men man må da håbe at denne grove manipulation kan får selv de mest tungnemme politikere til at overveje om den lukkede vej overhovedet er den der skal betrædes, for det vil jo kun blive dyrere for hver dag der går at tilsikre sig retten til egne data!

Og mener MS i ramme alvor at overgang fra en version af et MS format til en anden skulle gå 100% smertefrit, for historien har jo ikke just været sådan.

I øvrigt underligt at det skulle være tilretning af skabeloner der skulle koste så meget, så det hele lugter virkelig af den fedeste gang FUD i lang tid.

/Christian

  • 0
  • 0
Kim Schulz

Hvornår mon MS lærer at de ikke skal stå frem som betalere for de undersøgelser som taler deres sag - Det er så tydeligt at det er en "betalt" opgave at det er vulgært.
Og hvordan hænger de tal lige sammen?
450-575mio er et udsving på 125mio, men 365-450mio er kun et udsving på 85mio. Hvori ligger resten af udsving? Og hvordan kan skabelon ændring koste så meget, når MS tilhængere konstant postulerer at MS allerede har lavet et tool der kan konvertere til/fra ODF uden problemer? Så kan det da ikke koste mange kr at få ændret skabeloner.
Men noget er da interessant i de tal. Hvis man ser bort fra den store udgift til skabelonændring, så er det den resterende udgift mellem 0-210mio kr. Hvis de kan klare det for 0kr ville det da være rart nok :-)

  • 0
  • 0
Peter Timm

Kan 2 formatstandarder sameksistere uden daglige besværligheder og store ekstra omkostninger, når konvertering mellem de to formatstandarder er så omkostningskrævende. Logikken i at standardisering baseret på to forskellige standarder ikke er den rigtige fremtidsvision bekræftes efter min opfattelse af CEDI rapporten.

Når kloge mennesker kommer frem til, at det vil medføre store omkostninger at konvertere eksisterende dokumenter til ODF, så indikerer det også for mig, at en fremtidig sameksistens af de to forskellige dokumentstandarder vil medføre løbende store ekstra omkostninger. Derfor kan jeg også kun konkludere udfra denne rapport, at der kun skal vælges et obligatorisk formatstandard, hvis vores hverdag i fremtiden ikke skal blive både besværlig og omkostningskrævende. Det er så op til vores politikere omt de vil vælge en kortsigtet let løsning som ikke kræver forandringsvillighed hos offentlige organisationer og samtidig bevarer et defacto monopol, eller om der skal vælges en åben standard som vil skabe fri konkurrence, hvorunder der også lægges pres på Microsoft til at understøtte ODF.

  • 0
  • 0
Martin Leopold

Hej version2 læsere.
I den forgangne uge har vi kunnet følge med i sjove og skræmmende dårlige regnestykker om hvad ODF koster eller ikke koster. For mig at se går den væsentlige diskussion tabt i spørgsmålet om prisen - hvis det tjener de danske borgere bedst, ja så har vi jo rigeligt råd til at betale en halv milliard for ODF - uden sammenligning iøvrigt, så dækker det jo kun parkeringspladsen for det nye DR byggeri.

Hvad med de større perspektiver, som politikerne normalt ikke har svært ved at tale om? Øget konkurrence? Åbenhed i forvaltningen?

Hvis ODF på lidt længere sigt har fordele, så er prisen måske givet godt ud.

Martin.

  • 0
  • 0
Leif Lodahl

Prisen er høj. Uanset hvilken rapport vi kigger på. uanset hvilket talvi vælger. Prisen er høj.

Men uanset om prisen er 180 mio. kr. eller 500 mio. kr. så er det aldrig det rigtige tal. Der er ingen der kan sige hvor meget det komer til at koste. Ligesom det aldrig er muligt at afgøre hvad det har kostet Danmark at underskrive Kyoto-aftalen.

Det vigtigste er, at alle kan se at det er forbandet fornuftigt, anstændigt og rasende intelligent.

Mvh. Leif Lodahl

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize