Microsoft går lige i struben på bonkammeraten Salesforce med aggresive CRM-priser

Fortune vurderer, at månedslicencer til Salesforce CRM bliver otte gange dyrere end Microsofts kommende nye version af Dynamics 365 Enterprise.

Microsoft har i denne uge lanceret næste version af CRM- og ERP-applikationerne i Dynamics 365-suiten.

Den nye løsning kombinerer elementer fra selskabets CRM- og ERP-systemer i en helt ny cloudløsning baseret på Azure, skriver Business Insider.

Dynamics 365 bliver lanceres over hele verden, herunder Skandinavien, den 1. november. Microsoft annoncerede den nye løsningen allerede i sommer, men er altså nu gået ud med mere information.

Med prissætningen på Dynamics 365 går Microsoft lige i struben på de største CRM- og ERP-konkurrenter, herunder fra SAP, Oracle og Salesforce, skriver digi.no.

Især angrebet på Salesforce - som oven i købet fremhæves - er et bemærkelsesværdigt træk, bl.a. fordi Microsoft og Salesforce tidligere har gjort et stort nummer ud af deres partnerskab, bl.a. på deres websites og også under sidste års store partner- og kundekonference i Barcelona, Microsoft Convergence.

Dynamics suger leads fra SoMe, CRM og Office

I en e-mail til Business Insider fra september har juridisk direktør i Microsoft, Brad Smith, udtalt, at Microsoft vil øge konkurrencen i CRM-markedet.

Han nævner specielt, at Salesforce er den dominerende aktør i markedet – og ifølge Smith tager højere priser end Microsoft.

Udtalelsen kom i forbindelse med opkøbet af LinkedIn, hvor Salesforce bidrog til den ekskalerende fight ved at prøve at overbevise amerikanske konkurrencemyndigheder om at stoppe opkøbet.

I en prissammenligning fra Fortune koster Salesforce Sales Cloud 150 dollar per bruger pr måned men lægger man tillægsprodukter oveni, således at pakken indeholder cirka det samme som Dynamics 365 Enterprise kommer man op på en pris på 585 dollar i måneden.

Microsoft Dynamics 365 Enterprise koster til sammenligning kun 70 dollar per bruger pr. måned.

Licensomkostninger udgør dog sjældent den største del af de totale omkostninger, TCO, anfører en branchekilde til digi.no. Interne omkostninger til tilpasning og videreudvikling udgør en væsentlig del.

Business Insider mener i øvrigt, det nye produkt er en af de væsentligste årsager til, at Microsoft for nylig købte LinkedIn for hele 217 milliarder kroner – det største opkøb i Microsofts historie.

Dynamics 365 indeholder nemlig nye features, der kan hente og analysere data fra flere kilder, herunder både Microsofts Office-dokumenter, CRM/ERP-applikationerne og sociale medier som LinkedIn.

Data kan anvendes til at give leads og information, som en virksomhed kan anvende i for eksempel markedsføringskampagner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Hansen

Jeg har aldrig kunne forstå hvorfor der var plads på markedet til 200+ CRM-systemer, men efter at have siddet med Dynamics CRM er jeg ikke i tvivl: der er oceaner af plads til konkurrence på det marked.

Problemet med fx Microsoft CRM er, at det er et one-size-fits-all produkt, som er forceret ned i et web-interface og sparket ud i skyen.

Tag kontakt-entiteten i systemet, med 170 properties, og fede navne som "Telephone 3", som afslører den totale denormalisering af den underliggende database. Til gengæld kommer du ikke til at savne et "pager" felt, til alle de glade kunder der stadig render rundt med en telefonsøger. Altid godt hvis Teknisk Museum er et hot lead.

Det er piece-of-cake at oprette kunderne dobbelt eller trippelt, specielt hvis sælgerstaben render rundt og synkroniserer med deres iPhones. Dubletter som er et mareridt at slippe af med igen når de først er oprettet, og kan skabe enorme problemer, for alle systemerne i hele resten af virksomheden, når fødekæden starter med et salgs-lead skabt i Dynamics CRM.

Eller hvad med et CPR-felt til de danske kunder, som vises til alle der kigger forbi, uden nogen form for beskyttelse eller audit-trail? Det lyder som en side taget lige ud af IT-sikkerhedsbogen.

Til gengæld er der "delivery" felter hvor du kan vælge om kunden foretrækker UPS, Fedex eller DHL - Localization here we go.

Tryk "view source" i browseren, og opdag hele skidtet er skruet sammen i iframes.

Vil du synkronisere med Exchange, så kundeaftaler kan ses i Outlook, ja så må du vente på et old-school batch-job i skyen, der starter med 15 min. mellemrum og synkroniserer de to.

Send et link til en kundes stamdata til en kollega? HAHAHAAHAHA! Vi har smadret hele fundamentet for World Wide Web! Vi er Microsoft! Hyperlinks er så 90'er-agtigt og ingen forstår alligevel browserens adresselinje mere. Sir Tim Berners-Lee ville rulle rundt i sin grav ved synet af HTML kildekoden til Microsoft CRM, hvis ikke manden stadig var i levende live.

Nielsen Normans research afslørede tilbage i 90'erne, at brugerne opdager forsinkelsen og bliver irriterede ved 1 sek. ventetid, og mister tålmodigheden hvis side-responstiden kravler op over 10 sek. Kære Microsoft, når response-tiden rammer 30+ sekunder, så er det direkte pinligt at skulle betjene en kunde i telefonen: "Øhhh-ja-øhh undskyld, men vores CRM-system hænger lidt i bremsen omkring månedsskiftet - tilgengæld var det billigt og ligger i skyen. Hvad var det lige dit navn var igen?".

Eksportér en kundeliste til .xlsx, omdøb til .zip, åben xml-filerne i en text-editor, og ja, gemt blandt kundedata i .xlsx-filen ligger der fortrolige emails med kunderne og svømmer rundt. Godt vi ikke har sendt en kundeliste til nogen endnu.

... og dette indlæg er fra en IT-kyndig person der kun liiige har skrabet overfladen af det isbjerg, som hedder Dynamics CRM.

  • 2
  • 0
#4 Bent Jensen

Synes selv at fordelene ved mange af de her værktøjer over sælges. Meget kunne klares med et godt Kundekartotek/database knyttet til regnskabssystemet. Men det er jo også det CRM og lignende bare er, i en eller anden grad.

Ud over at det åbenbart skal dyre tilretninger til før det bare virker, så bliver ens data også sovset ind, så det kan være svært at få overblik over dem. Desuden så har forskellige afdelinger forskellige problemmer, og hvis de ikke dækkes ind af et CRM system, så bliver det i regneark, skyen eller noget andet der bruges. Også er CRM systemet om ikke andet, ikke opdateret.

  • 0
  • 0
#5 Jesper Hansen

Vi snakker altså om en 99% færdig løsning som MS leverer, og Microsoft står selv for konfiguration, hosting og hardware.

Så det du brokker dig over, er i virkeligheden at I har købt et produkt uden at vide hvad I fik? Hvordan man kan blive overrasket over at SaaS er "one-size-fits-all", når man er 'IT-kyndig', er mig en gåde. Det er hele konceptet bag SaaS.

De meget få tilpasninger vi har, er udført af en certificeret MS Gold/Cloud partner.

De titler er nu ikke altid en garanti for at de ved hvad de laver, det er temmelig nemt at opnå dem. Kort: -Registreret som partner på Azure subscriptions, med et samlet forbrug på $100.000/år. -2 personer der har et par certificeringer (enten salg eller tekniske) - som i dette tilfælde har meget lidt med CRM at gøre -5 referencer - ikke public, kun mellem dig, kunden og MS, og de læses af lige omkring 0 personer.

https://partner.microsoft.com/en-US/membership/cloud-platform-competency

  • 0
  • 0
#6 Jan Vennike

Holdapå for en smøre - vi tager det derned af:

Kontaktentitet: Lyder som om den ikke er tilpasset jer - Man fjerner selvfølgelig de felter I ikke skal bruge og lader kun dem tilbage, som I rent faktisk skal bruge - alt andet er for tosset. Men som generel system, er der bare tilgang til en masse felter, som man kan smække på, hvis man har brug for dem.

Dobbetoprettelse: Man sætter nogen dublet regler op, som passer en - nogen kan have kunder med samme navn, men forskellig firmanr og så skal man selvfølgelig ikke have en dublet regel på navn, men kun på firmanr - andre har dubletregler på tlfnr, www og meget andet - men humlen er at man SELV styrer det.

CPR nr felt: Det er så derfor der er noget der hedder sikkerhedsroller eller at man ud fra sikkerhedsroller kan styre hvilke brugere der ser hvilke entiteter. Jeg har fx lige lavet et system til en kunde, hvor visse felter kun måtte ses af ejeren af posten + salgsdirektøren - alle andre var det skjult for. Og hvis der mangler audit - så skal det bare slåes til.

Delivery felt: Lav et nyt felt hvor man kan vælge det I har brug for - eventuel en ny entitet til transportør og så lookup over i den - så er den dynamisk og I kan hæfte andre oplysninger på transportøren.

Sync med Exchange: Hmm - det er så også alt efter om man kører server side sync (med Exchange online eller onsite) eller om man kører sync gennem ens lokale Outlook - det sidste er ej smart, da det så kun sker når ens pc er åben. Men nej - det er ikke det hurtigste, det kan vi godt blive enige om.

Hastighed på CRM: Hvis man kører en Online udgave, så deler man ressourcer med alle andre og så kan det godt være lidt langsomt fra tid til anden - tro mig, når man sidder og laver noget javascript man skal teste og man pusher det igen og igen, så lærer man tålmodighed. Hvis man vil have mere fart på, må man have en lokal udgave.

Jeg ville lade ovenstående gå videre til jeres CRM konsulent og se om de ikke kan rette de ting til.

Disclaimer: Arbejder selv som CRM konsulent hos en silver partner

  • 2
  • 0
#7 Michael Nielsen

Det er da vist ikke de rigtige tal. Jeg har hørt 115$ for den Enterprise plan 1, dvs. uden ERP, og 210$ for plan 2, dvs. med ERP. Det er stadig vældigt meget billigere.

En sidenote, hvis i har svartider på 2-cifrede antal sekunder, så er der noget galt - enten med tilpasningerne, netværket eller med jernet i er på. Hvis i ikke har lavet tilpasninger, så lav en supportsag eller få jeres partner til det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere