Det er ikke ofte, man en hører en leverandør fraråde kunderne at købe eller bruge enkelte af leverandørens produkter, men det har Microsoft gjort i to tilfælde i sidste uge.
Chris Jackson, Microsofts globale chef for cybersikkerhed, kom med [et blogindlæg], hvor han mere end antyder, at Internet Explorer ikke længere kan bruges som browser.
Ikke til almindelig brug
»Det er en kompatibilitetsløsning. Vi understøtter ikke nye webstandarder med den, og mens mange hjemmesider fungerer fint, tester de fleste udviklere ikke med Internet Explorer i dag. De tester på moderne browsere,« skriver Chris Jackson.
Den eneste grund til, at Internet Explorer fortsat tilbydes, er, for at virksomheder med gamle og IE-tilpassede fagsystemer fortsat skal kunne bruge disse.
Til alt andet bør man bruge en moderne browser, som ikke bare understøtter moderne webstandarder, men som i mange tilfælde også er betydelig mere sikker.
Til trods for dette benytter over 16 procent Internet Explorer; kun Chrome er mere brugt på Windows.
Teknisk gæld
I blogindlægget skriver Chris Jackson, at selskabet siden 2014 ikke længere har ønsket at følge den sti, selskabet begyndte på i 2001, med IE6, hvor det var enklere at få vist sider på den gamle måde (som IE5) end i den mere moderne standardmodus.
I IE11 med Enterprise Mode må kompatibilitetsmodus aktiveres for hver af de hjemmesider, som har behov for dette.
»Hvis vi var fortsat med vores tidligere tilnærmelse, ville du ende med et scenario, hvor du ved at optimere for de ting, du har, vil ende med ikke at kunne bruge de nye applikationer, efterhånden som de udgives. Eftersom nye apps kommer med øget frekvens, ønsker vi at hjælpe dig med at undgå at gå glip af en progressivt større del af webbet,« afslutter Jackson.
Han har ingen anbefalinger til, hvilken browser disse kunder bør bruge i stedet for IE, ud over at de bør bruge den, som bedst dækker deres behov.
Office 2019
Internet Explorer er en joke, og det er den helt nye Office 2019 på en måde også, i hvert fald set med Microsofts øjne.
I videoen nedenfor, som er en reklamefilm og først blev omtalt af TechCrunch, gør Microsoft i praksis nar af brugere, som vælger Office 2019 frem for Office 365.
Office 2019 er software af den gode gammeldags slags, som kunderne kan købe én gang og bruge, så længe de synes det er sikkert, mens Office 365 – som Microsoft anbefaler i stedet – er en abonnementstjeneste, som man jævnligt må betale en afgift for at bruge, men som til gengæld opdateres kontinuerligt. Derudover er der en række skybaserede tjenester inkluderet i Office 365, som ikke er inkluderet i Office 2019.
For Microsoft er der over tid mest at tjene på, at kunderne betaler abonnementsafgift månedligt eller årligt for at bruge Office 365, frem for at de betaler et betydeligt større engangsbeløb for Office 2019, som de måske vil bruge i seks-syv år, før de køber en ny version.
Artiklen er fra digi.no.