Microsoft åbner Xbox 360 for spiludviklere i svøb

Amatører vil fremover kunne udvikle og distribuere spil til Microsofts Xbox 360 spilkonsol gennem Microsofts Live-tjeneste.

Softwaregiganten Microsoft vil forsøge at etablere en treenighed på spilmarkedet med Windows, Xbox 360 og Zune. Det skal ske ved hjælp af den fælles kodeplatform XNA 3.0, som skal gøre det lettere at konvertere spil, så de fungerer på alle tre platforme.

Samtidig vil Microsoft forsøge at puste til gløderne i undergrunden for spiludviklere ved at åbne Xbox Live-tjenesten for amatører, der vil udvikle spil.

Selskabet giver således mulighed for, at udviklere kan skabe deres egne spil, som vil blive gennemset og godkendt af Microsoft, hvorefter de bliver gjort tilgængelige gennem Xbox Live.

Det skal tjene to formål for Microsoft. For det første håber Microsoft at kunne bruge de brugerskabte bidrag til at styrke Xbox-platformen ved at udvide kataloget og fordoble antallet af spiltitler i løbet af kort tid. Microsoft håber således at kunne tilbyde over 1.000 spil til Xbox 360 inden udgangen af 2008 med hjælp fra brugerne.

Det andet formål for Microsoft er naturligvis at tiltrække spiludviklertalent til selskabets platform. Det er i dag vanskeligt for udviklere, som ikke har bevist deres værd med en kommerciel udgivelse at få investorer til at skyde penge i større spilprojekter.

Ved at byde disse udviklere velkommen på Xbox 360 får Microsoft, som også selv er én af verdens største spiludgivere, adgang til både udviklere og deres idéer med en minimal investering.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere