Meget kendt og meget tung it-gigant melder sig nu på det umodne marked for business intelligence

Business intelligence er endnu en umoden teknologi både hvis man ser på kundernes kompetence, leverandørerne og selve teknologien, anfører analytikere. Nu går Amazon agresssivt ind i markedet med nye missioner.

Amazon går nu i kødet på de tunge leverandører inden for business intelligence som SAP, IBM, Microsoft og Tibco. Selskabets cloud computing division, Amazon Web Services (AWS), forventes i denne uge at annoncere en ny webservice, kaldet Space Needle, der kan hjælpe virksomheder med at analysere deres data i form af et Business Intelligence-værktøj.

Virksomheder som Netflix, Airbnb, Nike og Pfizer gemmer allerede deres proprietære data hos AWS. Men nu går Amazon altså skridtet videre og vil tilbyde en add-on service, oplyser Boris Evelson, analytiker ved Forrester Research til Wall Street Journal.

»Vi har her at gøre med en ny 800 pund tunge gorilla i business intelligence markedet,« siger han.

Amazons strategi er skabt på baggrund af en tydelig umodenhed på markedet for business analytics, anfører Forresters Bori Evelson. Tegnene herpå er tydelige:

Corporate data er spredt for alle vinde i virksomhederne. Kun i halvdelen af ​​tilfældene anvender man regneark til forretningsrapportering. Og kun 40 procent af de tilgængelige forretningsdata anvendes i gennemsnit som grundlag for beslutninger, siger han. Endelig er mange virksomheder skuffet over de aktuelle BI-produkter trods for at konkurrence på markedet er hård, sagde han.

Det er situationen til trods for at data og it spiller en stadigt større rolle i både operationelle opgaver - som i stadigt stigende omfang foregår online - og i selve forretningsudviklingen.

Lang vej til Big Data og intelligent analysering

Med andre ord er der rigtig lang vej til, at det meget omtalte Big Data reelt indfinder i virksomhederne, idet det kræver en hidtil uset sortering, analysering, rensning og anvendelse af data. Øget brug af data kan ellers angiveligt forbedre grundlaget for forretningsmæssige beslutninger, øge effektivitetet og virksomhedens agilitet.

For eksempel kan en finansvirksomhed ønske at belyse forholdet mellem antallet og typen af møder med kunder og salget i forskellige regioner. I dette tilfælde kan business intelligence-software trække på databaser med salgstransaktioner, logfiler fra kundemøder og andre oplysninger og visualisere relationen til kunden i grafisk form.

Det kan skabe grundlag for at afprøve forskellige salgsudviklingsscenarier ved antallet af møder i forskellige regioner, hvilket gør det nemmere for virksomhedsledelsen at vurdere, hvordan man skal afsætte ressourcerne for at opnå maksimal indtjening.

Men sådan software kræver adgang til relevante datakilder, som måske ikke er let at tappe. Data opbevares nemlig ofte på forskellige medier, i inkonsistente formater, eller ankommer i en real-time strøm fra sensorer indlejret i produkter eller udstyr.

Det gode spørgsmål er også, hvordan AWS-tjenesten vil få adgang til de data, som ikke er lagret i den. Et BI-værktøj kan aldrig blive bedre end de data, det har adgang til. Det er endnu ubelyst, hvordan Amazon vil sikre adgang fra andre datakilder.

Til gengæld har man tænkt på selve overførslen af data. Tjenesten forventes at omfatte en hurtigere metode til at overføre eller kopiere data til AWS. I tilfælde, hvor mængden af ​​data, der skal flyttes, er uoverkommeligt stor i forhold til at kunne blive sendt over internettet, vil Amazon tilbyde en lagringsenhed, som kunderne kan sende data på .

Amazon låser deres kunder mere fast

En afledt effekt af Amazons nye tiltag er ifølge vurdering fra brancheanalytikere, at det nye analyse-værktøjer kan hjælpe Amazon med at knytte deres AWS-kunder endnu tættere til selskabet, simpelt hen fordi deres data nu blive låst mere fast. Målet er også at udvide kundekredsen fra cloud computing-kredsen af it-chefer og lignende til at være forretningsudviklere og topchefer.

Markedet vil ifølge analysebureauet Pringle & Co udgøre 143 milliarder dollar i 2016.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Henning Mølsted Editor

Kære læsere

Tak for jeres engagerede kommentarer.

Jeg kan love alle, at redaktionen har dyb respekt for vores læsere og brugere.

Jeg kan også garantere for, at vi på redaktionen er yderst varsomme med overskrifter af den art. Jeg garanterer for, at vi er blandt de medier der bruger den type overskrifter mindst. Men jeg kan ikke garantere, at vi aldrig kommer til at bruge overskrifter af den art.

Meget væsentligt er det at man ikke lover noget i en rubrik, som man ikke holder eller indfrier. I det tilfælde at jeg bliver udsat for det, føler jeg mig også holdt for nar.

Men omvendt bliver jeg også selv - ind i mellem - animeret til at læse artikler, der har en overskrift der ikke fortæller hele historien - uden at min dag bliver ødelagt af den grund.

Med venlig hilsen

Henning Mølsted, redaktør.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere