Meta opdaterer privatlivspolitikker for Facebook og Instagram

27. maj kl. 09:452
Facebook-app.
Illustration: Yuri Samoilov/Wikimedia Commons.
»Disse opdateringer tillader ikke Meta at indsamle, bruge eller dele dine data på nye måder,« skriver virksomheden om sine opdaterede privatlivspolitikker.
Artiklen er ældre end 30 dage

Meta opdaterer privatlivspolitikker for blandt andre Facebook og Instagram, men det får ingen betydning for Metas indsamling, brug eller deling af data, meddeler virksomheden.

Det skriver BBC.

Læs også: Mark Zuckerberg sagsøges for involvering i kæmpe privacy-skandale

»Vores mål med denne opdatering er at være mere åbne om vores datapraksis,« skriver Meta i en blogpost, der samtidig oplyser, at opdateringen sker som følge af øgede krav fra regulatorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Disse opdateringer tillader ikke Meta at indsamle, bruge eller dele dine data på nye måder,« påpeger firmaet.

Læs også: KL lancerer ny digitaliseringspolitik: Dataetisk Råd peger på ældre, der »føler sig kørt over«

De opdaterede privatlivspolitikker vil ifølge BBC blandt andet give brugerne øget kontrol over, hvem der kan se deres opslag, ligesom Meta vil give flere detaljer om de typer af tredjeparter, som virksomheden deler information med, og hvordan data deles mellem Metas egne produkter.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
27. maj kl. 11:45

Er det ikke nogenlunde det samme, vi er blevet lovet utallige gange - at nu indførte mere åbenhed og transparens? Hvis det havde stået til troende, burde der jo ikke være mere at afsløre nu...

Meta vil give flere detaljer om de typer af tredjeparter, som virksomheden deler information med,

Så er jeg da meget spændt på at høre, om FB agerer som mellemmand for annoncører og publishers inden for real-time-bidding. Det burde være rimelig hurtig klart, om de er. Har de en af de typiske bannere med "legitimate interest"-sektioner og "partners"-sektioner, så kan man næsten gå ud fra, at ens oplysninger bliver delt rundt omkring på kloden ca. 12 gange i timen (gennemsnitlig). Hver dag. For alle danskere. Og der er bare Danmark.