Der er mange penge på spil i det udbud som Ørsted lavede tidligere på året, der skal understøtte en større cloud-transformation i forsyningsvirksomheden. Rigtig mange penge.
Ifølge Klagenævnet for udbud vurderer Ørsted, at rammeaftalen har en gennemsnitlig værdi af cirka 50 mio. dollar, eller mere end 350 mio. kr. (minimal og maksimal værdi er henholdsvis sat til 17,7 og 100 mio. dollar)
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Se afgørelsen: Derfor vandt KMD it-kontrakt i Region Sjælland foran EG
Indhold fra DigiTech28. martsSKI søger leverandører til ny kæmpeaftale om fagsystemer
Indhold fra DigiTech16. januar
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Interessant brug af ordet "uvildig" i nyhedsmailen. "Uvildig" betyder jo uden forudindtagede meninger, bias, særinteresser eller egeninteresse, og artiklen beskriver en anklage om noget nær det stik modsatte. Det er selvfølgelig næppe forfatteren, der har skrevet nyhedsmailen.
Suk. De penge de kunne have sparet på at DROPPE udbuddet og istedet bygge deres cloud forbrug, så de kan have services kørende i flere clouds (inkl. europæiske) - og derefter have en klar model for hvordan det vurderes HVAD der er biligst.
Kommunne kunne jo rigeligt have råd til at sikre at de også havde kompetance til f.ex. at drive services hos Hetzner.com (mit firmas personlige favorit pga. pris og kvalitet) - selvom det kræver "lidt gammeldags sysadmin skills" som man ikke nødvendigvis behøver hos AWS/Azure - men tilgengæld kan man finde en total fællesnævner, ved at drive et Kubernetes setup alle steder - så man nemt kan flytte services imellem clustre (hos forskellige leverandører) - og så løbende vurdere reel omkostning, alt imens man som kunde har bibeholdt sin frihed til at vælge.
Men nææ nej - men vil hellere "loves en lav pris" - som man på INGEN måde reelt ved om er lav (dem jeg har set har altid været 10-60x højere end Hetzners listepriser - og hetzner har sågar MEGET trafik gratis med - som er megadyrt hos AWS,Azure etc.)
Det offentlige burde IMHO simpelthen påkræves at man altid har minimum 2 eller 3 leverandører af cloud services - og er istand til at flytte services imellem dem efter behov - og at man SKAL opbygge rapportering for den faktiske udgift per system (faktisk ikke så hulens svært i cloud setups).