Microsoft køber skandaleramt spilgigant i kæmpe milliardhandel

19. januar kl. 08:592
Microsoft køber skandaleramt spilgigant i kæmpe milliardhandel
Illustration: Blizzard.
En historisk dyr handel vil sikre Microsoft spiltitler som Call of Duty, Warcraft, Hearthstone og Candy Crush.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

For bare en uge siden så det ud til, at Take-Two så ud til at skulle lave den største handel i spilindustriens historie, men Microsoft ville det anderledes.

Microsoft har nemlig annonceret et opkøb af spiludgiveren Activision Blizzard, der sidste år trak et utal af uheldige overskrifter, efter det kom frem, at der har eksisteret en sexistisk kultur med en række søgsmål til følge.

Det skriver The Wall Street Journal.

Den historiske handel står til at være 68,7 milliarder dollars værd - svarende til næsten 450 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med opkøbet får Microsoft kæmpestore spilfranchises som Call of Duty, Spyro, Crash Bandicoot, Tony Hawk, Warcraft, Diablo, Overwatch, Hearthstone, StarCraft og Candy Crush.

Kontroversiel leder forsætter - indtil videre

Activision Blizzards kontroversielle leder Bobby Kotick ser ud til at fortsætte i sin position indtil videre, men Xbox-boss, Phil Spencer, fortæller, at han vil stå til ansvar for Acitivision Blizzard og alle dets tilhørende spilstudier efter opkøbet.

»Indtil denne handel er lukket, vil Activision Blizzard og Microsoft Gaming fortsætte med at operere uafhængigt af hinanden. Når handlen er slut, vil Activision Blizzard forretningen referere til mig som CEO for Microsoft Gaming,« siger Phil Spencer.

»Som selskab er Microsoft engageret i en rejse mod inklusion i et hvert aspekt af gaming - både blandt medarbejdere og spillere. Vi sætter stor pris på de individuelle studiers kultur. Vi tror også, at kreativ succes og autonomi går hånd i hånd med at behandle en hver person med værdighed og respekt. Vi beholder alle hold og alle ledere op på dette engagement. Vi ser frem til at udvide vores kultur mod proaktiv inklusion til de fantastiske hold under Activision Blizzard«.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
20. januar kl. 09:27

Tjah et sted hvor det nok vil være en fordel, er at når der bliver udgivet en ny udvidelse til World of Warcraft, så kan Blizzard trække på en NOGET større serverpark (hint: Hele Azure netværket), så mon ikke det gør at lauch day er mere succesfuld på spillefronten? :-)

Jeg har prøvet lag der måltes i minutter på launch day dengang de tilføjede pandaer til spillet.

Det var måske en lille smule modigt at sende hele deres spillerbase igennem de samme 2 områder på samme tid?

Min computer blev ihvertfald forpustet over at skulle rendere et par tusinde spillere, som alle sammen sendte missiler imod samme mål...

1
19. januar kl. 13:17

Som kæmpe RTS / Starcraft fan, ser jeg nu mulighed for at Microsoft potentielt genopliver franchisen og forsætter serien fremfor Activision / Blizzards sidste udmelding, som lød sig at franchisen ikke kun blev lagt på is men disideret afsluttet.