Microsoft melder Bing klar, hvis Google trækker sig fra Australien

Søgemaskinen Bing er lige nu nummer to i Australien - langt bagefter Google. Men nu gør Microsoft klar til at indtage pladsen som nummer ét, hvis Google trækker sine tjenester ud af landet. Illustration: Skærmbillede
Microsofts Bing gør sig klar til at overtage posten som søgemaskine nummer ét i Australien, hvis Google gør sin trussel til virkelighed og trækker sin egen søgemaskine ud af landet.

Omkring 25 millioner australiere har udsigt til en hverdag med Microsofts Bing, hvis Googles trusler om at trække søgemaskinen ud af landet bliver til virkelighed.

Det skriver Reuters.

De seneste uger har Australien og tech-giganter som Google og Facebook været i krig over ny lovgivning, der tvinger firmaerne til at betale medievirksomheder, når links til medie-indhold bidrager til brugertrafik på giganternes platforme.

Læs også: Google truer med at lukke sin søgemaskine i Australien

I januar truede Google med at trække sin søgemaskine, der står for 94 procent af Australiens internetsøgninger, ud af landet, så hvis det bliver en realitet, er der behov for et alternativ.

Microsofts CEO Satya Nadella har holdt møde med Scott Morrison, landets premierminister, og givet udtryk for, at man er klar til styrke søgemaskinen Bings tilstedeværelse i Australien.

»Jeg kan fortælle, at Microsoft virkede ret selvsikker, da jeg talte med Satya,« siger Scott Morrison til Reuters og tilføjer om de nye love:

»Vi vil bare gerne have, at reglerne i den digitale verden er de samme, som eksisterer i den virkelige verden.«

Læs også: Google vs. Australien: Borgerne skal selv bestemme over persondata

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Louise Klint

Ja, jeg er også tilfreds med Duckduckgo.

Jeg tror måske også, at det er en vanesag. Og måske, fordi øvrige søgemaskiner var ringere end Google for år tilbage. Men det er længe siden. Man må prøve på ny. Tjekke efter igen, og så se, at der findes glimrende alternativer.

Jeg ser også, med glæde, at danske politikere er ved at vågne op, i forhold til denne sag. Det tegner godt (omsider):

https://politiken.dk/viden/art8079160/Kampklare-politikere-er-klar-til-a...

Google og Facebook har støvsuget millioner af annoncekroner, fra danske medier, igennem en årrække. (Er det 70% de sidder på nu?) Vi har hørt brancheorganisationen, Danske Medier, sige det, år efter år, at det var en realitet. Og der skete bare ikke noget. Det fik lov til at fortsætte.

Hør evt. om den danske vinkel på problematikken, fra Mennesker & Medier i fredags. Med Politiken, medieordfører og Googles politiske chef, Christine Sørensen. 2. indslag (21:16):

https://www.dr.dk/radio/p1/mennesker-og-medier/mennesker-og-medier-2021-...

  • 3
  • 0
#6 Thomas Kjeldsen

Microsoft Edge er baseret på samme engine som chrome. (Chromium).

Ja, derfor synes jeg det er noget overraskende at kunne se CPU idle usage gik fra 40% til 6ish% efter at have renset systemet for Chrome. PDF-preview i Chrome er måske lidt bedre end Edge, men ellers ingen nævneværdige forskelle. uBlock Origin virker endda også i Edge.

Louise, mht annoncekroner synes jeg historien om Uber er interessant. De opdagede mere eller mindre tilfældigt at de kunne reducere deres online reklamebudget til 1/3 uden at det havde effekt på deres forretning. Altså bortset fra at de lige sparede 100mio.

  • 3
  • 0
#7 Falso falsus

Det er et væsentligt spørgsmål, men det kræver en aktiv journalist og ikke en opsummering af hvad der næsten kun kan beskrives som Microsoft's pressemeddelse.

Reuters skriver kun at MS har udtalt følgende:

we recognise the challenges the media sector has faced over many years through changing business models and consumer preferences

Jeg ville tror at Microsoft vil pålægge sig selv alle de nødvendige restriktioner blot for at kunne kalde sig no. 1 i Australien.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere