Microsoft bruger 600 millioner på reklame for ny søgemaskine: 'Bing'

7 kommentarer.  Hop til debatten
En reklamekampagne til 600 millioner kroner skal sparke gang i Microsofts kommende søgemaskine, der får navnet Bing, og ikke Kumo som først antaget.
26. maj 2009 kl. 12:53
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Først hed den Kumo ? japansk for edderkop ? men nu har Microsofts afløser for Live Search fået et nyt navn: Bing.

Det skriver magasinet Advertising Age, ifølge Cnet News, og afsløringen kommer få dage før, at Steve Ballmer forventes at fortælle nyt om Microsofts planer på søgemaskine-fronten til konferencen All Things Digital.

En kæmpe reklamekampagne til op mod 600 millioner kroner er undervejs, rapporterer Advertising Age, hvilket skal ses i forhold til, at Googles samlede reklamebudget på et år er på under 150 millioner kroner.

Microsoft-iagttageren Mary Jo Foley kunne allerede i april melde, at navnet Kumo var blevet dårligt modtaget af forbrugere, som Microsoft havde testet navnet på. Ud af de tre oprindelige kandidater ? Hook, Kumo og Bing ? gik Microsoft så i stedet over til Bing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På trods af fordelen ved at stå bag det styresystem og den browser, som ligger på langt de fleste af verdens computere, har Microsoft ikke haft held med at få gang i brugen af Live Search. Google er stadig langt den mest brugte søgemaskine, med over 80 procent af søgningerne, mens Microsoft ligger som nummer tre efter Yahoo med knap tre procent af markedet.

Det har været et af de store indsatsområder hos Microsoft at få vendt den udvikling, og planen om at købe Yahoo var også en måde at få foden ind på markedet på. Forhandlingerne gik dog i den grad i vasken.

Samtidigt købte Microsoft i sommeren 2008 firmaet Powerset, som udvikler en semantisk søgemaskine, der vil kunne forstå sammenhængen mellem ordene i hele sætninger.

Om Powersets teknologi er blevet en del af ? eller måske hovedkraften i ? Microsofts nye søgemaskine vil snart vise sig. Powerset-folkene brugte i høj grad open source-software, blandt andet Hadoop, som er baseret på Googles egen software. Der har været tvivl om, om Microsoft ville forsøge at skifte motoren i Powerset-teknologien ud med et Microsoft-produkt, ligesom det skete ved opkøbet af Hotmail, hvor Microsoft med meget besvær skiftede FreeBSD ud med Windows 2000.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
26. maj 2009 kl. 14:10

Jeg er ikke sikker på at det er den association jeg ville prøve at fremkalde hvis jeg skulle forsøge at promovere en inferiør søgeteknologi op imod Google... :-)

Poul-Henning

7
27. maj 2009 kl. 11:32

På dansk har vi udtrykket "at google"- guve hvad det tilsvarende udtryk vil blive for Bing? (Hvis den slår an).

Prøv at binge? Har du binget efter det?

"Hvad betyder et navn..?"

Forresten er Cuil lige så slemt (se anden artikel her på sitet)- det påstås at skulle udtales cool- men i mit hoved bliver det til coil... ;-)

Mvh Tine

2
26. maj 2009 kl. 14:20

I betragtning af hvor udbredt spam er i dag, så er det måske et meget godt sted at hente inspiration ...

3
26. maj 2009 kl. 14:30

Hvis nu Microsoft brugte deres reklamepenge paa at forbedre produktet...

Taenk at LiveSearch som du AKTIVT skal vaelge fra kun har 3% af markedet.

4
26. maj 2009 kl. 20:04

Det passer lige ind i deres årti-gammel-komiker strategi, først Seinfeld, og nu ligger Chandler fra Friends jo lige til højrebenet :-)

Powerset er et af deres mindre søge-relaterede indkøb, i alt ~8mia USD af hvad jeg lige kan læse mig frem til, hvor Fast.no nok er en af de største.

Mvh, Søren

5
26. maj 2009 kl. 22:09

Hvis man ikke har skudt sine MSFT-aktier af, så er det da vist ved at være på høje tid ...