Mere serverplads hos politiet: Nu slettes mails først efter et år

Illustration: Rigspolitiet
Tibet-sagen får nu Rigspolitiet til at ændre praksis, så fratrådte medarbejdere først for slettet deres mails et år efter fratrædelsen og ikke 30 dage som praksis har været hidtil.

Da Tibet-Kommissionen for tre år siden bad om at få adgang til e-mails fra den øverste ledelse i Københavns Politi, fik de et nedslående svar. Den øverste ledelse er fratrådt og deres mails er slettet.

Det var sket fordi Rigspolitiets praksis siden 2005 har været at mails fra fratrådte medarbejdere slettes efter 30 dage, og at Rigspolitiet anså det som umuligt at genskabe de slettede mails. Det skriver DR.

Det får nu Rigspolitiet til at ændre praksis og først slette mails et år efter fratrædelsen.

Fristen for sletning på Rigspolitiets server blev tilbage i 2005 fastsat til 30 dage af »it-driftsmæssige årsager begrundet i begrænset serverplads«, lyder det i et folketingssvar.

Der er i dag ikke fælles regler for sletning af statslige mails. Mens fristen har været 30 dage hos politiet, er den et år hos Justitsministeriet og fem år hos Skatteministeriet. Det skriver DR.

Læs også: Politiet kan ikke gendanne slettede mails efter 30 dage

Forsøgte ikke at genskabe mails

Tibetsagen starter da en gruppe demonstranter får frataget deres tibet-flag i forbindelse med det kinesiske præsidentbesøg i København tilbage i 2012.

Ledelsen i Københavns Politi på daværende tidspunkt var fratrådt, da Tibet-Kommissionen tre år senere efterspørger mails. Det får Rigspolitiet til at svare at de ikke kan udlevere mails, da de er slettet og der ikke findes en backup.

Rigspolitiet anerkender dog at der kan være: »en teoretisk mulighed for at genskabe e-mails eller dele heraf fra serveren«, oplyser Rigspolitiet via Justitsministeriet i et svar til Folketinget.

Men jo længere tid, der er gået, siden mailkontoen blev slettet, jo større er sandsynligheden for, at al data er overskrevet lyder det fra Rigspolitiet.

For når en medarbejder fratræder, bliver vedkommendes udstyr renset, så al data overskrives. Derfor har Rigspolitiet slet ikke forsøgt at gendanne de slettede mails som kunne være relateret til Tiber-sagen.

Nu oplyser Rigspolitiet til Folketinget, at de slet ikke har forsøgt at gendanne de slettede mails.

»På den baggrund er det Rigspolitiets koncern IT og Rigspolitiets nationale cyber crime centers umiddelbare vurdering, at muligheden for at genskabe slettede e-mails er minimal, og der er på den baggrund ikke foretaget konkrete forsøg på genskabelse af slettede e-mails,« lyder det i svaret til Folketinget.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (17)
Pilu Kasper Bech

Jeg vil tillade mig at stille mig tvivlerne for om 1 år er nok jrf. lovgivning omkring akt indsigt og generel efterforskning af kriminalitet som embedsmisbrug andre ulovligheder.

Når logning af vores telefon data skal gemmes i 1 år. Vil sige at disse email data minimum skal gennem 5 år lige som regnskabs data.

Tom Paamand

Rigspolitiet forklarer deres besvær med at gemme mail-data: Når en medarbejder fratræder, bliver vedkommendes udstyr renset, så al data overskrives. Men efterhånden har de færreste et postprogram på egen pc, og i stedet læses mail på nettet direkte fra server. Sådan har Rigspolitiet det vel også sat op - og dermed HAR de backup af mailserver et sted. Hvis dette var om en mistænkt terrorist, skulle Rigspolitiet nok få mailen gravet frem - men her er prioriteringen vist lidt anderledes.

Ulrik Pedersen

Når kommunale medarbejdere arbejder med forskellige sager, journaliserer de mails på sagen nøjagtig som andre dokumenter hørende til sagen journaliseres.

Måske politiet bør overveje om deres sagshåndteringssystem er tilstrækkeligt til den vigtige opgave de trods alt udfører.

Bjarne Nielsen

P1 Orientering havde for nyligt en gennemgang af sagen (jeg tror såmænd at det var Tynell, som stod for den), og her var det tydeligt, at Tibet-kommisionen først havde fået udleveret journaliserede data.

Herefter havde man bedt om den ikke-journaliserede mail-korrespondance af betydning for sagen, og reaktionen hos både politi og i ministerier var, at man havde skrevet rundt til de få, som stadig var ansat samme sted som da sagen var kørende, og bad dem om selv at vurdere, om der var nogle mails som kunne være relevante.

Det kom der sjovt nok ikke rigtigt noget ud af, og hos politiet blev den endda ledsaget af en kommentar om, at man ikke skulle medtage kommunikation med ledelsen, for den mail kommunikations relevans ville blive vurderet og evt. udleveret af ledelsen selv.

Jeg mener endda, at Tibet-kommisionen ved en stikprøve-kontrol påviste, at den fremgangsmåde ikke medførte af alle relevante mails blev udleveret.

Lyt til gennemgangen - jeg har citeret efter hukommelse. Men ud fra det konkluderer jeg, at det næppe er noget, som løses med et forbedret journaliseringssystem. Problemet er, at folk ikke journaliserede mails, som de på den ene eller den anden måde var utrygge ved, og at man ved den efterfølgende kontrol beder de få, som ikke er fratrådt i mellemtiden, om at udlevere dokumentation for deres egen manglende journalisering, eller det, som er værre. Selvfølgelig virker det ikke.

Allan Nielsen

Jeg synes med de forskellige sager vi har set igennem de sidste år at der tegner sig et mønster af en offentlig sektor som meget gerne vil holde skarpt øje med borgerne, og som gerne vil dokumenterer, logge og gemme alle mulige oplysninger om borgerne uanset de intet har fortaget sig som kan kaldes ulovligt eller amoralsk.

Og samtidig vil de organisationer i den offentlige sektor som registrerer alle disse ting meget gerne slippe for at leve op til de samme regler for registrerering og logning som vi andre er underlagt.

Jeg kan her i flæng nævne tibetsagen, skattesagen med Thorning, GDPR lovgivning for offentlig sektor, aktuelt TV2 loven hvor siddende justitsminister ser stort på et EU påbud.

Man kunne foranlediges til at tænke at det minder lidt om det gamle østtyskland eller lign. totalitære regimer. Her er det bare pakket ind i et pseudo demokratisk system som på overfladen ser fint og godt ud med kontrollerede valg ca hvert 4 år og et tilsyneladende liberalt politisk system.
Gad vide hvornår vi den danske befolkning vågner op af tornerosesøvnen???

Anne-Marie Krogsbøll

Man kan læse om reglerne i Oluf Jørgensens gode gennemgang af åbenhed og offentlighed i Norden:
http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/nordicom_infor...

"Offentlighedsloven stiller krav om registrering i journal (diarie) af dokumenter, der er modtaget hos eller afsendt fra centrale myndigheder i staten, kommuner og regioner.
Loven stiller ikke krav om journalisering i et fælles system ved en myndighed eller om den nærmere indretning af systemer. "

Dette gælder for Danmark - det med det fælles system kunne måske have forebygget problemerne med forsvundne mails i Tibetsagen, hvis det skete automatisk. Det er måske derfor, man ikke har sørget for det...

Der er mange vigtige og interessante oplysninger om åbenhedens tilstand i rapporten - ikke altid lige flatterende for Danmark ift. de øvrige nordiske lande. Men den er på 268 sider, så der er godnatlæsning til et par dage...Så langt er jeg ikke nået endnu, så der kan være andre afsnit, der er mere relevante ift. Tibet-sagen.

Kenn Nielsen

Man kunne foranlediges til at tænke at det minder lidt om det gamle østtyskland eller lign. totalitære regimer. Her er det bare pakket ind i et pseudo demokratisk system som på overfladen ser fint og godt ud med kontrollerede valg ca hvert 4 år og et tilsyneladende liberalt politisk system.

..minder lidt ?

Lettere OT:

Og hvorfor mon jeg er modstander af E-valg ?

"Ja, vi blev valgt med 105% af stemmerne, - men vi nedsætter nu en arbejdsgruppe, som påbegynder de indledende forhandlinger, om hvilke nyvalgte der skal udpeges til dén taskforce, som vil danne rammen for det senere grundlag hvorpå et udvalg vil udstikke retningslinierne for den umiddelbart efterfølgende dybdeborende kommision 's mandat.
I mellemtiden er vi desværre nødt til at regere med det mandat vi har fået, indtil vi finder ud af hvor de ekstra 5% kommer fra."

Hvor mange søforklaringer om serverfejl, backupproblemer, hackerangreb og brugerfejl mon der kommer ?

/OT

K

Louise Klint

Jeg er enig, 1 år er ikke nok i forhold til evt. aktindsigter / kommissionsarbejde,
hvilket også er kommet frem i P1 Orientering de seneste dage.
Skat gemmer nu (automatisk) i 5 år, det er jeg tilhænger af.
(Det kostede så også 12 milliarder kroner at nå dertil).

Ifølge Ritzau i går vil

Justitsministeren sætte gang i et arbejde, der skal ensrette praksis.

https://politiken.dk/indland/politik/art6456635/Pape-om-Tibetkommission-...

Nu må vi se, hvad det ender med. Jeg synes en reform af reglerne og en form for standardisering er alvorligt tiltrængt.
Alene det at man – i en af landets øverste myndigheder – i 2018 opererer efter en praksis fra 2005 om sletning af mails begrundet i ”begrænset serverplads”, forekommer mig at være dagens sjove indslag.
Men det er åbenbart gangbar argumentation, for myndigheder, internationalt.
Britisk politi gemmer 20 millioner fotos af uskyldige, ”fordi det er for dyrt at slette"
https://www.version2.dk/artikel/britisk-politi-gemmer-20-millioner-ulovl...

Næste gang du får en fartbøde, så prøv med argumentet ”det er fordi jeg havde travlt” og se om det virker.

Gert G. Larsen

I et moderne intelligent offentligt IT-system bør der være en formuldningsfunktion, så man kan mærke sager eller emails med at de potentielt kan blive politisk betændte, og data herefter automagisk formulder over tid.
Måske med automatisk overvågning af medieomtale, således data formulder ekstra hurtigt hvis en sag begynder at blive medieomtalt.
Det er jeg sikker på der er masser af kunder til.

Søren Larsen

Folketinget bør vel vedtage en tilstrækkelig hård straframme - bøde- og personmæssigt - hvis en myndighed ikke er i stand til at fremvise beslutningsgrundlaget for diverse sager i journalsystemet.

Lige nu får det åbenbart ingen konsekvenser nogen steder at afgørelser bare bortkommer.
På min tidligere arbejdsplads, Aarhus Universitet brugte vi meget tid på at journalisere og efter nogen år gik akterne videre til Rigsarkivet.

Finn Christensen

Problemet er, at folk ikke journaliserede mails, som de på den ene eller den anden måde var utrygge ved..

Samme trafik er da udført overalt i mange årtier, selv før it, email og tekstbehandling blev hverdag. Det er sør'm ikke specielt for Justitsministeriet.

Egne ting er bekvemt nok slettet og kan ikke genskabes, hvorimod borgernes - selv uskyldiges - data gemmes og gemmes også langt udover regelsæt. Er man da vind og skæv? Nej da, det er faktisk "normen".

Det kan vel i en snæver vending kaldes politisk nødværge[1], således organisationen kan skabe sig lidt tid og råderum. Det har sikkert et utal lokaliserede navne incl. det velkendte gamle "skuffenotat". Ting bliver væk, bliver fejlarkiveret etc. etc.

[1] Afledt af "nødløgnen" fra Justitsminister Morten Bødskov ..https://www.information.dk/telegram/2016/04/pind-forklare-direktoerpost-...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder