Medie: Yngre er til NemID, ældre til MitID

4. januar kl. 10:254
MitID, App, Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Pr-Foto.
En undersøgelse blandt danskerne viser, at Generelt foretrækker 40 pct. af de adspurgte MitID, mens 32 pct. foretrækker NemID, og 25 pct. mener, at løsningerne er lige gode. Billedet ser dog noget anderledes ud på tværs af aldersgrupper. Unge finder oftere end ældre offentlige digitale løsninger svære, lyder det fra digitaliseringsstyrelsen.

De yngre aldersgrupper kan bedst lide NemID, mens de ældre aldersgrupper sætter MitID højest.

Det skriver ITWatch, der har fået foretaget en undersøgelse med analysevirksomheden Wilke, hvor de har spurgt 1025 danskere, hvilken løsning de foretækker.

Læs også: Nordisk Råd: Der er brug for en en fælles nordisk cybersikkerhedsstrategi

Generelt foretrækker 40 pct. af de adspurgte MitID, mens 32 pct. foretrækker NemID. 25 pct. mener, løsningerne er lige gode. 2 pct. har ikke aktiveret MitID.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men i aldersgruppen 30-39 årige er det 45 pct., der foretrækker NemID, mens 31 pct. foretrækker MitID. Til sammenligning er det i aldersgruppen 70+ derimod 16 pct., der foretrækker NemID, mens 58 pct. foretrækker MitID.

Læs også: YouTube, DreamWorks og Mattel anklages i søgsmål for at overvåge børn

Resultatet er ikke overraskende for vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech

»Det kan virke kontraintuitivt når de unge typisk er de bedste til at bruge andre digitale tjenester. Men det er faktisk ofte de unge, der er de sidste til at komme på offentlige digitale løsninger og som finder dem svære. Det ser vi også med digital post,« siger Adam Lebech til ITWatch.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
4. januar kl. 15:34

Kunne også hænge sammen med at ældre måske bruger MitID til at logge ind på en service der afvikles i en PC browser - Her virker det faktisk OK, men hvis man prøver udelukkende at anvende sin telefon (Android i mit tilfælde), så er oplevelsen en anden. Samtidig virker det ikke til at bankerne har opdaget, at man har brug for logging, det er i hvertfald ikke muligt for dem at finde ud af hvorfor en aktion konsekvent fejler i deres App, de peger bare på MitID.

3
4. januar kl. 11:57

Tror det beror på at vi er nået til et punkt, hvor den nye generation ikke forventer at skulle bruge tid på at sætte sig ind i komplicerede systemer, for at bruge dem. - og derfor heller ikke vil bruge kræfter på at lære nye systemer at kende. Helt rimeligt efter min mening.

Offentlig IT i Danmark er urimelig besværlig at bruge, sammenlignet, med de store SoMe platforme og Apps. Det er så utroligt meget for ringe.

Men MitID er dog et meget lille skridt i nogenlunde rigtige retning i fht. NemID

2
4. januar kl. 11:49

Både NEMid og mitID er jo flere forskellige produkter.

Måske er den aldersbetingede præference forskellig for app og ikke-app brugerne?

1
4. januar kl. 11:22

Det er logisk nok at fordelingen er som den er, for de ældre har fået tilbud om undervisning og nogle undervisere har (heldigvis) været gode nok til at formidle stoffet, mens de unge - som nogle forventede forstod stoffet - "hvordan man læser en URL/URI/link" - slet ikke forstår hvordan internettet hænger sammen eller hvordan de kan navigere rundt på en mobil og f.eks. skifter mellem apps (nu da notifikationer er blevet fjernet af sikkerhedsmæssige grunde - da en 2 cifret procentdel swipede på NemID app'en uanset hvad de lavede under en test - selvom de fik at vide at de bare skulle ignorere notifikationerne!!!)