Hver måned modtager Microsoft i gennemsnit 11.000 klager om svindelmeddelelser. Fremgangen er simpel, en forklædt pop-up reklame advarer om en virus på computeren og viser et telefonnummer, der udgiver sig for at være tilknyttet Microsoft. Når man ringer op, kommer man igennem til et indisk callcenter, hvor en medarbejder tager penge for at løse det indbildte problem.
Det skriver Ekstra Bladet.
Et sådan callcenter er netop blevet ransaget af indisk politi den 29. november. De tiltalte i Delhi er anklaget for at have narret penge fra folk, og det er ikke første gang at bagmænd, fra et indisk callcenter mistænkes for den slags svindel. Eksempelvis rejste en Texansk domstol i sommer tiltale mod medarbejderne på et indisk callcenter, i følge sigtelsen for at have svindlet for mellem 9,5 og 25 mio. amerikanske dollars.
Microsoft registrerer dagligt op mod 150.000 pop-up vinduer, som er tilsigtet svindel. Af dem taler hver femte med de medarbejdere, som telefonnummeret sender dem videre til, og op mod 6 procent, ender med at betale et beløb, for at få løst det indbildte problem.