Medie: Regeringen vil overvåge data om lediges elforbrug

Illustration: Flynt/Bigstock
Udbetaling Danmark skal have adgang til at tjekke, om opvaskemaskine og fjernsyn kører, for at kunne afsløre socialt bedrageri, mener regeringen.

Udbetaling Danmark skal fremover kunne samkøre oplysninger om danskernes elforbrug fra den såkaldte 'Datahub' med oplysninger om bopæl, lyder det i aftaleudkastet.

Det viser et indtil videre hemmeligt regeringsudspil, som Fagbladet 3F er kommet i besiddelse af.

Formålet er at afsløre, om folk lyver om deres bopæl for at kunne modtage sociale ydelser, som de ellers ikke ville være berettigede til at få.

Udspillet er et led i en politisk aftale, som skal dæmme op for misbrug af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse.

Udspillet vækker kritik fra Catrine Søndergaard Byrne, der er advokat og medstifter af tænketanken DataEthics.

Hun peger på, at regeringens nye initiativ er på kant med Persondataforordningen, GDPR.

»Man kan ikke bruge data, som er indsamlet med én grund, til noget helt andet. Man må ikke bare skifte formål,« siger Catrine Søndergaard Byrne til fagbladet 3F og fortsætter:

»Det skal også være nødvendigt og proportionalt. Man må ikke lave en masseovervågning for at identificere enkeltpersoner. Der skal være en begrundet mistanke, før man iværksætter den slags indgribende foranstaltninger. Masseovervågning for at se, om man kan finde mønstre, må man ikke. Her har vi klare udtalelser fra EU-domstolen i forbindelse med logning af teletrafik.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (74)
Martin Sørensen

Jeg bor alene og min opvaskemaskine kører ca. én gang hver 14. dag. Den kan indeholde 16 kuverter, og jeg bruger ca. én kuvert per dag når jeg ikke har haft gæster. Vil det lave forbrug kunne tages som tegn på at jeg måske reelt bor et andet sted, blot fordi gennemsnittet kører maskinen en del oftere?

Nu får jeg ingen sociale ydelser p.t., men måske skal jeg alligevel være glad for at jeg stadig har en gammel analog måler som ikke sladrer til uvedkommende om hvornår jeg er hjemme og mine daglige rutiner.

Christian Nobel

Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Er det 1. april?

George Orwell har vist desværre levet forgæves.

Datahub'en (hvor mange har påpeget risikoen for misbrug) er endnu ikke fuldt implementeret, men allerede nu taler overvågningsliderlige politikere (Trine har sikkert julelys i øjnene) om at implementere dybt krænkende BB tiltag.

Og efter LA blev bestukket med ministerbiler, så har de glemt alt om deres oprindelige principper, og på den anden fløj er det vel dybest set kun EL der er bekymrede - mao. over 90% af dem folket har valgt til at udføre et stykke arbejde mener de hellere skal overvåge dem der betaler deres løn.

Det er dybt tragisk og skræmmende.

Jan Heisterberg

Ingen kan vel være tilhænger af kriminel aktivitet, herunder socialt bedrageri. men derfra og til det skitserede "dyneløfteri" er jo et godt stykke vej.

Den eneste acceptable vej frem i et samfund, hvor overvågning er mulig paå alle måder, er vel dommerkendelser (hvorved adgangen / anvendelsen registreres og eventuelt kan danne grundlag over en klage / sagsanlæg for "forfølgelse").

Jeg har ikke så meget imod "registrering" - for mig handler det om hvem og hvorfor der måtte ske en anvendelse.

P.S.: I fortsættelse af den famøse Tibet-sag diskuteres også i medierne hvor længe Politiets e.g. radiotrafik og andet skal gemmes.
For mig er det da enkelt: gemmes i lang tid, men Politiets simple adgang skal lukks efter xx måneder, hvorefter en dommerkendelse er nødvendig. Det giver den nødvendige beskyttelse.
I vores, og tilsvarende lande, må vi have tillid til det etablerede retssystem.

Christian Nobel

I vores, og tilsvarende lande, må vi have tillid til det etablerede retssystem.

Ja, og derfor er det også så meget desto mere undergravende for tilliden at der er politikere / en regering, der bare så meget som kan finde på at komme med sådan et forslag, ja overhovedet sige det højt.

Der kommer alt for mange tåbelige udmeldinger fra politikere, som lynhurtig spreder frygt, usikkerhed, eller falske forhåbninger hos befolkningen - de burde lære at tænke før de taler.

Anne-Marie Krogsbøll

Christian Nobel:

Datahub'en


Er det den samme som denne?
https://di.ku.dk/begivenhedsmappe/begivenheder-2018/konference-gode-offe...
Som også umiddelbart giver mig store betænkeligheder. Det lyder som om, man pludseligt på højeste niveau simpelthen har sluppet alle tøjler, og som forventet er alle skåltalerne om gennemsigtighed og respekt for borgere og privatliv og datasikkerhed og offentlig debat - når det kommer til stykket - netop ikke andet end skåltaler.

Jeg føler det efterhånden, som om vi er passagerer i toget i Dürrenmatts novelle "Tunnelen":
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tunnel_(short_story)

Christian Nobel

Datahub'en

Er det den samme som denne?

Datahub'en er den centrale database (under opbygning) af samtlige Danskeres elforbrug, som indrapporteres time for time af de nye elmålere:

https://energinet.dk/El/DataHub#Dokumenter

Bemærk lige denne meget vigtige passus:

"Ud over Energinet er det kun din elleverandør og din netvirksomhed, der har adgang til dine data i DataHub."

Den tillid er politikerne så i gang med på det groveste at skyde i sænk.

En anden skræmmende ting omkring elforsyning - de nye målere kan afbrydes remote, dvs. når forsyningsselskabet bliver hacket, så kan cyberterroristerne afbryde for strømmen til samtlige brugere, helt uden at bruge fysisk hærværk!

Og Center For CyberUsikkerhed sidder sikkert og sover i timen, for de har jo mere travlt med at lege Wargames.

Bjarne Nielsen

Men så må det vel være noget med et kontaktur og en varmeblæser som sender varmen udenfor.

Du kan godt fake et højere forbrug, men næppe et lavere. Så de kan se, om der er flyttet en kæreste ind.

Men så må vi jo til at installere solceller med batterier, og undlade at sende overskuddet ud på nettet. Og helst et anlæg, som er så overdimensioneret, så det ikke kan ses, hvis behovet ændrer sig opadgående retning.

Det vil også kunne jævne forbruget ud, så de ikke kan udlede noget af detaljerne, men er tilbage til at kun at kunne se totaler.

...eller også kunne de stikke piben ind, og lade være med at snage i vores privatliv uden anledning, bare fordi at de kan!

Anne-Marie Krogsbøll

... at man også udstrækker denne ondsindede nidkærhed til at omfatte politikerne, så man kan overvåge, om de nu er berettiget til tilskud/fradrag for dobbelt husførelse?

I øvrigt: Jeg forsøger desperat at se for mig, hvordan dette forslag (hvis vi antager den absurde tanke, at det faktisk eksisterer) er kommet frem: Regeringen - som nogen påstår er liberal - mødes for at få gode ideer til at chikanere uønskede befolkningsgrupper yderligere. "Nogen" får den lyse idé: "Jeg har det! Vi overvåger sgu de arbejdsløse og alle andre overførselsindkomstmodtagende nasserøves elforbrug, så vi kan se, om de overhovedet står op om morgenen - eller er taget på ferie i Afghanistan!"

Så langt, så godt - det kan sikkert ske. Men så kommer det, som er næsten ufatteligt: De andre samtykker!!

Her falder kæden helt af, og jeg mistænker, at regeringen er blevet hacket af russere, som har plantet dette afsindige forslag. For så mange ondskabsfulde, skruppelløse og totalitært tænkende idioter kan simpelthen ikke være samlet på et sted. Jeg nægter at tro det.

Christian Nobel

Så let slipper man ikke engang, de kan se på effektfaktoren at det ikke er vaskemaskinen der kører...

Jeg antager at alle indsamler effektfaktor idag.

Nu er det jo sådan at det er varmelegemet i en vaske-, eller opvaskemaskine der sluger det meste af strømmen, og det er jo rent ohmsk, så betragtningen må holde.

Selv om jeg godt er klar over at vi slet ikke skal derud, det var mere for at pointere det fuldstændigt absurde i forslaget, og riskoen for de efterfølgende tiltag af civil ulydighed som kan ende med at tangere borgerkrig.

Så måske politikerne hellere skulle lade være som Bjarne siger, og i stedet for at bekrige deres undersåtter måske hellere kere sig for dem.

Hans Nielsen

Men at stole på anklagemyndigheden, de har vel skudt sigt sig selv til Hjørne, og Dommer bliver jo også rekrutteret fra samme anstalt ?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rigsadvokaten-om-kritik-jeg-forstaar-i...

Men ja du kan nemt se hvornår mennesker står op, og går på arbejde, på effektforbrug til kaffemaskine, og hvornår de går i seng og slukker deres PC. Samt sikkert meget andet.

Men selv om det blevet nemmere at gå helt offgrid, især når batterier bliver billige og holdbare nok.
Så er der stadig 3 måneder hvor der næsten ingen produktion er fra solceller. Det kunne så klares med en husstandsvindmølle, men så får man jo lavet for meget strøm, som man skal af med.
Måske batterier og lille generator med gasmotor hvor man udnytter varmen til varmt vand.
Men regeringen har set skriften på væggen og forstået at elprisen skal ned, betaler selv kun 1.29 kr/kW total. og den kommer sikkert undere 1 kr. næste år når yderligere afgifter forsvinder. Men den skal nok ned under 60-80 øre, hvis den skal kunne konkurrerer i fremtiden.

Martin Sørensen

Alene det at det måske snart bliver udbredt med nettilsluttede decentrale batterilagre gør at det bliver sværere at bruge denne data til noget fordi man kan flytte rundt på sit forbrug. Så kan opvaskemaskinen bruge strøm fra bilens batteri i garagen og så kan bilen lades op med billigere strøm i løbet af natten så den er klar til næste morgen.

Johan Deuntzer

Inden tumperne i Digitaliserings- og Moderniseringforstyrelserne har nosset sig færdig med "jabber the hub" er IOT overalt.

Bedragerne sidder på stranden og styrer vaskemaskine + tv via apps.

Det virkelig problem er at regeringen bruger krudtet på bedragerne lavest i samfundet.

Gå dog efter de, der snyder for mio. og mia. i skat, i stedet for et par tusinde.

Er her ikke nogen fra McKinsey, der kan lave en PowerPoint og forklare finansministeren, at det er mest rentabelt at gå efter de, der snyder for masser af penge??????

Hvis vi skal gå efter petty crime, var der engang en sundhedsminister, der sad og bællede rødvin (ikke fadøl) i Aalborg lufthavn, på skatteborgernes regning. Hvad laver han mon i dag?

Den af jer, der er uden skyld, kan kaste den første sten.

Emil Moe

Enhver med lidt teknisk indsigt, og formentlig statistisk, må kunne spotte med det samme, at den her data validering er så hullet at det eneste den kan, er at konstatere om der bliver brugt strøm eller ej.

Så er det heller ikke sværere at lade TV'et, olieradiatoren, computeren eller det hele stå tændt 24/7.

Personen der sidder hjemme og intet laver, bliver altså på sin vis belønnet fremfor ham der hele tiden er væk for at skabe relationer og potentielt arbejde.

Det minder om gamle dage, hvor man konstaterede om programmøren var effektiv den dag, ved at tælle antal linier der var kodet.

Bjørn Damborg Froberg

Jeg er grædefærdig. Har lige talt med en flok mennesker omkring dette og langt de fleste er larmende ligeglade. Bare man kan fange nogen sociale bedragere.

Udgangspunktet må altid være, når man indsamler data, at stille sig spørgsmålet: "Hvad er det værst tænkelige scenarie af det jeg gør nu."

Dét glemmer alle. Næsten altid. Skulle vi opleve politisk omvæltning i Danmark på længere sigt, kan det så være problematisk at regeringen kan se hvornår du er hjemme? Kan det være problematisk at man ved allestedsværende nummerpladeovervågning kan kortlægge borgernes færden?
Ja. Det kan være meget problematisk.

Man giver fortabt på helt grundlæggende frihedsrettigheder ved at acceptere en hvilken som helst ændring i ens privatliv i "sikkerhedens" eller "samfundets" navn.
Socialt bedrageri kan være altomfattende og jeg vil stadig ikke mene at overvågning af borgerne på nogen måde er retfærdiggjort.

Martin Sørensen

Det minder om gamle dage, hvor man konstaterede om programmøren var effektiv den dag, ved at tælle antal linier der var kodet.


Sørgeligt nok, så er der stadig nogle der bruger den fremgangsmetode - alternativt antallet af commits. På en tidl. arbejdsplads skrev jeg til IT support mht. to forskellige ting. Jeg fik så det svar tilbage at jeg i fremtiden skulle skrive to seperate mails da de blev afregnet per support-case og hver mail genererer en ny case..

Anne-Marie Krogsbøll

Bjørn Damborg Froberg:

Ja, det er meget skræmmende, at sådanne forslag ikke fremkalder ramaskrig (endnu i hvert fald). Mht. dine bekendte så skulle der vel ikke være nogen i mellem, som samtidig føler sig gået alt for nær over politiets stærekasser? Er der ikke noget med, at de faktisk kun tager billeder, såfremt man faktisk overtræder fartgrænserne? I modsætning til stakkels ledige, som åbenbart skal overvåges helt ind i stuen, uanset hvor lovlydige de er. Og måske kunne du også underholde dem med oplysningerne i linket i artiklen om, at man kun kan forvente at fange ca. 700 "storforbrydere" ved denne overvågning af en stor del af befolkningen.

Hvorfor mon ikke tage skridtet fuldt ud, og sætte en stærekasse op i stuen - som giver alarm, hvis der ikke har været bevægelse et stykke tid? Slet ikke dårligt - man kunne jo være faldet og have brækket benet, så hjælp ville være velkommen. Et mere ædelt formål end at overvåge en stor del af befolkningen for en sikkerheds skyld. (Ironi kan godt have sneget sig ind).

Kjeld Flarup Christensen

Alle er så ustyrligt glade når politikerne kan åbne kassen og give penge til gode formål. Det man bare glemmer er, at gratis penge er meget eftertragtede og derfor skal kontrolleres.

Det ser vi f.eks. med alle de skemaer som hjemmeplejen skal udfylde.
Grundlæggende er problemet at det ikke er klienterne der betaler for ydelserne, men politikerne. Det fjerner den naturlige kunde leverandør kontrol.

I Danmark bruger staten hver anden krone. Det ville være komplet uforsvarligt ikke at kontrollere dette forbrug.

Mange glemmer når de nævner Orwell, at hans bøger er en kommentar til kommunismens kollektivisme.
Jo flere penge vi gerne vil modtage fra det offentlige, jo mere må vi lide under den kontrol der følger med.

Christian Nobel

Desværre er hele grundlaget for denne tåbelighed jo et udtryk for at politikerne ingen evne har til at arbejde for hvordan vi løser fremtidens problemer.

Vi står over for nogle kæmpe udfordringer, uligheden øges med rasende hastighed, fra at den rigeste ene procent i 1970 ejede 20% af den samlede formue globalt set, til tallet i dag er over 50%, og man regner med at tallet vil være oppe på to trejdedele i 2030.

Samtidig ser vi robottisering komme med en skræmmende hastighed, som, ligegyldigt hvordan vi end vender og drejer den, vil betyde at i fremtiden vil der ikke være arbejde til alle:

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Derfor burde vores politikere bruge deres kræfter på at reformere vores skattesystem så beskatning flyttes fra personskatter til kapitalskatter, og først som sidst indse at den eneste farbare vej, for at undgå at vores samfund skal bryde (voldeligt) sammen, er borgerløn - i stedet for at begynde at beflitte sig med totalitær overvågning.

Hvis ikke de vågner op inden for meget kort tid, så kan det sådan set være ligegyldigt med overvågning af folk på overførselsindkomst, for staten er gået bankerot (i og med der ingen fremtid er i personskatter) så der vil slet ikke blive udbetalt nogen overførselsindkomster, og de fattige (hvilket vil være over halvdelen af samfundet) vil jo alligevel være henvist til at leve på gaden, hvor de nok ikke lige har en vaskemaskine.

Christian Nobel

Mange glemmer når de nævner Orwell, at hans bøger er en kommentar til kommunismens kollektivisme.

Det kan du sige, men nok nærmest fordi, at han ikke en gang i sin vildeste fantasi ville have kunnet have forestillet sig at man ville være kommet så langt i den virkelige verden.

Men hvis vi holder fast i dit udsagn, så er det sådan set bare så meget desto mere skræmmende at det er en borgerlig/liberal regering der søsætter skibet.

Kjeld Flarup Christensen

Derfor burde vores politikere bruge deres kræfter på at reformere vores skattesystem så beskatning flyttes fra personskatter til kapitalskatter,


Det er nemmere at jage kapital ud af landet end personer.
Uanset hvordan man gør det, så kan man ikke opretholde en så omfattende stat som den danske, i en globaliseret verden.

Og er vi ikke en del af en globaliseret verden kan vi ikke opretholde vores levestandard.

Jakob Skov

Nemlig. Fremtidens anvendelse af information skal godkendes af de 3 søjler, gennem folketingets love, gennem håndhævende magts kvalificering af behov og den dømmende magts godkendelse.

At gå uden om domstolene og vade ind på privat ejendom er ikke vejen frem. Hvorfor skal alt hvad der foregår ved hælp af en elektrisk enhed behandles som noget man skal gå på rov i efter forgodtbefindende? Hvor er respekten for Justitias blindhed?

Hvad er grunden til at man siger "Med Magt Skal Land Bygges" og lad os fratage den dømmende magt muligheden for at undergrave den vision? Hvorom der stadig er valg hvert fjerde år er det ikke muligt at overbyde det store larmende tavse flertal på spørgsmålet da det er for svært at lave one-linere til og dermed ikke er populistisk nok til en valgkamp.

Frithiof Jensen

Er det 1. april?


Det er den 1'ste april Hver Dag i Måneden inde hos "demokratiet" - det er efterhånden ikke så märkeligt at vi er nødt til helt bogstaveligt at bombe det ind i de fremmede folkeslag for at sälge ideen!

Hvad med at fikse Skat.dk för man begynder at interessere sig for de 0.2% af den manglende indrivelse og kontrol der muligvis bliver svindlet for?

Hans Nielsen

Jo flere penge vi gerne vil modtage fra det offentlige, jo mere må vi lide under den kontrol der følger med.


Var det ikke noget med at Danmark var det land i Verden, med mest tillid til hinanden. Og det var en af grunden til at vi var så rige og lykkelige.

Men det mener du ikke er penge værd. Bare du kan få ramt på en enkelt bistandskliente, som får en kr. for meget. Så er skal der bruges alle ressourcer og penge på at få de sidste 50,- kr. Hjem.

Tænk hvis der have været den samme omhu om SKAT og Skat betaling, for mennesker som har penge nok, eller bare kontrol af regler hvor det virkelig batter noget. Eller du synes det er bedre at overvåge ALLE mennesker og bruge en masse penge og resurser på det for at få 50,- hjem. Selv om det er det samme beløb som google betaler i skat på hver INDTJENT million i EU.

Bjørn Damborg Froberg

Tillid opstår generelt når man har et homogent samfund med en sammenhængs kraft baseret på fælles kultur og indbyrdes ansvarsfølelse.

Sidstnævnte går ligesom fløjten når man lader sig blive ansvarsløse i eget liv og lader staten tage tøjlerne, som det er sket i de sidste mange år.
Derfor tror unge at de betaler skat fordi det fremgår af deres SU Udbetaling.
Derfor tror offentligt ansatte også i stor grad at de også betaler til forbrugsfesten gennem deres løn.
Derfor tror forældre at det er skolens, børnehavens, institutionens opgave at opdrage på deres børn.
Derfor er det lærerens skyld hvis barnet klarer sig dårligt i skolen.
Derfor er det samfundets skyld hvis en indvandrer ikke vil integrere sig i samfundet.

Derfor er der ingen der står til ansvar for andet end sig selv, efterhånden. Det er sørgeligt. De fleste danskere har så travlt med at tage selfies og billeder af poderne, at de ikke engang gider læse avisen. Vore valg bliver afgjort ud fra hvem der er mest lækker, (Jeg har personligt talt med flere der ville stemme enhedslisten, fordi, hey, hende Johanne ku' man da godt lige nappe..!), hvem der har de bedste slogans, hvem der har de bedste holdninger - uagtet om de er funderet i fakta.
Det massehysteriske vanvid blæses til storm af sociale medier hvor vi tager vore fakta i byte-size uden at have kildekritik. Alt er en bandwagon. Alt er en shitstorm. Ingen er interesserede i det dybdegående, hvorfor den traditionelle journalist da også efterhånden er sultet ihjel.
Man ser det gang på gang når der virkelig er problemer, både i det offentlige og i det private. Når et udbud går fløjten er det EU, leverandøren, rådgivningen eller revisionen der har lavet fejl. Gerne en navneløs instans hvor man ikke kan pinpointe en ansvarlig. Selv med Danske Bank og den groteske hvidvasknings-sag kunne man nærmest ikke finde frem til nogen skyldige.
Det er godt nok længe siden jeg har hørt nogen sige: "Det var min fejl, jeg skulle have handlet anderledes, det er alene mit ansvar." - det kommer i reglen mere ud som: "Grundet det politiske klima og det flertal man var i stand til at lave, blev der lavet en bred aftale over midten som desværre ikke levede op til forventningerne. Det er jo ikke nogens skyld. P.S vi hæver lige lønningerne igen."

Puha. Det må være galde nok for nu. Jeg bliver bare så rasende!

@Anne-Marie Krogsbøll > Har intet at tilføje til dit svar, andet end at jeg er enig, så thumbs up dér. ;-)

Ditlev Petersen

som en eller anden minister sagde det for ikke så længe side. Og så nogle love, der ikke nødvendigvis skal overholdes. Får man kontanthjælp, skal man overvåges løbende med metoder, der ville give KGB gåsehud. Kræver man refusion af "udbytteskat", så får man det bare. Kræver man momsrefusion eller har større fradrag, så er der ganske fede muligheder for, at Skat ikke har evnen eller metoderne til at kontrollere det. Kontanthjælpsmodtagerne skal kontrolleres så grundigt af hensyn til retsillusionen. Skal man sælge noget til det offentlige, har man indtil i år kunnet have fordel af at bedordre samarbejdet med nogle "studieture". Hvis jeg vil betale et girokort på posthuset (øh, postbiksen med den uvidende ungarbejder), så kan jeg blive kontrolleret af hensyn til hvidvaskreglerne. Så vi føler, at der er styr på tingene. Det er der også. I den grad. Danske Blank har styr på hvidvasken og Nordea gemmer formuerne.

På et eller andet tidspunkt vi de italienske mafiaer klage til EU over konkurrenceforvridning.

Kjeld Flarup Christensen

Var det ikke noget med at Danmark var det land i Verden, med mest tillid til hinanden. Og det var en af grunden til at vi var så rige og lykkelige.

Men det mener du ikke er penge værd. Bare du kan få ramt på en enkelt bistandskliente, som får en kr. for meget. Så er skal der bruges alle ressourcer og penge på at få de sidste 50,- kr. Hjem.


Jeg vil faktisk hellere bruge en 50'er på en bistandsklient end børnepasning, skoler, hospitaler, hjemmepleje, erhvervsstøtte, kunststøtte, o.s.v.

Sagen er den at tilhængere af skrappere kontrol af bistandklienter ikke gør det for at spare i skat, men for at de kan få flere penge til deres eget favorittilskud.
Derfor sætter velfærdsstaten tilliden mellem danskerne under pres, fordi vi hver især våger over vores egen snabel i statskassen.

Jeg taler ikke for at vi skal lave en Big Brother overvågning af bistandsklienter.
Jeg påpeger blot at når staten bruger så mange penge, så følger der kontrol med, masser af kontrol.

Ditlev Petersen

En vis form for rimelig kontrol er ofte hensigtsmæssig, men det, som det her er en del af, er ikke kontrol, det er ikke STASI Reborne, det er ikke totalstaten. Det er en grad af overvågning, som ikke engang Orwell satte ord på. Karin Boye kom tæt på - hvorefter hun begik selvmord.

Vore næste trin er ikke at skrue op for overvågningen - for det fælles bedstes skyld - nej det bliver en konstant stræben efter at dokumentere, hvor vi har været, med hvem vi har mødtes, hvad vi har talt om, at det ikke var samfundsfjendtligt, at vi ikke diskuterede interne firmaforhold eller konfidentielle kundeoplysninger, at vi selv har betalt biografbilletten. Det kan selvfølgelig være en smule kompliceret, måske Google Glasses kommer igen?

Og så vil en stor del af vores vågne tid gå med at forberede forsvarstaler, HVIS nu vi skulle blive spurgt om et eller andet af en myndighedsperson. Vi vil ikke engang være os det bevidst, for vi har jo en god samvittighed (her starter rekursionen).

At bistandshjælp, dagpenge, børnepenge automatisk skal medføre masser af kontrol, og at netop det skaber mistillid (og at vi alle ville have det bedre uden) har jeg hørt for nylig et andet sted. Who let the Fox out?

Kjeld Flarup Christensen

Kina er da noget af det mest lukket og kontrolleret. Det virker hvis også meget godt.


Kina har gennemsnits betragtet en lav levestandard. Er det det niveau du stiler efter?
Hvis Kina skal øge levestandarden er de nødt til at lukke op, så de kan nyde godt af komparativt bedre produkter fra resten af verden. De er dog så mange at det mindsker konsekvensen.

Men Danmark er nødt til at åbne op, og rent faktisk er billige varer fra Kina, noget som har været med til at øge vores levestandard, mest i bunden af samfundet.

HAR du hørt om Trump er enig, han vil også lukke verdens næststørste økonomi.


Trump gør America Poor. Men igen, de er så mange at man ikke lige ser effekten med det blotte øje. Hvorfor tror du aktiemarkederne står i stampe lige nu. Det er fordi man godt ved at konsekvensen af handelskrigen bliver øget arbejdsløshed i USA, og dermed mindre omsætning.

Hans Nielsen

Men en religiøs bevægelse, med en latterligt tilgang til realiteterne.

At man med sådan holdninger og meninger, kan spises af med ministerposter viser jo også, at det for de fleste er noget påklistret mærkater, den kun dækker over egoister som kun ønsker at mele deres egen kage.

Det er mere sandsynligt at Enhedslisten vil få noget af deres politik igennem, også ved en voldeligt omvæltning. End at LA vil komme igennem med nogle af deres mærkesager.

Anne-Marie Krogsbøll

....må jeg åbenbart være - for jeg kunne jo ikke engang i min vildeste fantasi forestille mig, at hele regeringen stod bag dette. og så viser det sig sør'me, at ikke nok med, at det er alle borgere/husstande, der skal belures - alle Folketingets partier ser ud til a stå bag, undtaget Alternativet og Enhedslisten:
https://politiken.dk/indland/politik/art6674920/Regeringen-vil-overv%C3%...

Finder vi os virkeligt i det? Har vi - uafhængigt af partitilhør - virkeligt valgt vore folkevalgte til at belure os? Har vi givet dem mandat til det - eller er det et mandat, de har stjålet, i ly af mørkelygten?

Og derudover: Hvordan i alverden skal det foregå i praksis? Har en eller anden BigData-ekspert (eks. Stephen Alstrup) bildt politikerne ind, at et Siri/Alexa/Watson-monster sagtens kan lave en algoritme til automatisk at indkredse mistænkelige forbrugsmønstre? Eller hvordan vil man faktisk gøre det?

Mogens Petersen

Alle de tidligere tiltag på den omsiggribende overvågning, er foregået uden for dit hjem. Og ja, man kan se om du er hjemme hvis man følger positionen på din mobil telefon, og hvad du foretager dig fra din kobber forbindelse kan give oplysninger, men generelt er det ting du kan styre, og fravælge som et frit menneske. Så hvis du vil, kan du have et privatliv inden for dine 4 vægge, som var det eneste sted der er tilbage hvor du kan være dig selv.

Det uhyggelige problem vi er inde i nu er, at overvågningen bliver TVUNGET ind i dit hjem, og hele dit livsmønster nu kan kortlægges og overvåges. Det er det, at det kommer ind i mit mest private område, mit hjem, og det det kan føre med sig, der i den grad er uhyggeligt og bekymrende.

Jeg gentager lige, det er hele dit livsmønster der kan kortlægges. Jeg kunne jo remse utallige situationer op som - Hvornår står du op, er du en der sover dårligt og står op om natten, har du gæster, og laver meget mad. Er du på ferie, og 1000 andre ting.

Laves der først analyse værktøj der kan genkende de forskellige elektriske artiklers brugsmønster er detalje graden uendelig.

De intelligente elmålere gemmer mange analyseværktøjer der kan tages i anvendelse, bare på nuværende tidspunkt.

De intelligente elmålere er jo noget der breder sig på verdensplan, og ud fra nogle synspunkter kan de også være fornuftige. Argumentet med billig strøm er noget tynd. Koster en Kw/h 40 øre eller 35 øre betyder ikke så meget med de afgifter der er. Skulle det indføres burde der ganske naturligt være nogle æstetiske krav.
Den intelligente elmåler skal ikke kunne sende information, men kun modtage tarif info og tilsvarende (evt. kvittere for dette), hvis det var et krav. Den skulle som normalt manuelt aflæses hvert år. Og naturligvis er den bedre sikret mod tyveri.

De intelligente elmålere er sluttet op til en ”koncentrator” der sidder i hver transformator station, den indsamler data fra de enkelte målere. Skulle man vide noget om det aktuelle strømforbrug i en landsdel var det rigeligt at kende det for den enkelte transformator, IKKE ned til hver enkelt borger.

