Medier i indædt kamp for at lukke adblockere i Tyskland
I USA lander man i en heftig debat, hvis man benytter sig af et adblocker-program. I Tyskland ender debatten foran en dommer.
Firmaet Eyeo GmbH, der står bag Adblock Plus, har været igennem ikke mindre end seks retssager ført af udgivere, der er af den overbevisning, at blokering af online-reklamer er modstridende med den tyske lovgivning. Det skriver ArsTechnica.
Eyeo GmbH har indtil nu vundet alle retssagerne på distriktniveau, hvad der svarer til byretsniveau i Danmark. Flere af retssagerne skal for en appelret.
Den seneste stævning blev foretaget af Spiegel Online, men også den sag er gået Eyeo GmbHs vej. For nyligt fik Adblocker-virksomhedens advokater nemlig beskeden om, at søgsmålet var blevet droppet.
Spiegels søgsmål var ligesom tidligere søgsmål baseret på ideen om, at Eyeos forretningsmodel krænker Tysklands konkurrencelovgivning.
Eyeo GmbH kræver betaling fra store firmaer, hvis deres reklamer ikke skal 'blacklistes', og de kræver yderligere, at de 'accepterede reklamer' skal leve op til visse kriterier. Typisk er betalingen fra virksomhederne 30 procent af deres reklameindtægter.
Første appelsag er gået begge veje
Ifølge Ben Williams, der er kommunikationschef for Eyeo GmbH, er indtægtskilden alene grund nok til at tage de juridiske slagsmål.
»Hvis de tyske udgivere var i stand til det, ville de lukke alle adblockere ned. De ville indgive lignende søgsmål, uanset om det er os, uBlock origin eller en hobbyudvikler i en kælder,« siger han.
Den første mod Eyeo GmbH er gået begge veje. Mediekoncernen Axel Springer, der har ført sagen mod Eyeo GmbH, har fået medhold i, at Eyeo GmbH skal ændre måden, de tilbyder at 'white-liste' udgivernes hjemmesider, mens Axel Springer skal leve op til de kriterier, Eyeo GmbH har sat for, at man kan blive 'white-listed'.
Dommen er blevet appelleret af Eyeo GmbH.
Adblock Plus og Eyeo har haft base i Tyskland siden virksomhedens fødsel, og produktet er meget udbredt. Mellem 15 og 20 procent af de tyske internetbrugere benytter sig af Adblock Plus.
