Microsoft Azure havde store tekniske problemer i Europa

Problemet var i et lagringssystem.

Kunder i Vesteuropa kunne i denne uge opleve manglende kontakt med ressourcerne, som er lagret i denne datacenterregion, hed det i et varsel.

Læsertips til digi.no bekræfter, at også norske brugere var påvirket.

Ifølge Microsoft opstod problemerne klokken 03.40 natten til torsdag. Lagringstjenester og virtuelle maskiner på cloud-platformen er i morgentimerne torsdag stadig berørt.

Ingeniører har fastslået, at nedetiden skyldes en underliggende hændelse med et lagringssystem, som nu undersøges nærmere.

Andre tjenester, som benytter lagring i denne Azure-region, kan være påvirket, oplyser selskabet.

Kodefejl slog lagring ud

Microsoft udmeldte først, at de udrullede et fiks, som skulle hjælpe, ved syvtiden. Det fungerede kun delvis.

Senere kom forklaringen, at de har fundet en ‘kodedefekt’ i en regional tjeneste for load balancing. Denne fejl medførte, at der blev problemer med adgang til tre forskellige lagringsklynger i den aktuelle region.

Ved 12-tiden torsdag oplyste flere kunder, at tjenesterne så ud til at fungere igen.

I den nyeste opdatering fra Microsoft hedder det, at den sidste af tre berørte lagringsklynger er i færd med at tages op i fuld drift igen. Et mindre antal ressourcer er fortsat påvirket, men det antydes, at også disse snart vil være klarmeldt.

Cloud-platformens region Vesteuropa består af et antal datacentre i Amsterdam i Nederlandene.

Nyheden om tekniske problemer kom, dagen før Microsoft Norge skulle markere åbningen af sine første Azure-regioner i landet, som er placeret både i Oslo og Stavanger-området.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere