Microsoft gør fremskridt mod DNA-lager med exabyte-kapacitet

Illustration: Bigstock
DNA-baseret lagring kan opnå en kapacitet på en exabyte – en million terabyte – per kubikmillimeter. Nu er Microsoft kommet et skridt nærmere mod at gøre teknologien klar til kommerciel brug

It-kæmpen Microsoft er kommet et skridt nærmere mod at gøre DNA-baseret lagring tilgængeligt til kommerciel brug.

Det skriver Microsoft i et indlæg på deres hjemmeside.

Det har tidligere været muligt at lagre data i DNA, men processen med at skrive og læse data har krævet besværligt manuelt arbejde.

Med Microsofts nye løsning er skrive- og læseprocessen automatiseret, og dermed er man kommet et skridt nærmere kommerciel brug af teknologien.

Microsofts hold har i en test gemt ordet »hello« i DNA, og afkodet det tilbage til digitale data. Systemet er beskrevet i et paper i journalen Nature Scientific Reports.

1 exabyte per kubikmillimeter

Microsoft har oprettet en sektion på deres hjemmeside, som er dedikeret til DNA-lagringsteknologien. Der skriver virksomheden, at teknologien kan give svimlende mængder lagerplads: 1 million terabyte per kubikmillimeter.

Indtil videre er teknologien dog stadig eksperimentel, og der er langt igen, før man kan have et DNA-drev i hjemmet. Den største mængde data, der hidtil er blevet lagret i DNA er 1 gigabyte, og det var et stort skridt op fra den tidligere rekord på 200 megabyte.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Madsen

Hvor sikkert er det at anvende DNA til at gemme information?

Der gøres meget ud af sikkerheden for DNA når det er biologisk kode.

Ikke biologisk kode, kan måske være et større problem - hvis DNA slipper ud, kan det måske ende i virus'er og bakterier, og blive en trussel mod livet på jorden. Antager vi f.eks. at nogle hackere ved hvordan informationerne er kodet, så vil de kunne lave et helt almindeligt dokument, som viser sig at være en farlig biologisk våben, hvis harddisken står på klem.

Log ind eller Opret konto for at kommentere