Jeg har ikke ord for hvad det er for en vej vores samfund går i retning af, og problemet er som Bjørn Damborg Froberg så godt beskriver (du skriver virkeligt godt), rigtig mange af den almene befolkning har en højst bekymrende tendens til at sige, ”For mig personligt har jeg intet at skjule, så for mig betyder det intet”. Hermed mener jeg, at udtaler man sig bør man udtale sig med empati for andre mennesker, og ikke mindst sætte sig lidt ind i hvad det man udtaler sig om, og hvad det har af betydning generelt, ikke bare for ens egen, måske lidt naive næse tip.

Sagt på godt dansk, man skulle kunne nægte at få det lort ind i sit hjem.

Kjeld Flarup Christensen

En gang havde skat lagt en artikel på deres hjemmeside, hvor de glædesstrålende fortalte at i 1905 kom der ca 3% af BNP ind i skat. I 2005 var dette steget til næsten 50%.

Artiklen blev hurtigt pillet af igen da der var flere uheldige budskaber. F.eks. at staten i dag konfiskerer 10 gange så meget af vores arbejdsindsats. Eller sagt på en anden måde, fra at bestemme over 3% af pengene i Danmark, bestemmer staten nu over 50%.

Hvad der nok var mindst et ligeså uheldigt budskab var, at resultatet skyldtes det dygtige arbejde af skats medarbejdere, og de kontrolmuligheder de havde.

Jo mere kontrol, jo mindre selvbestemmelse.

Per Bjørn

Når jeg tænker tilbage på de 110 miliader, Skat fejlagtig betalte tilbage til udenlandsdanskere, så var det måske et langt større udbytte at gå efter disse, istedet for at jage nemme ofre, så som ledige, syge og gamle, men men....jeg er alvorligt bange for Skat’s ansatte ikke evner det‼️

Anne-Marie Krogsbøll

Når jeg tænker tilbage på de 110 miliader, Skat fejlagtig betalte tilbage til udenlandsdanskere, så var det måske et langt større udbytte at gå efter disse, istedet for at jage nemme ofre, så som ledige, syge og gamle, men men....jeg er alvorligt bange for Skat’s ansatte ikke evner det‼️


Ja - og dagens historie om den manglende opfølgning på skumle selskaber skriger også på handling:
http://nyheder.tv2.dk/2018-08-26-forsvundne-direktoerer-823-selskaber-ud...

Måske er det netop for at fjerne fokus på disse oplagt pinlige mål, som man har forsømt i årevis og stadig forsømmer, at man retter fokus og ressourcer mod de små fisk? Hvor er regeringens ramaskrig i den sammenhæng? Det lyder ellers som rimeligt lavthængende frugter....

Eller kan det tænkes, at tiltaget med el-beluring i virkeligheden er et maskeret led i "krigen mod terror"?

Bjørn Damborg Froberg

Mogens Petersen: Tak & I lige måde. Du har også fat i det helt rigtige, set med mine øjne.

Dette er blot endnu et skridt mod det totale overvågningssamfund. Det er det samme med overvågningskameraer i det offentlige rum, de har kun den effekt at tyvene vil begynde at maskere sig.
IP filteret, eller det såkaldte børneporno filter, der réelt hurtigt kan udnyttes til at blackliste "uønsket" indhold, lige som man ser det med den brede censur af internettet fra både Facebook og Google - og diverse andre aktører.
Nummerplade scanning.
DNA / Fingeraftryksdatabase, som de også gerne vil lave.

Får slet og ret kuldegysninger.

Christian Nobel

Så smutter kapitalen blot ud af Danmark. Hvor vil du så hente pengene fra til din borgerløn?

Nu har jeg jo ikke sagt det kan gøres fra den ene dag til den anden, men at politikerne er nødt til at vende blikket frem, og prøve at imødegå de trusler fremtiden vil bringe.

Og hvis der er en vilje, så er der også en vej.

Der er så nogen der taler om global borgerløn, jeg har bare svært ved at se at en sådan skulle være bare nogenlunde i nærhed af dansk levestandard.

En global borgerløn vil nok have rigtig lange udsigter, men en global enighed om at beskatte formue i stedet for indkomst vil nok være mere mulig - og så har kapitalen ingen steder at "smutte" hen.

Men uagtet hvordan vi vender og drejer den, så står vi over for så store forandringer, at det er tragisk at se at politikerne slet ikke har forstået det, men i stedet mener det gavner samfundet at lave BB klapjagt efter småpenge.

Thomas Toft

Hvis Kina skal øge levestandarden er de nødt til at lukke op, så de kan nyde godt af komparativt bedre produkter fra resten af verden.

Bedre produkter så som hvad? De fleste af de såkaldte "bedre produkter" bliver allerede lavet i Kina. For et par år siden var der en kinesisk bil -firmaets første bil nogensinde- der blev kåret som den hidtil sikreste bil EuroNCAP havde crash testet, foran Volvo'er og BMW'er og Tesla osv.

At Kina laver dårligt kvalitet er en skrøne. De laver også dårlig kvalitet. Hvis du kan, uden at have de farvede briller på, så sammenlign selv en Amerikansk iPhone med en Kinesisk Huawei, hvis du altså kan finde en iPhone til samme pris og / eller en iPhone der ikke er 100% kinesisk ; )

Hans Nielsen

Så smutter kapitalen blot ud af Danmark. Hvor vil du så hente pengene fra til din borgerløn?


Nok ikke USA, som også tester en form for borgerløn, heller ikke KINA, hvor du bliver "gift" med dine medarbejder.
Vi kan sikkert også bliver enige om at det sikkert heller ikke er Rusland, det afrikanske kontinent, UK eller øere i midelhavet.

Så der er kun enkelte Islamiske diktaturer tilbage, hvor man skal håber der ikke kommer revolutioner, og man samtidigt holder sig gode venner med pædofile og mennesker som i andre sammenhæng har begået forbrydelser mod menneskehed. Amin døde hvis glad af dage, i Saudi Arabien. Hvor god et afkast du får af kapital der, skal jeg ikke kunne sige, men der skal nok betales dummebørder i samme størrelse som ved Byggeri i Syditalien.

Tåbeligt påstand at komme med, når Danmark er med i Verdens største økonomisk Union, og flere steder nomineret som det sted der er nemmeste at drive og starte forretninger. Og vores største problem er tilstrømning af kapital og penge. - Så meget at vi har haft en negativ rente i meget langt tid.
Tror vores nationalbankdirektør drømmer om, bare en lille flugt.

Kjeld Flarup Christensen

En global borgerløn vil nok have rigtig lange udsigter, men en global enighed om at beskatte formue i stedet for indkomst vil nok være mere mulig - og så har kapitalen ingen steder at "smutte" hen.


Der kan stadigt konkureres på at beskatte formuen mindst. Da kapitalen er mere mobil end mennesker, vil den hurtigt havne hos de stater som bruger færrest penge.

Hans Nielsen

Der kan stadigt konkureres på at beskatte formuen mindst. Da kapitalen er mere mobil end mennesker, vil den hurtigt havne hos de stater som bruger færrest penge.


Er der ikke Andre ved LA som har lidt mere viden om økonomi.

Ved godt at Kuglestøder som i hele livet har været på offenlig overførselsindkomster, mener at skat også skal betale for Advokatbistand for at rydde op i hans konkurser. Men der er dog nogle som også, som kan finde ud af at betale skat, og tjene rigtige penge.

Men meget kort "Da kapitalen er mere mobil end mennesker,"

Du mener at MÆRSK kan sælge alle deres aktiver i Danmark og flytte til England, hurtigere end at jeg kan tage en flyver til London ?

Men de skulle dog måske flytte til Yemen, der er skatten nul. Men der får du ikke mig til at flyve hen.

Man kan også vende det om, vi har aldrig brugt så lidt penge på kontrol og SKAT som i de sidste 10 år. og der er aldrig forsvundet flere af vores egne penge, end i den tid. SÅ at bruge færrest penge er ikke vejen frem.

Dog vil jeg give dig ret i, at der er nogle uddannelsessystem vi burde kræve penge tilbage fra.

Kjeld Flarup Christensen

Du mener at MÆRSK kan sælge alle deres aktiver i Danmark og flytte til England, hurtigere end at jeg kan tage en flyver til London ?


Det er jo ikke nok at flyve til London. Du skal også lige have familien med på den, og du skal finde et job. Snart skal du sikkert også have en arbejdstilladelse.
Det er noget andet med kapital. Jeg kender ikke et land som ikke står klar med åbne arme og byder den velkommen.

Og ja, jeg vil tro at hedder man Mærsk og har en milliard stående banken, så kan man med den rigtige kontakt til banken overføre pengene til en konto hvor som helst i verden, på fem minutter. Det er kun os andre dødelige som skal vente i dagevis på en udenlands overførsel.

Det er i øvrigt ikke fair du nævner Mærsk. Han var meget opsat på, at Mærsk skulle ligge i Danmark, og i øvrigt bon kammerat med kongehuset.

Hans Nielsen

Det er i øvrigt ikke fair du nævner Mærsk


Hvad er det lige med firmaet mærsk du mener stadig er Dansk, selv snablen nede i nordsø olien er solgt og kun det radioaktive affald efterladt på kajen.
Men det mener du jo åbenbart er helt i orden, for det er sådan at kapitalen spiler ?

Den kapital som du jo mener er så flygtigt, er også langt det nemmeste at konfiskere, hvis man endeligt vil det. Se på Cypern eller Grækenland. Selv med EURO kan du få det svært ved at flytte kapital, hvis politiker og banker ikke ønsker det. Man kan også pålægge gebyrer på transaktioner eller omveksling.

Og kapital er også flygtigt, og risikoen stiger når du flytter til lande med en dårligt kontrol.

Men du mener at Danmark og EU vil klare sig rigtigt dårligt, hvis kapital og firmaer som Amazon, MS, Google og Apple blev smidt på porten. Og du tror ikke på at, de i stedet vil ligge på knæ og slikke hvem som helst i r*** som i Kina, for at få lov til at komme tilbage. Herunder også at betale skat og moms ?

"Mærsk og har en milliard stående banken, så kan man med den rigtige kontakt til banken overføre pengene til en konto hvor som helst i verden, på fem minutter. Det er kun os andre dødelige som skal vente i dagevis på en udenlands overførse"

Tror man kan hurtigere i problemer ved at skulle overføre 1 milliard eller 2, end ved at overføre nogle tusinde, eller så skal du have nogle gode kontakter i Danske Bank, Nordea eller Københavns Andelskasse. Hvis de altså stadig får lov at møde ind.
Du må have en meget dårligt bank hvis de skal bruge dage på overførsler. Ellers har du vel hørt om ting som Paypal eller din ret til at vælge en hvilken som helst bank i EU, der findes også nogle som kan overføre pengene hurtigt.

Henrik Eiriksson

Det uhyggelige problem vi er inde i nu er, at overvågningen bliver TVUNGET ind i dit hjem, og hele dit livsmønster nu kan kortlægges og overvåges.

Hvor står det at man som borger er tvunget til at acceptere installation af en sådan fjernaflæst el-måler fra en kommerciel virksomhed? Dit forhold til dit el-selskab er vel stadig et kommercielt kunde-leverandør forhold og derfor er el-selskaberne henvendelse ang. fjernaflæst måler blot et tilbud om en upgrade.

Alle der har interesse i privatlivsbeskyttelse, bør sende en IKKE-SAMTYKKE erklæring til sit el-selskab.

El-selskabet kan påstå at de er nødt til at afbryde din forsyning hvis du ikke accepterer fjernaflæst måler men det er - såvidt jeg er informeret - ikke tilladt medmindre du har misligeholdt dine betalinger i min. 3 mdr.

Jeg har nu set en lang række intimidationstaktikker forsøgt anvendt af el-selskaber rundt om i landet og hver gang dropper de hurtigt chikanerierne og tilbyder alternative løsninger hvis kunden står fast på at afslå deres tilbud om udskiftning til fjernaflæst måler.

Disclaimer: jeg er hverken jurist eller advokat, men er langtfra alene i ovenstående tolkning af situation. Hvis en jurist kan tolke det modsat, hører jeg meget gerne om det.

Christian Nobel

Hvor står det at man som borger er tvunget til at acceptere installation af en sådan fjernaflæst el-måler fra en kommerciel virksomhed?

Det er hægtet op på en gang Kafkask mumbo-jumbo, hvor der dybest set ikke er nogen 100% legitimitet bag, men hvor individet er forsvarsløst.

Fuldstændig som det såkaldte NemID, som er blevet tvunget igennem, trods det der ikke ligger nogen egentlig lov bag - det tætteste man kommer er Lov om elektroniske signaturer, i hvilken der bla. stilles følgende krav, som NemID ikke opfylder:

"De signaturverificeringsdata, der svarer til de signaturgenereringsdata, som var under underskriverens kontrol på udstedelsestidspunktet."

"Et nøglecenter skal ved udstedelse af et kvalificeret certifikat sikre, at underskriveren på tidspunktet for udstedelsen er i besiddelse af de signaturgenereringsdata, som korresponderer med de signaturverificeringsdata, der er indeholdt i certifikatet."

"Nøglecentre må ikke opbevare eller kopiere de personers signaturgenereringsdata, som nøglecentret gennem udstedelsen af certifikater måtte have fået kendskab til."

Etc, etc - men alligevel lader man SSO systemet NemID få lov til at fortsætte med at agere Digital Signatur, trods det at der er flere forhold hvor det ikke lever op til lovens ord.

Endvidere blev det kraftigt pointeret af både Helge Sander og Charlotte Sahl-Madsen at NemID var en frivillig ordning!

Så jeg tror det er op ad en lodret bakke, at tro man kan kæmpe mod overvågningsmålerne - Desværre.

Mogens Petersen

Det er desværre sådan at der er lavet en lovgivning, som tvinger elselskaberne til at investerer over 2 milliarder kroner til nye elmålere, så man er sikker på at alle kan overvåges.

Se link, høringsnotat og bekendtgørelse. : https://bit.ly/2Pa51UO

Så at nægte at få den skiftet er ikke umiddelbart muligt.

Jeg tænker en gang i mellem lidt over de film man ser hvor der er et stort Imperium der styrer alt, og så er der nogle enkelte der skejer lidt ud, og søges elimineret af Imperiet.

Går man ned i banken med indholdet fra sin sparegris, og bruger tælle maskinen til at tælle dem, så kan man kun få sedler hvis man oplyser CPR nummer, eller sætter pengene ind på sin konto, så de kan registreres. Man får oplyst at det er hvidvaskningsloven der bestemmer det. Det er en total nidkærhed over for det almindelige menneske. Der er ingen bagatel grænser når de store bestemmer, man skal trynes.
Nå det var et sidespring, kunne ikke dy mig ;o)

Albert Nielsen

... at man også udstrækker denne ondsindede nidkærhed til at omfatte politikerne, så man kan overvåge, om de nu er berettiget til tilskud/fradrag for dobbelt husførelse?

God humor.

Jeg skulle en aften for en del år siden aflevere et hastende brev til en af vore ministre.

Hans adresse viste sig at være en etværelses lejlighed, på hvis dør der sad 14 skilte med navne på folketingspolitikere. De må have sovet på skift ... eller?

Albert Nielsen

Er her ikke nogen fra McKinsey, der kan lave en PowerPoint og forklare finansministeren, at det er mest rentabelt at gå efter de, der snyder for masser af penge??????

De nemmeste ofre er de, som snyder for småbeløb.

Så snart vi kommer op i multimillionklassen, har skattesvindlerne dyre økonomer og advokater, som er langt bedre, end hvad ministeriet kan hyre for de ret beskedne lønninger, de kan tilbyde. I den svindlende ende 700.000 kr. for 40 timers vildledning, i den kontrollerende ende 700.000 kr. for 1600 timers kontrol.

Hvor mon de dygtigste søger hen?

Albert Nielsen

Så smutter kapitalen blot ud af Danmark. Hvor vil du så hente pengene fra til din borgerløn?

Virksomheder, som repræsenterer kapitalen lever af at sælge deres immaterielle og fysiske varer.

Når de får betaling i et land, kan landet beskatte dem, f.eks. på basis af omsætning.
De kan selvfølgelig vælge ikke at have indtægt i de lande, der vil beskatte dem, i modstrid med deres formål = at tjene penge til ejerne.

Albert Nielsen

i 1905 kom der ca 3% af BNP ind i skat. I 2005 var dette steget til næsten 50%.

Hvor stor en andel af BNP kom og kommer så tilbage til borgerne i form af vuggestue, børnehave, børnecheck, uddannelse, sundhedssektor, ældrepleje, infrastruktur, politi, forsvar, brandvæsen, ... ?

I Minimalstaten er skatterne lave og den gensidige støtte lige så lav. Husk at spare op til et evt. brækket ben m.m.m., ambulance, læge, hospital, gips, medicin, ... og hvis du ikke er velhavende, dør du (praktisk taget) altid af en blodprop eller en alvorlig infektionssygdom, ligesom i de gode, gamle forrige århundreder.

Maciej Szeliga

At man som tidligere officer og borgerlig, må konstaterer at privacy og retten til privatliv, er ligger bedst beskyttet hos partier som Enhedslisten og ikke hos borgerlige partier.

Det er tragisk!


Jeg forstår ikke at du er overrasket, de borgerlige partier fremmeste støtter er jo erhvervslivet og det er erhvervslivets interesser de forsvarer - privatlivets fred er på ingen måde i erhvervslivets interesse: forbrugerne er en vare og dem tjener man penge på - enten betaler de penge eller også er de varen som man omsætter til penge (f.eks. som Facebook og Google).

Kapitalens og individets rettigheder er ikke sammenfaldende - vi er bare blevet manipuleret til at tro det, du er ikke kapitalist fordi du har Villa, Volvo og Vovhund - du er bare bedre stillet proletar, hvilket rent principielt set dækker over enhver som modtager løn fra en kapitalist.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder