Microsoft flytter hovedkvarter og udviklingscenter til Lyngby

I 2015 vil Microsoft forlade Vedbæk og Hellerup og flytte alle medarbejdere i Danmark til Lyngby. Dermed kommer udviklingscenteret MDCC tættere på offentlig transport.

Det ligger idyllisk, i et grønt område - men Microsofts store udviklingscenter MDCC i Vedbæk er ikke helt nemt at komme til med offentlig transport for de ansatte, hvoraf mange er fra udlandet.

Det er måske en af grundene til, at Microsoft vil flytte hele molevitten til et nybygget hovedkvarter i Lyngby, ligesom Microsofts danske kontor skal flytte med, og væk fra de nuværende lejede lokaler i Tuborg Havn i Hellerup. I alt 900 ansatte vil flytte til Lyngby.

Bygningen vil stå færdig i 2015, skriver Lyngby-Taarbæk Kommune i en pressemeddelelse, og bliver et blandet byggeri med både studenterboliger, forretnings- og caféliv samt altså Microsofts nye, store hovedkvarter. Placeringen lige bag Lyngby Storcenter er tæt på både Lyngby Station og lokalbanen.

Samtidigt kommer Microsoft geografisk tættere på Danmarks Tekniske Universitet, og de op til 30.000 gæster, som kommer forbi udviklingscenteret MDCC hvert år vil kunne overnatte på hoteller i nærheden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Gade

Området er den nuværende grus-parkeringsplads. Den er ikke pæn, men der kan holde masser af biler. Hvad vil Lyngby (som i forvejen er hårdt belastet af biltrafik), fremover gøre når disse p-pladser forsvinder? Opkræve bompenge ved bygrænsen, eller sætte P-afgiften væsentligt op?

Side 25 viser at Microsoft vil ligge i den østlige ende, lige ved Klampenborgvej og Nærum-banen. Men Ring3-letbanen og Nærum-banen får ikke stoppested her hvor de krydser hinanden. Det ville ellers hjælpe både banetrafikken og Microsoft. Her ligger en journalist-opgave i at spørge Lyngby Kommune, Letbane-fællesskabet og Nærum-banen hvorfor de ikke får fælles stoppested.

  • 0
  • 0
#3 Thomas Gade

Hvis du læser videre (s. 39-42 og afsnit 11.0 fra side 56)

Glimrende, tak. Øgningen fra 550 til 800 er næppe nok til at dække de nye 1.000 arbejdspladser og 3-400 boliger som pressemeddelelsen http://www.ltk.dk/media(8383,1030)/Pressemeddelelse.pdf beskriver.

Det er skuffende at præsentationen kun nævner Letbanen eet sted; i billedet side 7. En fælles banestation for Ring3-letbanen og Nærumbanen ville gøre området væsentligt mere attraktivt, binde DTU og Microsoft bedre sammen, og sænke behovet for p-pladser.

Movia har i det mindste tænkt tanken, og overvejet 3 muligheder for at binde dem sammen til lav pris : side 4 http://www.moviatrafik.dk/omos/bagomos/bestyrelse/protokoller2012/220312... Øvrige stationer kan også påvirkes : http://www.ltk.dk/media(7392,1030) Wellendorfs ret store dokument http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2013/Tr%C3%A6ngselskommissio... 2/3 inde, foreslår endda at føre Nærumbanen til Lyngby Station via letbanetracéet! Mere præcist beskrevet s22 i ftp://93.161.84.226/Visionsplan.pdf som beregner 20% flere passagerer på Nærumbanen.

På Lyngby-præsentationens side 59 nævnes muligheden for at føre Kanalvej under en stor plæne, hvorved både biltrafikken og gående får bedst mulighed for bevægelse. Godt tænkt.

  • 0
  • 0
#4 Finn Aarup Nielsen

Området virker ikke særligt udvidbart. Regner Microsoft ikke med at vokse?

Der er selvfølgelig mange andre kontorbygninger i området og også ekstra plads ved Firskovvej som måske ville kunne bruges hvis Microsoft skulle vokse.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere