Microsoft Azure havde store tekniske problemer i Europa

8. november 2019 kl. 11:04
Microsoft Azure havde store tekniske problemer i Europa
Illustration: Microsoft.
Problemet var i et lagringssystem.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Kunder i Vesteuropa kunne i denne uge opleve manglende kontakt med ressourcerne, som er lagret i denne datacenterregion, hed det i et varsel.

Læsertips til digi.no bekræfter, at også norske brugere var påvirket.

Ifølge Microsoft opstod problemerne klokken 03.40 natten til torsdag. Lagringstjenester og virtuelle maskiner på cloud-platformen er i morgentimerne torsdag stadig berørt.

Ingeniører har fastslået, at nedetiden skyldes en underliggende hændelse med et lagringssystem, som nu undersøges nærmere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Andre tjenester, som benytter lagring i denne Azure-region, kan være påvirket, oplyser selskabet.

Kodefejl slog lagring ud

Microsoft udmeldte først, at de udrullede et fiks, som skulle hjælpe, ved syvtiden. Det fungerede kun delvis.

Senere kom forklaringen, at de har fundet en ‘kodedefekt’ i en regional tjeneste for load balancing. Denne fejl medførte, at der blev problemer med adgang til tre forskellige lagringsklynger i den aktuelle region.

Ved 12-tiden torsdag oplyste flere kunder, at tjenesterne så ud til at fungere igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den nyeste opdatering fra Microsoft hedder det, at den sidste af tre berørte lagringsklynger er i færd med at tages op i fuld drift igen. Et mindre antal ressourcer er fortsat påvirket, men det antydes, at også disse snart vil være klarmeldt.

Cloud-platformens region Vesteuropa består af et antal datacentre i Amsterdam i Nederlandene.

Nyheden om tekniske problemer kom, dagen før Microsoft Norge skulle markere åbningen af sine første Azure-regioner i landet, som er placeret både i Oslo og Stavanger-området.

Artiklen er fra digi.no.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger