Microsoft har indført Azure-rationering: Sundhedsvæsen, beredskab og nødhjælp prioriteres

Illustration: Microsoft
Norsk tech-startupblev nægtet at opsætte en serverklynge. Det er de ikke alene om.

Kampen mod pandemien har ført de største globale it-aktører sammen i et konsortium, som nu tilbyder enorme mængder datakraft til virusforskning. Det positive tiltag for menneskeheden får kedelige konsekvenser for ordinære kunder, som er begyndt at mærke manglen på ressourcer i skyen.

»Microsoft har flere gange valgt at prioritere enkelte kunder. Det betyder i praksis, at platform-as-a-service (PaaS) for kritiske tjenester ikke kan køres i Azure, medmindre Microsoft har givet dig prioritet, siger grundlæggeren af en norsk it-virksomhed,« siger stifteren af en norsk it-virksomhed.

Vi har valgt at imødekomme hans ønske om anonymisering mod at få historien med kritik af en af verdens største it-leverandører.

Ligesom mange andre virksomheder i Norge kører de på en ren Microsoft-stack. Azure er den valgte platform. I går begyndte en af de højt specialiserede sky-tjenester, som de betaler for,
at fejle.

Fejlsøgning hele dagen

Virksomheden oplever, at Microsoft har indført rationering af dataressourcerne uden at informere kunderne.

»Vi var i gang med at lægge nye maskinlæringsalgoritmer på analysetjenesten Azure Databricks. Dette forsøgte vi hele dagen, men det blev ved med at fejle. Vi kunne ikke opsætte serverklyngene. Så tog vi kontakt til Microsoft, men de vidste ikke så meget.«

Svaret kom først, da de kiggede på de sociale medier.

»Det viser sig, at de har allokeret mange af maskinlæringsalgoritmerne til at prøve at løse covid-19-udfordringerne. Det, vi synes er udfordrende, er, at de gør det uden at informere kunderne.«

Microsoft: – Disse får prioritet

Microsoft er åbne om kapacitetsudfordringerne i den dramatiske situation, som er opstået. Selskabets pressekontakt henviser til et blogindlæg fra forrige uge.

»For øjeblikket har vi følgende information at dele: Microsoft følger aktivt med i ydelse og brug for at sikre, at vi optimerer tjenesten for vores kunder over hele verden, og for at imødekomme ny vækst og efterspørgsel. På grund af stor aktivitet i den særlige situation, vi alle befinder os i, gør vi proaktive tiltag for at planlægge med henblik på en øget brugsperiode og foretager midlertidige justeringer efter behov,« skriver Microsoft Norges konstituerede kommunikationschef, Tone Kjensmo, i en e-mail til digi.no.

I en meddelelse fra Microsofts hovedkontor kan man læse, at virksomheden giver hovedprioritet til sundhedsvæsenet og beredskabstjenesterne samt til kritisk infrastruktur for offentlig forvaltning.

Derudover ønsker Microsoft at sikre, at de, der arbejder hjemme, kan holde sig i gang med kernefunktionaliteten i Microsoft Teams. Om nødvendigt vurderer it-kæmpen også at justere på gratis-tilbud for at sikre understøttelse til eksisterende kunder.

Gør det vanskeligt at være sky-ambassadør

Måden, leverandøren har håndteret dette på, gør, at kunden revurderer sin brug af specielt PaaS, samt overvejer at gå over til en mere traditionel arkitektur med dedikerede ressourcer.

»Dynamisk allokering og skalering ift. ressourcer viser sig at være højst risikabelt i den situation. Microsoft gav ikke nogen form for tydeligt forhåndsvarsel om kapacitetsproblemer, eller hvilke tjenester som blev berørt. Det er vanskeligt at være cloud-ambassadør, når vi ser, hvad der sker i dag.«

It-grundlæggeren har fuld forståelse for, at Microsoft re-prioriterer brugen af ressourcer, men siger, det er helt kritisk med forhåndsdialog, så kunderne kan tilpasse sig.

Flere i samme båd

Vedkommende vil ikke fremstå som en sur starut. Han synes, det er godt, at Microsoft deltager i bestræbelserne på at bekæmpe den globale viruspandemi, men han ønsker som betalende kunde at blive informeret.

»Vi planlagde at bruge Azure til maskinlæring, men tvivler nu på, at vi vil gøre det. Det går ikke, at vi kan komme i en situation, hvor vores kritiske tjenester går ned, fordi Microsoft siger, det ikke er en prioritet. Problemstillingen er ikke unik for os. Flere har oplevet det samme uden at få noget at vide.«

Det er rigtigt, at en række Azure-kunder har luftet deres frustration over nedetid og manglende information de seneste uger.

Tolker du dette som, at Azure har kapacitetsproblemer?

»Det handler om peak-scenarier. Det er ikke bare Microsoft, som har stillet store ressourcer til rådighed for covid-19-analyse. IBM og Amazon Web Services har også gjort det. Et sådant frivilligt arbejde er selvsagt positivt, men det har konsekvenser, hvis leverandørerne ikke kommunikerer med deres kunder.«

Dyrt og krævende at flytte

Vores kilde kører i dag alt fra dedikerede tjenester i Microsofts cloud. Ifølge kunden er det ikke en simpel opgave at skifte leverandør.

»Udfordringen er, at alt, vi har af produktion, kører i Azure. Hvis du begynder at sprede ting ud på forskellige skyer, så bliver ind- og ud-data mellem dem frygtelig dyrt. Det er omkostningsmæssigt meget krævende. I så fald må vi flytte alt, og det er en kæmpe operation. Vi kommer nok til at foretage andre arkitektur-valg, hvilket betyder, at vi er nødt til at lave en hel del af udviklingen om.«

Han fortæller, at de i stedet for Azures proprietære PaaS-tjenester kommer til at benytte sig af mere standardiserede virtuelle maskiner (VM’er), som kan køre hvor som helst.

Savner information

Du siger, at Microsoft ikke informerer kunder om, hvem de har valgt at prioritere mht. adgang til nye skyressourcer. Hvad tænker du om manglen på kommunikation?

»Den er som sædvanlig. Kommunikationen fra Microsoft er ikke specielt god. Sådan er det. Det har vi set inden for alt fra prisændringer, til at de ændrer på den type ressourcer, som er tilgængelige. Vi får næsten ingen information. Man skal følge med i online-fora og en slags steder for at få noget at vide, og det er ekstremt krævende.«

Vi har forelagt Microsoft Norge forelagt kritikken, og de har fået lejlighed til at imødegå eller kommentere det, kunden siger i dette interview. Foreløbig har de ikke svaret.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Larsen

Ja - det er et spørgsmål. Hvis private, virksomheder, institutioner - offentlige som private lægger deres services i andres "hænder" uden for egen rækkevidde, er det vel ikke besynderligt, at den udvikling der ses, er konsekvensen i krisetider - som man må sige det er det kloden er i p.t. Det er uanset det er parthaver i krig, sygdom, pandemi, meteornedslag, jordskælv og meget mere. Det er en kalkuleret risiko, -- hvis man ellers har foretaget en egentlig 365 risiko-analyse /-vurdering, som en del af den bl.a. økonomiske konsekvens ananlyse ( vinding? ) der efter alt at dømme er ved en cloud service. Det er svært, hvis ikke helt umuligt at spole tilbage, som indlæget også fortæller. I værste fald kan det koste lukning af den pågældende service, med de konsekvenser det kan ha´. Erstatning --- ja det er så et juridisk spørgsmål. mvh.

  • 3
  • 0
Carsten Wiborg

Ristriktionen gælder også virksomheder i Microsoft Partner Network - god intention, vi vil alle sammen såvidt muligt gerne hjælpe med Corona bekæmpelse. Imidlertid kan man mod betaling i form af Pay-as-you-go få adgang til at etablere Azure servere. Microsofts ønske om at sikre kapacitet til at hjælpe virksomheder med Corona bekæmpelse kan altså tilsyneladende bestikkes.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere