Microsoft lancerer gratis Windows til små skærme

3. april 2014 kl. 12:5228
Fremover bliver det gratis at bruge Windows på telefoner og tablets, så længe skærmstørrelsen er under 9 tommer. Den særlige Windows til Internet of Things er baseret på Windows Phone 8.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mens Android er ved at blive den nye globale de facto-standard på alt andet end traditionelle pc’er, kæmper Microsoft hårdt for at få Windows til at blive en succes på telefoner. Alle sejl skal sættes ind på at få fodfæste, så nu prøver Microsoft en retning, der ville have været utænkelig for få år tilbage: At forære Windows væk.

På firmaets udviklerkonference Build, som finder sted i San Francisco i disse dage, lancerede Microsoft en ny variant af Windows, som vil være gratis at bruge, så længe skærmstørrelsen på enheden ikke er over ni tommer. Det skriver Wired.

Windows til Internet of Things - tingenes internet - er den gratis Windows-variant blevet døbt, og tilsyneladende er indmaden den samme som i Windows Phone 8. Dermed kan producenterne af telefoner og andre små enheder slippe for at betale de cirka 55 kroner, som Microsoft indtil nu har opkrævet i licens pr. enhed med Windows.

Det er endnu uvist, om det kun er hardware-producenter, som får adgang til den gratis udgave af Windows, eller om også udviklere kan hente styresystemet. Men der var ingen udsigt til, at Microsoft ville tage et endnu større skridt og give andre adgang til kildekoden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Microsoft lancerede Windows Phone i 2010 og indgik i 2011 en aftale med Nokia om, at den tidligere så dominerende finske telefonproducent kun ville bruge Windows Phone til smartphones fremover. I 2013 købte Microsoft hele telefondelen af Nokia.

Men Windows Phone har ikke fået en ret stor bid af markedet, omkring tre procent globalt i 2013, og Microsofts styresystem til tablets, Windows RT, har været en endnu mindre succes. Så selvom det underminerer den forretningsmodel, Microsoft har tjent enorme summer på i mange år, har firmaet altså fundet det nødvendigt at begynde at give Windows væk gratis.

Google har nemlig sat sig benhårdt på markedet for telefoner og de fremadstormende ’wearables’, altså alt fra ure til fitness-sensorer, senest ved at lancere styresystemet Android Wear.

Selvom Android i princippet er open source, som alle kan bruge gratis, har Google med tiden fået et jerngreb om hele økosystemet, fordi hardware-producenterne bliver nødt til at inkludere alle Googles services, hvis de skal have adgang til den ’rigtige’ udgave af Android, som Google lægger mange kræfter i, og ikke blot en afpillet, misligholdt version.

28 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
4. april 2014 kl. 15:05

Kan godt være jeg tager fejl, men jeg syns ikke denne artikel drejer sig om patenter..

Det drejer sig i stedet om at Google har presset Microsoft til at levere sit mobil OS gratis. Er dette en god drejning?? Det er jeg ikke helt sikker på. Det betyder i hvertfald at der skal skrabes penge ind på andre services, eller måske endda udnyttelse af personlige oplysninger på samme måde som Google gør det..

22
4. april 2014 kl. 15:38

Og det gør Microsoft ikke allerede, uanset prisen på deres software?

Nej. Microsoft bruger ikke informationer de har indsamlet på min telefon, min browser, min maskine, min email, mine internet søgninger osv, til at gennemskue hvem jeg er, så de kan vise mig "relevante" reklamer.

Men igen.. I dreje samtalen of topic, så det handler om for/imod Microsoft. I stedet for at tage stilling til hvad "Microsoft lancerer gratis Windows til små skærme" vil gøre ved markedet og konkurranterne

26
4. april 2014 kl. 21:47

Men igen.. I dreje samtalen of topic, så det handler om for/imod Microsoft. I stedet for at tage stilling til hvad "Microsoft lancerer gratis Windows til små skærme" vil gøre ved markedet og konkurranterne

Du ville have ret, hvis ikke Jesper Kildebogaard afsluttede artiklen med en gang Google had, hvor han forsøger at fremstille Google som de "onde". Det er artikler som den her, der giver en skidt debattone. Version2 burde, som flere skriver her http://www.version2.dk/blog/vaern-om-debatten-paa-version2-56592 feje for egen dør.

2
3. april 2014 kl. 14:05

At Microsoft kan give windows gratis, men at alle Android producenter skal betale Microsoft for brug af deres patenter. Kan det virkelig være rigtigt?

10
4. april 2014 kl. 09:22

At Microsoft kan give windows gratis, men at alle Android producenter skal betale Microsoft for brug af deres patenter. Kan det virkelig være rigtigt?

Det er vel fordi Microsoft har styr på patentlovgivningen, mens Google har blæst den et stykke og kørt på med Android selvom Andy Rubin og Eric Schmidt vidste at de formentlig brød bl.a. Suns patenter. Ja ja, jeg er Microsoft fanboy og bla bla bla, men det er da mere end almindelig pudsigt at Microsoft ikke bliver sagsøgt, mens søgsmålene hagler ned over Google fra alle sider. Og det er ikke for at forsvare patentsystemet, men så længe det er det system som gælder, så må man vel forvente at firmaerne gør hvad de kan for at overholde loven, og her har Google virket mere end en anelse uprofessionelle.

12
4. april 2014 kl. 09:44

Ja ja, jeg er Microsoft fanboy og bla bla bla, men det er da <strong>mere end almindelig pudsigt at Microsoft ikke bliver sagsøgt</strong>, mens søgsmålene hagler ned over Google fra alle sider.

Det var en påstand.

At du ikke vil kende til tilfelder hvor Microsoft bliver sagsøgt over brud på (andres) patenter, betyder ikke at de ikke blev/er. Virkeligheden er at Microsoft har betalt mange milliarder enten efter en dom eller i settlements.

14
4. april 2014 kl. 10:58

Af lidt nyere kan nævnes "Metro" og "Skydrive".

15
4. april 2014 kl. 13:32

Det var en fejl at skrive at Microsoft ikke bliver sagsøgt, for selvfølgelig er Microsoft blevet sagsøgt og har tabt eller indgået forlig. Det er umuligt for en større virksomhed med vore dages patentlovgivning.

Det er dog usammenligneligt med den flodbølge af søgsmål og licensforlig som har ramt Android. Microsoft alene modtager 2 milliarder dollars om året i licens fra Androidproducenter, hvilket jeg synes peger på at Google har fejlet et eller andet grundlæggende sted.

Mere end 20 producenter af Androidenheder betaler licens til Microsoft, herunder Foxconn, der producerer en stor del af enhederne. Det er tydeligt at Android, rent juridisk, er hullet som en si, og at Google ikke har været professionelle da de lavede OS'et.

19
4. april 2014 kl. 14:32

<strong>Bo skrev:</strong>
Det var en fejl at skrive at Microsoft ikke bliver sagsøgt, for selvfølgelig er Microsoft blevet sagsøgt og har tabt eller indgået forlig.

Modtaget. Lad os lige få det på det rene om jeg har forstået det korrekt:

  • Når Microsoft betaler milliarder for at overtræde andres patenter, så er det fordi "Det er umuligt for en større virksomhed med vore dages patentlovgivning."

  • Når Google (eller retteresagt blot halvdelen af mobilproducenter som bruger Android) betaler til Microsoft, så er det fordi "Det er tydeligt at Android, rent juridisk, er hullet som en si, og at Google ikke har været professionelle da de lavede OS'et."

Er det det du påstår?

17
4. april 2014 kl. 14:27

Det er tydeligt at Android, rent juridisk, er hullet som en si, og at Google ikke har været professionelle da de lavede OS'et.

Eneste vi ved microsoft har patenter er det gamle fat/vfat lort som kun er i android pga. man skal support windows, som jo ikke kan andet end fat,exfat,ntfs. Og Exfat var de jo så heldig at det blevet specificeret i sdhc standarten, så man er nød til at havde det i for at kunne siger man support de kort. Er jo sjovt at microsoft aldrig har lagt kortne på bordet og sagdt præcist hvilket ting det er som de mener der skulle være problemet.

16
4. april 2014 kl. 14:12

da de lavede OS'et.

Google har ikke "lavet" Android - de købte det i 2005.

(og det er bestemt ikke for at negligere arbejdet Google har lagt i at gøre Android til hvad det er i dag).

27
5. april 2014 kl. 00:25

Hvis nu Google selv betalte for de patenter de bryder, slap producenterne.

Ja, det kan du have ret i. Min pointe er nu mere at de patenter som windows har og som mange android producenter betaler for, gør at Microsoft tjener flere penge på android end deres egen platform. Specielt nu, set i lyset af at de giver deres egen platform gratis til de producenter der måtte være interesserede. Virker det ikke helt forskruet and MS kan markedsføre deres egen platform på bagrund af licensbetalinger fra deres konkurrenter?

Jeg er godt klar over at patent systemet er designet sådan at en opfinder har en markeds fordel. Men det her er jo absurd.

4
3. april 2014 kl. 14:30

Ja. Microsoft satser på at tjene pengene (og flere til) hjem på anden vis på enheder med Windows, f.eks. hvis brugerne handler gennem Store. Samme mulighed har de ikke på f.eks. Android.

1
3. april 2014 kl. 13:40

"Selvom Android i princippet er open source, som alle kan bruge gratis, har Google med tiden fået et jerngreb om hele økosystemet, fordi hardware-producenterne bliver nødt til at inkludere alle Googles services, hvis de skal have adgang til den ’rigtige’ udgave af Android, som Google lægger mange kræfter i, og ikke blot en afpillet, misligholdt version."

Eks. Nokias Android smartphone kommer uden Google Services...

6
3. april 2014 kl. 20:36

"Det er kun firmaer som Microsoft og Amazon der kan levere de manglende bidder. Så jeg syns godt man kan sige at Google har et jerngreb om Android."

Det lykkes fint for cyanogenmod.

11
4. april 2014 kl. 09:40

Det lykkes fint for cyanogenmod.

Ét argument for OSS ifht lukket kode er jo, at det giver mulighed for at træde ind på et (nyt) marked og konkurrere - for selv små firmaer.

Googles "jerngreb om Android" (som det er formuleret ovenfor) viser vel her, at dette netop gør, at det er ualmindeligt svært at forke AOSP og lave sin egen telefon med det - uanset at koden er tilgængelig for alle. Skåltalen for Android var jo, at OEM'erne ikke behøvede at bekymre sig om OS - de kunne koncentrere sig om deres hardware og lade Android om resten. Og som sådan har Android opfyldt sit mål - hvis man bruger Googles version af softwaren.

24
4. april 2014 kl. 21:35

double post

3
3. april 2014 kl. 14:20

Det er en lidt kort og populær forklaring, vil jeg gerne indrømme, men lige præcis Nokia/Microsoft har lidt usædvanligt netop brug for den afpillede version af Android, fordi hele finten er at indsætte alle Microsofts services, i stedet for Googles, og ændre hele brugergrænsefladen.

Men er du en 'normal' hardwareproducent, kræver det rigtig mange kræfter at få den spartanske AOSP-version bragt op på omgangshøjde med Googles version af Android. Der er spekulationer om, at Samsung overvejer at bryde med Google, for netop Samsung har resurserne til det og har med tiden lavet egne versioner af mange af funktionerne i Android.

vh. Jesper, Version2

7
3. april 2014 kl. 20:51

@Jesper Kildebogaard

Efter du i artiklen kommer af med lidt Google had, forsøger du at rettet op på det ved at fortælle at Android AOSP virker efter hensigten. Synes du forresten at Windows Phone er mere åbent end Android ?