Microsoft advarer mod support-svindlere

Illustration: Minerva Studio/Bickstock
Microsoft advarer mod at betale for it-support, som man bliver henvist til via et pop-up vindue, da det oftest er et svindelnummer.

Hver måned modtager Microsoft i gennemsnit 11.000 klager om svindelmeddelelser. Fremgangen er simpel, en forklædt pop-up reklame advarer om en virus på computeren og viser et telefonnummer, der udgiver sig for at være tilknyttet Microsoft. Når man ringer op, kommer man igennem til et indisk callcenter, hvor en medarbejder tager penge for at løse det indbildte problem.

Det skriver Ekstra Bladet.

Et sådan callcenter er netop blevet ransaget af indisk politi den 29. november. De tiltalte i Delhi er anklaget for at have narret penge fra folk, og det er ikke første gang at bagmænd, fra et indisk callcenter mistænkes for den slags svindel. Eksempelvis rejste en Texansk domstol i sommer tiltale mod medarbejderne på et indisk callcenter, i følge sigtelsen for at have svindlet for mellem 9,5 og 25 mio. amerikanske dollars.

Læs også: USA: Første hårde domme til medlemmer af Indisk call-center svindel-industri

Microsoft registrerer dagligt op mod 150.000 pop-up vinduer, som er tilsigtet svindel. Af dem taler hver femte med de medarbejdere, som telefonnummeret sender dem videre til, og op mod 6 procent, ender med at betale et beløb, for at få løst det indbildte problem.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Povl H. Pedersen

Man må da kunne gøre noget.
Jeg er blevet ringet op 6-7 gange den seneste måned.

De indiske myndigheder bør kunne gøre et eller andet, men det ønsker de vel ikke, da det er penge lige i borgernes lomme.

Hvis EU og USA valgte at lukke for databehandling i landet indtil der var styr på situationen, så skulle myndighederne nok hurtigt få det lukket.

Det er er problem når landet i sin helhed tjener på det, så har det ingen interesse i at stoppe det.

Lasse Mølgaard

Jeg har tidligere bliver spammet af indiske call centre, som udgav sig for at være "Microsoft".

Da det var værst, fik jeg 2 - 3 opkald om dagen I cirka 14 dage!

Nok har jeg lyst til at rende om hjørner med disse mennesker flere gange, men der er grænser for hvor mange gange jeg gider at snakke med dem.

Og det hjælper ikke at ringe til ens teleselskab for at rapportere de falske Microsoft numre af to årsager:

1) Telefonnumre kan forfalskes.
2) Det går ualmindeligt trægt med at blive stillet videre fra frontline kundeservice, til teknisk personale, som rent faktisk ved hvordan man kommer problemet til livs.

Henrik Jacobsen

Blev ringet op fra et "+45" nummer, med et ciffer for meget!

Ham, på engelsk-indisk: "bla bla bla could you please turn on your computer?"
Mig: "Could you please go and f!ck yourself?"

Jeg skal undlade at citere svaret, der var rigtig mange 4-letter words, og det var klart uden for hans manuskript (så burde egentligt have fortalt ham at han var fyret...).

Men de har ikke ringet siden.

Christian Nobel

Blev ringet op fra et "+45" nummer, med et ciffer for meget!

Det er bedre at lege med (altså kun verbalt), og så sidde og spille dum, og sige at jamen min computer er tændt, det var mærkeligt, og den har opført sig underligt og bla. bla. bla.

Gjorde det sammen med en bekendt engang, det lykkedes os at få ham (altså inderen) til at indrømme at han sad og gloede på porno og andre sjove ting.

Til sidst efter at have leget med ham i et kvarters tid lagde vi bare røret uden at lægge på, så han kunne sidde og sige halloooo ud i den blå luft.

Det lykkedes os nok at spilde 15-20 minutter af hans tid, uden han kom igennem med noget som helst - hvis alle gør det, så løber svindlerne nok hurtigt tør for penge.

Christian Nobel

1) Telefonnumre kan forfalskes.

Men hvorfor kan jeg egentlig ikke på min egen side hos mit teleselskab whiteliste hvilke lande jeg overhovedet ønsker opkald fra.

Jeg har intet behov for at bliver ringet op af indere, marrokanere eller andre - intet!

Så lad mig da for pokker selv sætte op, at de eneste kald der kan komme igennem til mig, er f.eks. fra Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, England og evt. USA - alt andet rager mig en høstblomst.

Robert Winther

Men hvorfor kan jeg egentlig ikke på min egen side hos mit teleselskab whiteliste hvilke lande jeg overhovedet ønsker opkald fra.

Så længe Teleselskaberne ikke får sneglet sig sammen til at indføre mekanismer der forhindrer svindlerne i, frit at vælge hvilket nummer der bliver ringet fra (og dermed hvilket land det ser ud som om der bliver ringet fra), så skal du nok ikke regne med at en sådan feature vil forhindre denne type opkald.

Der findes legitime årsager til at spoofe et telefonnummer (fx. firmaer der gerne vil have vist hovednummeret i stedet for det direkte nummer på en servicemedarbejder der ringer til dig), men hvorfor det ikke er begrænset til numre indenfor samme abonnement virker mildest talt uigennemtænkt.

Jeg håber da at teleselskabere godt kan finde ud af, at IKKE at kradse pengene hjem, hvis der bliver ringet til overtakserede numre fra et spoofet nummer, så uskyldige ikke betaler for den slags opkald.

Og hvis de kan finde ud af, enten at opkræve pengene hos den der i virkeligheden har gennemført opkaldet (eller blokere deres opkald til overtakserede numre) så forstår jeg ikke helt, hvorfor vi almindelige anbonnementer ikke kan se den der i virkeligheden ringer eller er beskyttet på samme måde.

Hans Nielsen

Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, England og evt. USA - alt andet rager mig en høstblomst.


Nu er landekoder ikke meget værd i disse SIP tider, som det nok snart har været i 20 år. Opkladsnummer kan også forfalskes.

Nogle udbyrder tjener også penge på at sælge minuter og opkald fra Danske nummer, de er ikke særligt interessert i at få det stoppet.

Vil tro og ideen er her med givet gratis videre. Hvis man bad selvskaber om at lave et nummer, eller tjeneste hvor man kunne viderstille ukendte nummer og mytiske opkald. Ens telefonsvare kan sikkert også bruges , hvis man gider det.
Her kunne persononen så få besked på hvordan man skriv en mail, eller besked hvis man vil på whitelist.

Problemmet er størst for de firmaer/personer som lever af at kunder ringe til dem..

Selv blokere jeg for alle ukendte opkald, og smider dem løbende på blokering. Men det vil da være fint, med en samlet opdatetet liste, så det kun var de "første" ramte som skulle besværes med sådan opkald.

Joe Sørensen

Findes der en app der kan grayliste opkald fra ukendt/hemmelig nummer og blackliste opkald fra kendte søndere?

Jeg tror nogle opkald kommer fra uvidende virksomheder, som har fået deres telefon server "åbnet op" så den pludselig kan foretage opkald callback. Dvs dens at forbindelsen til Indien betales af ejeren af serveren ( sikkert gratis via SIP ) samtidig med at hans nummer også vises hos modtageren.

Altså samme historie, som da mange spam mails blev sendt via uheldige mail servere. Og da var løsningen at lukke for usikrer mail servere.

Hans Nielsen

"der på nogen som helst måde giver mulighed for at den service kan kompromitteres på den måde, du beskriver der"

Enten ved et direkte hack, eller også forde vedkommen som har sat det op, ikke har styr på sikkerhede. Som at nægte registren ude fra.

Bruger selv kun VPN tunnel til SIP, hvis der skal laves hjemmearbejdspladser med telefoni. Da det forhåbeligt giver et extra sikkerhedslag. Om ikke andet bliver samtalen krypteret.

Joe Sørensen

Der er da forhåbentlig ingen virksomhed, der drifter egen IP-telefoni, der på nogen som helst måde giver mulighed for at den service kan kompromitteres på den måde, du beskriver der?!?


Jo, jo det er der.

Mange ISDN baserede bokse kan konfigureres alene ved at ringe til dem fra en anden ISDN modem. Enten har konsollen ingen password overhovedet eller også har leverandøren eller producenten brugt samme kode på samtlige anlæg. Nogle ISDN bokse har fejl, der gør at man kan omgå koden.

Det har ikke været noget problem i årtier. Hvorfor udskifte det der virker? Den har jo været dyr. Tit har de en propritær IP protokol til telefonerne, som gør at alle telefoner skal skiftes samtidig med boksen. Så en udskiftning er en kæmpe opgave. Og nu er systemet afskrevet og support aftalen udløbet. Derfor er hele systemet gratis. Og man er også lidt glad for de fine gamle IP telefoner med rigtig håndsæt og ledninger så man kan finde dem. Og god lydkvalitet.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder