Anbefaling til Erhvervsministeriet: Flere offentlige data skal gøres kommercielle

Hvis offentlige data har kommerciel interesse, bør de gøres nemmere at få fat i for dansk erhvervsliv. Det fremgår af en rapport, som i dag er blevet afleveret til Erhvervsministeriet.

Erhvervsministeriet har fremlagt en »ambitiøs« samling af råd til regeringen under navnet Danmark som Digital Frontløber.

Afsenderen af rapporten er Digitalt Vækstpanel, en arbejdsgruppe nedsat af Erhvervsministeriet.

I dette sæt af 33 forskellige råd står blandt andet, at »mere offentlig data med kommerciel værdi skal gøres tilgængelige«. For Danmark har ifølge rapporten store mængder af offentlige data i høj kvalitet, som, hvis det kombineres med andre data, kan skabe værdi for virksomheder.

Flere data skal åbnes

Digitaliseringsstyrelsen er allerede i gang med at stille data til rådighed i form af det såkaldte Grunddataprogram og desuden ved åbning af borgerdata i øvrigt. Missionen indebærer, at mange offentlige databaser er på vej til at blive let tilgængelige og frit anvendelige af alle – myndigheder, virksomheder og borgere.

Data lægges bl.a. på den fælles distributionsplatform, Datafordeleren.

Læs også: Sådan kan frie grunddata bruges: Skybrudsadvarsel, vindmølle-udsigt og butiksplacering

Læs også: Fra CPR-numre til vandløb: Dyk ned i den samlede model for danske grunddata

Men blandt eksemplerne fra Digitalt Vækstpanel på data, som endnu ikke er tilgængelige, er dem, som på nuværende tidspunkt befinder sig bag en betalingsmur. Det kan eksempelvis være data fra DMI og Danmarks Statistik.

Frigørelsen skal ske på områder, hvor de kan have særlig kommerciel potentiale for danske virksomheder, og med respekt for personfølsomme data. Derudover skal de gøres nemmere at håndtere, og dansk erhvervsliv skal blive klar over, hvilken værdi disse data kan have.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017