It-ordfører: It-massefyringer bør ikke sendes som standardmail

Venstres it-ordfører Michael Aastrup Jensen kritiserer, at 62 medarbejderne i Digitaliserings- og Moderniseringsstyrelsen fik en fyreseddel som en standardiseret e-mailbesked. Nu lander sagen hos finansministeren.

Da 62 medarbejdere i Digitaliserings- og Moderniseringsstyrelsen mandag blev afskediget, foregik det ved, at de skulle sidde klar ved pc'en og vente på at modtage en standardskrivelse på mail om, at de var fyret.

Læs også: Sådan foregik it-fyringerne: Standardmail til alle 62

Illustration: BO AMSTRUP

Det mener Venstres it-ordfører Michael Aastrup Jensen ikke, medarbejderne kan være tjent med. Han tror, det vil skabe stor forargelse blandt politikere, hvis en privat virksomhed opførte sig på den måde. Derfor bør det offentlige også udvise et bedre eksempel, end den måde det er forgået på i Digitaliseringsstyrelsen.

Derfor har han stillet spørgsmål til finansminister Bjarne Corydon (S), om det er en måde ministeren selv ville foretrække at fyre folk på.

Læs også: 62 medarbejdere fyret i it-styrelser

»Vil ministeren selv foretrække en afskedigelsesprocedure, hvor samtlige medarbejdere på en arbejdsplads bliver bedt om at afvente en eventuel opsigelse foran deres computere, hvor den leveres inden for et bestemt tidsrum som en standardskrivelse, frem for en personlig samtale hvor de afskedigede individuelt får en forklaring på, hvorfor de siges op og ligeledes får mulighed for at stille uddybende spørgsmål til deres afskedigelse?,« skriver Michael Aastrup Jensen i sit § 20-spørgsmål til ministeren.

Læs også: Nu kommer it-fyringerne: 65-75 ansatte i it-styrelser skal fyres

Version2 erfarer, at de fyrede medarbejdere efterfølgende har været til personlige samtaler, men det mener Michael Aastrup Jensen ikke er godt nok.

»Folk kan ikke være tjent med at sidde på sin pind og vente på, at få at vide om man er købt eller solgt, uden en umiddelbar mulighed for at få en personlig begrundelse,« siger Michael Aastrup Jensen.

Læs også: Fyringsvarsel på vej: Sådan vil staten spare 100 it-millioner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Carsten Gehling

Hvor er det da egentlig blevet nemt at sidde i opposition. Lad være med at være konstruktiv, bare peg fingre.

Hvordan forestiller Michael Astrup sig da selv, at sådan noget kan foregå? Skal medarbejderne sidde og vente nervøse hele dagen, fordi de fyrede en af gangen skal have det at vide ved en personlig samtale?

Fyringer var allerede varslet, og grunden givet. Så er der ingen grund til at trække pine mere ud. Giv alle besked på én gang og så bagefter i ro og mag fortælle den enkelte hvorfor det blev netop ham/hende.

Det er et skoleeksempel på god lederstil.

Carsten

  • 6
  • 0
#2 Johannes Aagaard

Fremgangsmåden beskrevet her m.h.t. fyringerne er simpelthen ikke i orden. Skal man se fyringer i øjnene, gør man det ikke ved ikke at se hinanden i øjnene. Man gør det med samme grad af omhyggelighed og omsorg, som da man ansatte den selv samme person. Dét er første trin i bearbejdningen for den afskedigede og for ledelsen, der afskediger.

I dette tilfælde valgte ledelsen fremgangsmåden, fordi de ikke selv ville konfronteres med pinen (for at blive ved det udtryk). Det er at vige uden om og det er et udtryk for fejhed. Og det er dårlig ledelse.

At ledelsen i Digitaliserings- og Moderniseringsstyrelsen endvidere påbød de ansatte at sætte sig foran deres computere og dér afvente udmeldingen, tangerer psykopatisk adfærd - eller som det kan beskrives med en term inden for ledelsesteori: management by fear.

Så uanset det tragiske i fyringerne, vil jeg alligevel sige tillykke til de fyrede. For så slap de da for en ledelse, der aldrig burde have været ledere.

Og jeg kondolerer over for de resterende ansatte.

  • 2
  • 3
#3 Michael Olesen

Nu er det jo ikke sjovt for nogen af parterne, men det mest basale må da være at arbejdsgiveren viser respekt over for medarbejderen ved af afskedige dem face-to-face. (og så vente med pressemeddelsen om fyringsrunden indtil at de pågældende medarbejdere er blevet underrettet).

  • 2
  • 0
#4 Peter Makholm Blogger

(og så vente med pressemeddelsen om fyringsrunden indtil at de pågældende medarbejdere er blevet underrettet).

Det er bare ikke altid nok når fyringsrunden er en følge af offentlige regnskaber og budgetter, bliver besluttet politisk, skal forhandles med samarbejdsudvalget osv.

Alle disse detaljer giver rig mulighed for rygtedannelse, om presse så modtager en pressemeddelse er nærmest ubetydeligt.

  • 0
  • 0
#5 Carsten Gehling

Johannes jeg er enig med dig - når der er tale om, at man skal afskedige et mindre antal medarbejdere, og når beslutningen kan holdes udelukkende i ledergruppen indtil processen er gennemført.

Her er der så tale om en offentlig politisk beslutning, hvorfor ånden allerede er sluppet ud af flasken. Og samtidig et stort antal medarbejdere, så a) det tager lang tid at give alle besked og b) sandsynligheden for at man er en af dem, der bliver ramt, er stor (og dermed vil a) føles ubehagelig)

Løsningen er derfor at give folk besked hurtigst muligt, og så derefter på tomandshånd at bearbejde de følelser og andre konsvekvenser, som afskedigelsen giver. Det HAR alle medarbejderne fået, så ledelsen tør altså godt at se medarbejderne i øjnene.

  • Carsten
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere