Mere end hver fjerde dansker råder over elektronik, de ikke kan finde ud af

7. juli 2015 kl. 09:0914
I en ny undersøgelse svarer 28 procent af danskerne, at de råder over mindst ét elektronisk apparat, som de ikke ved hvordan fungerer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Flere og flere danskere synes at blive efterladt i støvet af den teknologiske udvikling. I de indledende år til Internet of Things (IoT) oplever de danske husholdninger, hvordan flere af de kendte møbler i husholdningen pludselig får ny og mere kompleks funktionalitet.

Det er nok mest synligt med vores tv, der over de seneste år for manges vedkommende har gennemgået en forvandling fra at være simple apparater med en tænd/sluk-knap til at have en omfattende og kompleks brugerflade.

Måske derfor svarer mere end hver fjerde dansker, at de lige nu råder over mindst et elektronisk apparat, som de ikke aner hvordan fungerer, og næsten hver anden svarer, at de føler, at den teknologiske udvikling er svær at følge med.

Det viser en undersøgelse som analysefirmaet Yougov har foretaget for Elgiganten, skriver Søndagsavisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøgelsens resultater, der bygger på besvarelse fra mere end 3.000 repræsentativt udvalgte danskere, stemmer da også fint overens med Elgigantens egne oplevelser af kundernes teknologi-modenhed.

»Kundeservice får henvendelser om produkter med fejl, men et stigende antal af disse skyldes, at kunden ikke har forstået, hvordan produktet hænger sammen, eller hvordan det virker,« siger Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten Danmark, til Søndagsavisen.

14 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
14
8. juli 2015 kl. 12:09

hvordan en masse elektronik, jeg har, fungerer. Altså den gamle rørradio, båndoptageren og sådan noget ved jeg, hvordan fungerer. Men jeg mener muligvis noget andet end andre med udtrykket "hvordan noget fungerer". Der er så meget få ting, jeg har, jeg ikke kan bruge til min tilfredshed, selv om "brugergrænsefladen" ofte er temmelig mystisk. Det, jeg har sværest ved at bruge fuldt ud, er min cykelcomputer. Den er lavet efter princippet "én knap til det hele" og så et par små, uhåndterlige knapper på bagsiden. Der er gået for meget "Jobs" i brugergrænseflader. Radioer har også gerne meget få knapper og så mærkelige togglemodes og skiftemenuer til et uhyre antal funktioner. I gamle dage havde man en række drejeknapper med en (evt. to) funktioner hver og et antal trykknapper med en funktion. Nu er antallet af funktioner vokset ud i det absurde. Jeg har en enkelt radio med skønsmæssigt 30 trykknapper og 3 drejeknapper. Hver trykknap har to funktioner. Men det er stadig langt at foretrække frem for en-to knapper til det hele.

8
7. juli 2015 kl. 12:10

Hjemmesider er heller ingen undtagelse, der skal flere og flere "widgets" på siderne.

Jeg har en Windows Phone og derfor tilhørende OneDrive, det sker en gang i mellem jeg får eksempelvis kommer til at dele en hel mappe fremfor en enkelt fil, fordi de konstant laver små justeringer i UI'en og det hele skal være så stilrent som muligt, frem for praktisk og anvendelig.

6
7. juli 2015 kl. 11:27

Men hvor meget skal den almindelige forbruger vide om produktet? Hvad skal jeg vide om min bil? - Der er noget lovgivningsmæssigt, at jeg skal kunne bruge lys og bremser. Der er noget bekvemmelighedsmæssigt, at jeg skal kunne fylde benzin på selv, og kunne stille på Aircon'en. Hvad mere skal jeg vide om den?

Hvad skal jeg vide om mit TV? - Jeg kan tænde og slukke det, og skifte kanaler. Jeg har måske fået den lokale antennemand til at indstille kanalerne for mig. Hvad mere skal jeg vide, for at være tilfreds med mit TV?

Hvad behøver jeg at vide om min computer, tablet, telefon, ...?

12
7. juli 2015 kl. 13:02

Du skal vide alt...

Vi har jo set hvordan både LG og Samsung har sendt data ud af huset uden forbrugerne ved af det.

Det er simpelthen ikke troværdigt når man ikke kan stole på sit hardware.

Jeg har taget konsekvensen, mit TV kommer aldrig på nettet og er reduceret til en monitor og al TV og Film kører igennem mit opensource entertainment center.

Igen close source devices kommer ud på nettet uden at det bliver logget i min open source firewall.

Mine tablets er rooted og jeg benytter ingen online kontoer som Google, Facebook etc.

Hvis der endeligt er nogen som skal ud på internettet så kommer de kun igennem med en VPN forbindelse på firewallen.

I dag kan vi ikke stole på at et stykke hardware vil os det godt, snarre kan vi være 100% sikker på at det ikke vil os noget godt.

Og hvorfor, jo, jeg vil være fri, fri for overvågning og registering. Jo, mere overvågning, jo mere beskyttelse.

4
7. juli 2015 kl. 11:06

.. eller nærmere mangel på selv samme.

De er som regel allerede som udgangspunkt totalt ubehjælpeligt skrevet, og når de så bliver oversat til engelsk, måske dansk, af en der heller ikke fatter hvordan dimsen fungerer, så går det helt galt.

Der er ingen logik, der skal trykkes på 7 bizart placerede knapper i hastig rækkefølge, betjening er blottet for at være intuitiv, respons er som nævnt forsinket osv, osv.

Og hvis det er udstyr med mekaniske knapper, så kan man være sikker på at der skal trykkes på flere knapper (som ingen umiddelbar mening giver) samtidig, knapperne er kastet i med en skovl, og back og select fungerer omvendt af hvad forventet osv, osv.

Så det er ikke et spørgsmål om at "kunden ikke har forstået, hvordan produktet hænger sammen, eller hvordan det virker", men at rigtig mange produkter er hvad man bredt og unuanceret må betegne som noget lort.

3
7. juli 2015 kl. 10:57

Eftersom de fleste dimser kører closed source, er det kun producenten og måske nogle dygtige reverse engineers, som ved HVORDAN tingene fungerer.

Det er skræmmende, at 72% TROR, de ved hvordan deres ting fungerer - for det gør de ikke!

11
7. juli 2015 kl. 12:42

A pro pos TROR .... hvordan kan du dokumentere vores TRO?

5
7. juli 2015 kl. 11:07

Man skal som udgangspunkt heller ikke vide hvordan ens ting fungerer. Man skal kunne anvende dem fuldt ud.

Vi kan "alle" køre en bil, men få af os kan i detaljer beskrive hvad der sker i motoren, når vi drejer nøglen og trykker på pedalen, og vi forstår ingen ting når vi snakker nye biler med automatgear.

Bare vi kan "anvende" vores enheder, uden problemer så er vi nået langt.

10
7. juli 2015 kl. 12:37

Hvis folk så bare begrænsede sig til at f.eks. køre bilen og ikke trykkede på nogle af alle de andre knapper (de har betalt i dyre domme for), så burde der ikke være noget problem (men selv det har f.eks. Philips fjernsyn det svært ved!). Problemet er at vi selvfølgelig gerne vil bruge alle de ting vi kan blære os med, men på den anden side gider vi heller ikke sætte os ind i det og så knækker filmen. Udviklingen betyder også at nogle ting ændre sig. F.eks. har flere moderne biler ikke en "håndbremse" i gængs forstand, men i stedet en knap. Den udløses så ved at træde på pedalerne - hvor mange ved at man kan aktivere håndbremsen, selvom man holder (bremse)pedalen inde, ved at holde knappen inde i et stykke tid, ? Det hænger bare ikke sammen. Der er grænser for intuitivt man kan lave alt, så "det bare virker"!

7
7. juli 2015 kl. 11:37

Vi kan "alle" køre en bil, men få af os kan i detaljer beskrive hvad der sker i motoren, når vi drejer nøglen og trykker på pedalen, og vi forstår ingen ting når vi snakker nye biler med automatgear.

Problemet er bare, hvis vi skal holde fast i bilanalogien (de er så herlige), at når man får en ny bil, så er gearstangen pludselig rykket om mellem bagsæderne, bakgearet ligger mellem 1 og 5 gear, mens tredie gear er flyttet ved siden af 4, og det hele er spejlvendt.

Og koblingen, som i øvrigt er byttet om med bremsen, kan kun betjenes hvis man samtidig trykker lodret ned på gearstangen - osv, osv.

9
7. juli 2015 kl. 12:24

Lyder ellers nøjagtigt som den Fiat jeg havde som første bil ;P

2
7. juli 2015 kl. 10:52

Måske det også kommer an på brugerfladen. Vores Phillips tv er meget langsomt som Henrik nævner, men det er også meget ulogisk opbygget, og giver ikke mening.

Jeg løber ind i flere og flere menu'er og UI's, som selv jeg kan have svært ved at gennemskue. Skrev et længere brev til Phillips omkring deres dårlige UI, men de er jo ligeglade så længe de sælger tv.

1
7. juli 2015 kl. 10:24

En kedelig tendens i moderne computerstyrede husholdningsapparater, er forsinkelser i reaktionen, når man trykker på en knap. At skifte kanal på fjernsynet eller program på vaskemaskinen tager gerne mindst 1-2 sekunder. Fjernsynet skal jo lige streame nok data, men vaskemaskinen?

Det har kun ført til forvirring i huset, for "der sker jo ikke noget", når man trykker på tænd knappen eller programvælgeren.

Kig på Douglas Engelbart's Mother of All Demos fra 1968, og se på, hvor mange forsinkelser der er i dét system.