Microsoft Azure havde store tekniske problemer i Europa
Kunder i Vesteuropa kunne i denne uge opleve manglende kontakt med ressourcerne, som er lagret i denne datacenterregion, hed det i et varsel.
Læsertips til digi.no bekræfter, at også norske brugere var påvirket.
Ifølge Microsoft opstod problemerne klokken 03.40 natten til torsdag. Lagringstjenester og virtuelle maskiner på cloud-platformen er i morgentimerne torsdag stadig berørt.
Ingeniører har fastslået, at nedetiden skyldes en underliggende hændelse med et lagringssystem, som nu undersøges nærmere.
Andre tjenester, som benytter lagring i denne Azure-region, kan være påvirket, oplyser selskabet.
Kodefejl slog lagring ud
Microsoft udmeldte først, at de udrullede et fiks, som skulle hjælpe, ved syvtiden. Det fungerede kun delvis.
Senere kom forklaringen, at de har fundet en ‘kodedefekt’ i en regional tjeneste for load balancing. Denne fejl medførte, at der blev problemer med adgang til tre forskellige lagringsklynger i den aktuelle region.
Ved 12-tiden torsdag oplyste flere kunder, at tjenesterne så ud til at fungere igen.
I den nyeste opdatering fra Microsoft hedder det, at den sidste af tre berørte lagringsklynger er i færd med at tages op i fuld drift igen. Et mindre antal ressourcer er fortsat påvirket, men det antydes, at også disse snart vil være klarmeldt.
Cloud-platformens region Vesteuropa består af et antal datacentre i Amsterdam i Nederlandene.
Nyheden om tekniske problemer kom, dagen før Microsoft Norge skulle markere åbningen af sine første Azure-regioner i landet, som er placeret både i Oslo og Stavanger-området.
Artiklen er fra digi.no.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.