Streamingtjenester som Netflix og HBO skal i 2019 begynde at investere 2 pct. af deres omsætning i Danmark i nyt, dansksproget indhold, det er et af punkterne i den nye medieaftale. Det Lover HBO nu at leve op til, Netflic lover at producere mere dansksproget indhold, men vil ikke love at leve op til aftalen.
Det skriver Jyllands-Posten
Ifølge Signe Bjørg Granberg, der er dansk pr-manager for HBO Nordic, investerer HBO intet i dansk indhold på nuværende tidspunkt,
»Men vi opfylder selvfølgelig de lovgivne regler og følger i øvrigt nøje den nærmere udmøntning af aftalen. Den første danske HBO-serie har vi stadig til gode. Men i HBO Nordic er vi startet med at producere 'Gösta' i Sverige, som bliver skudt færdigt i løbet af sommeren, og som er den første officielle HBO Nordic-lokalproduktion,« siger hun til Jyllands Posten.
Hun refererer desuden til en tidligere officiel udtalelse af Tom Krogsgaard Nielsen, der er HBO’s vicepresident for pr i Europa. Han understreger, at der er en lang tradition for at producere lokalt, og at HBO har adskillige danske projekter i støbeskeen. HBO vil ikke oplyse, hvor meget tjenesten omsætter for i Danmark.
Netflix: »Vi forventer, at vores investeringer vil stige«
Ifølge en officiel udtalelse fra Netflix, som lyder:
»Vores investeringer i dansk indhold er steget de senere år, blandt andet med vores medproduktion af sæson tre af "Rita" med TV 2 og senere ved at investere i vores første danske originale serie, "The Rain". I maj fornyede vi serien med en anden sæson.«
Netflix blev i 2014 pålagt at bruge 2,4 pct. af deres tyske omsætning på tysk indhold. Netflix klagede til EU-Domstolen med henvisning til, at de har europæisk hovedsæde i Holland, det argument underkendte EU-Domstolen i maj 2018.
Netflix vil ikke oplyse, om nuværende investeringer i dansk indhold ligger nær 2 pct. af deres omsætning i Danmark. De vil heller ikke endeligt love, at de kommer til at følge reglerne i medieaftalen.
Artiklen er opdateret klokken 14:17, efter fejl i Jyllands-Postens citater.