Medie: Ny iPhone får NFC-chip

1. september 2014 kl. 12:3927
Medie: Ny iPhone får NFC-chip
Illustration: Apple.
Apple vender på en tallerken og vil med den kommende iPhone 6 understøtte kontaktløs betaling ifølge Bloomberg.
Artiklen er ældre end 30 dage

Langt om længe har Apple tilsyneladende givet efter for presset. Selskabet vil for første gang integrere en Near Field Communication (NFC)-chip i den kommende iPhone, der således vil understøtte kontaktløs betaling i butikkerne og på sigt kunne erstatte betalingskort. Det siger en anonym kilde til det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg.

Apple har tidligere vægret sig mod at integrere teknologien i selskabets telefoner, mens konkurrenter som HTC og Samsung allerede bruger chippen i deres Android-baserede smartphones. Nu forsøger Apple at skubbe gang i udviklingen ved at indgå et samarbejde med Visa, MasterCard og American Express, der ifølge Bloomberg vil blive offentliggjort den 9. september sammen med detaljer om den kommende iPhone.

Sammen med fingeraftrykslæseren, der allerede er kendt fra iPhone 5S, vil det blive muligt at betale uden pinkode og uden at skulle køre et kort igennem kortterminalen.

Ændrede mening

Der har tidligere været forlydender om, at Apple var ude på at lancere sit eget betalingssystem, der ikke understøttede NFC-teknologien. Flere eksperter, som Version2 tidligere har snakket med, mente, at Apple dog ville blive tvunget til at tilslutte sig NFC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg tror ikke på, at Apple er stærk nok til at kunne overrule de investeringer i NFC-teknologien, der allerede er gjort af bankerne. Apple er stærk på andre områder, men ikke stærk nok inden for betalingsformidling,« sagde seniorpartner i PlusCon og ekspert i elektroniske betalingsløsninger, Henning N. Jensen tidligere til Version2.

Stort set alle betalingskortterminaler fra Nets understøtter allerede NFC-teknologien. Butikkerne er dog i de fleste tilfælde nødt til at køre en softwareopdatering, før deres terminaler vil kunne modtage kontaktløs betaling, oplyser Nets.

Det er stadig ikke muligt at bruge telefonen som betalingskort.

27 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
16
2. september 2014 kl. 15:38

Kan forestille mig ramaskriget der kommer hvis betalingskort firmaerne kraver noget i stil med touchID og alle android dimserne der kun har NFC ikke kan bruges til betaling...

PS! Tror ikke en bjælde på der kommer NFC i iPhone 6, men betalingsløsning kommer der ret sikkert.

De techsites der har rygtet om NFC bassere deres gæt på at der er noget af de lækkede chips billeder der i et patent er beskrevet som muligvis dual purpose kan benyttes til NFC... Ret tynd kop the på rygteskalaen.

Og hvis der var så meget NFC tech ude i terminalerne hvorfor er der så ikke nogen der benytter det i virkeligheden ? (Og fordi Apple ikke vil lege med på den galaj er ikke nogen god forklaring)...

26
10. september 2014 kl. 04:21

Hmm crow is not my favorite dish... De nye telefoner får sku NFC og Apple Watch.

Det troede jeg sku ikke de ville få, men Apple Pay er nu en ret smart måde at undgå at de handlende får kreditkort numre og andre oplysninger når man handler både på internet og i butikkerne...

Ville bare ønske de havde haft Amazon med på listen over vendors...

25
10. september 2014 kl. 04:21

Hmm crow is not my favorite dish... De nye telefoner får sku NFC og Apple Watch.

Det troede jeg sku ikke de ville få, men Apple Pay er nu en ret smart måde at undgå at de handlende får kreditkort numre og andre oplysninger når man handler både på internet og i butikkerne...

Ville bare ønske de havde haft Amazon med på listen over vendors...

21
4. september 2014 kl. 00:33

Jeg skulle ha været mere specifik i mit spørgsmål.

"Er der nogen der bruger det med mobil telefoner i virkeligheden ?"

Og har endnu ikke set en eneste person bruge en kontaktløs betaling hverken i Danmark eller i USA i de to måneder jeg har været her... Har set en masse android dimser og ingen har benyttet kontaktfri betaling. Hverken med kort eller mobiltelefon...

Så måske er det kun noget der faktisk benyttes i Googles kantine og i et enkelte par kaffesteder i mouintan view...

I dets nuværende for er det bare et koloenormt rod (en håndfuld meget lidt udbredte løsninger) der ikke giver nogen særlig fordel mht bekvemmelighed eller sikkerhed...

23
4. september 2014 kl. 18:14

Er det din Iphone der gakker ud med de double post´s der..Det er vist et kendt problem.. Jeg syntes jeg ser det en del her på Version2 og har aldrig prøvet det selv, så jeg er egentlig lidt nysgerrig på hvad det er der sker..

R

20
4. september 2014 kl. 00:33

Jeg skulle ha været mere specifik i mit spørgsmål.

"Er der nogen der bruger det med mobil telefoner i virkeligheden ?"

Og har endnu ikke set en eneste person bruge en kontaktløs betaling hverken i Danmark eller i USA i de to måneder jeg har været her... Har set en masse android dimser og ingen har benyttet kontaktfri betaling. Hverken med kort eller mobiltelefon...

Så måske er det kun noget der faktisk benyttes i Googles kantine og i et enkelte par kaffesteder i mouintan view...

I dets nuværende for er det bare et koloenormt rod (en håndfuld meget lidt udbredte løsninger) der ikke giver nogen særlig fordel mht bekvemmelighed eller sikkerhed...

19
4. september 2014 kl. 00:33

Jeg skulle ha været mere specifik i mit spørgsmål.

"Er der nogen der bruger det med mobil telefoner i virkeligheden ?"

Og har endnu ikke set en eneste person bruge en kontaktløs betaling hverken i Danmark eller i USA i de to måneder jeg har været her... Har set en masse android dimser og ingen har benyttet kontaktfri betaling. Hverken med kort eller mobiltelefon...

Så måske er det kun noget der faktisk benyttes i Googles kantine og i et enkelte par kaffesteder i mouintan view...

I dets nuværende for er det bare et koloenormt rod (en håndfuld meget lidt udbredte løsninger) der ikke giver nogen særlig fordel mht bekvemmelighed eller sikkerhed...

18
4. september 2014 kl. 00:33

Jeg skulle ha været mere specifik i mit spørgsmål.

"Er der nogen der bruger det med mobil telefoner i virkeligheden ?"

Og har endnu ikke set en eneste person bruge en kontaktløs betaling hverken i Danmark eller i USA i de to måneder jeg har været her... Har set en masse android dimser og ingen har benyttet kontaktfri betaling. Hverken med kort eller mobiltelefon...

Så måske er det kun noget der faktisk benyttes i Googles kantine og i et enkelte par kaffesteder i mouintan view...

I dets nuværende for er det bare et koloenormt rod (en håndfuld meget lidt udbredte løsninger) der ikke giver nogen særlig fordel mht bekvemmelighed eller sikkerhed...

12
2. september 2014 kl. 13:50

Så vidt jeg husker sagde de at de ikke ville implementere det før det kunne betale sig. Så jeg kan ikke se at de skulle skifte mening, men mere at tiden er ved at være inde.

14
2. september 2014 kl. 14:17

Så vidt jeg husker sagde de at de ikke ville implementere det før det kunne betale sig. Så jeg kan ikke se at de skulle skifte mening, men mere at tiden er ved at være inde.

Det svarer vel reelt meget godt til de udmeldinger, som store firmaer ofte kommer med:

"Vi vil ikke lave Microsoft Office til iPad, da vi ikke kan se et marked for det"

"Vi vil ikke lave apps til vores GMail til Windows Phone, da vi ikke kan se et marked for det"

Skulle markedet ændre sig er det vel ikke et udtryk for "løftebrud", hvis man beslutter sig for at skifte retning.

15
2. september 2014 kl. 14:29

Jesper: Så vender de vel heller ikke på en tallerken. Sådan som jeg forstår "vender på en tallerken", så skulle de tidligere have sagt at NFC aldrig vil findes i en iPhone eller at det er ubrugeligt. Hvilket ikke er tilfældet. Men det lyder selvfølgelig smartere at skrive "vende på en tallerken" hvis man skal hive lidt klik hjem (det fik da mig til at klikke).

NFC er vel nu så essentiel en feature, at det nu kan være en selling point for iPhone 6.

Hvorfor må det ikke være det?

9
2. september 2014 kl. 11:22

NFC er ganske givet OK. Jeg kan dog være lidt i tvivl om, hvad min arbejdsgiver vil synes om, at jeg købte alt mellem himmel og jord og betalte med min firmatelefon. Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, den kun er i besiddelse af en firmatelefon. Da man jo bliver beskattet at denne, ser jeg ingen grund til at have en ekstra privat telefon, så man skal slæbe rundt med to telefoner. Forøvrigt synes jeg, æbler er fantastiske at lave grød af. Koges 15 minutter og derefter en tur i blenderen.

10
2. september 2014 kl. 11:35

NFC er ganske givet OK. Jeg kan dog være lidt i tvivl om, hvad min arbejdsgiver vil synes om, at jeg købte alt mellem himmel og jord og betalte med min firmatelefon.

At bruge NFC-teknologi til at foretage betalinger har ingen indvirkning på din arbejdsgives udgifter til hverken telefon eller abonnement.

NFC-teknologien virker i sig selv helt uafhængigt at at samme stykke hardware samtidigt indeholder en telefon med tilhørende abonnement. Helt på samme måde som at kameraet i sig selv er uafhængigt af enhedens funktion som telefon og modem.

Det vil selvfølgelig være muligt at lave betalingsløsninger der anvender forskellige måder du giver betalingsformidleren adgang til dine penge. Herunder kunen man tænke sig en betalingsløsning hvor du betalte sammen med din mobilregning. Men når der i artiklen nævnes aktøre som Visa, MasterCard og Nets er jeg overbevist om at der tales om løsninger hvor betalingen er knyttet til en bankkonti.

Så med mindre du også har adgang til en firmaets bankkonto tror jeg ikek at der er fare for at firmaet kommer til at betale for dine købe med de løsninger der er henvist til i artiklen.

6
2. september 2014 kl. 09:11

Spændende om Apple lader sig begrænse til NFC betalingsløsninger. Selvom det bliver med fingeraftrykslæserem, virker det ikke specielt visionært. Der er mere kød på hvis man kan dække et større område som fx med ibeacon.

9
2. september 2014 kl. 11:18

Ja! Sådan kan man se på det.

8
2. september 2014 kl. 11:18

Ja! Sådan kan man se på det.

1
1. september 2014 kl. 13:08

og så er den ikke så meget længere... Apple har måske mange penge, men i forhold til Visa og MasterCard er Apple i økonomisk sammenhæng en lille dværg, der så har lært det på den hårde måde... og nu kommer NFC !!! Men hvor efterlader det så ejerne af Iphone 5s, 5c, 5, 4s, der IKKE kan anvende NFC ??? I limboland og klar til at købe en ny Iphone... med mindre man blot fortsætte med at betale med dankort og mønter/sedler.

5
1. september 2014 kl. 15:42

og nu kommer NFC !!! Men hvor efterlader det så ejerne af Iphone 5s, 5c, 5, 4s, der IKKE kan anvende NFC

Er der måske ikke 4G sagen om igen? Der blev lavet rigtig stort ståhej og kritik af iPhone 4 fordi TDC's 4G net ikke var supporteret. Allerede den gang skrev jeg at man skulle klappe hesten. Før der var et godt dækkende 4G ville der være nye telefoner på gaden som ikke havde problemer. Det er sket. Det samme med NFC. Bare fordi man vil udrulle NFC til betaling er det ikke ensbetydende med at man kan betale via NFC i alle butikker dagen efter. Det tager sin tid. Når det er klar har de fleste udskiftet deres telefon.

2
1. september 2014 kl. 13:13

Øh, hvor efterlader det alle dem, der har en telefon uden NFC? Ny teknologi giver nye muligheder, og kræver nye investeringer. Det kan næppe komme bag på nogen. I øvrigt er der jo ikke tale om at udfase andre betalingsmidler, blot indføre et nyt.

3
1. september 2014 kl. 14:32

Forskellen er at Apple har hele tiden har svinet NFC til som en gammel teknologi (se videoer på YouTube) og fremhævet iBeacon med PassBook som deres løsning, og derfor IKKE installeret NFC chippen til meget få penge..... og nu bider Apple i det sure æble om gå over til NFC, som er krævet og ALTID har været krævet af VISA og MasterCard.... så dit ræsonnement holder IKKE. Apple har forsøgt at "hijacke" Iphone brugerne til kun at kunne anvende Apples egen løsning... og nu hænger de UDEN nogen løsning.... Er det OK ???? Ja, sikkert hvis du er en af Apple drengene... btw. Jeg havde selv Iphone 3G, PowerMac, Imac, ATV og har pt. Iphone 5s, Mac Mini, Macbook Pro.. så jeg "hader" ikke Apple.. men bryder mig bare ikke om "løgne" uanset hvor de kommer fra... Android og Windows Phone brugerne har haft en mulighed for at købe en masse modeller MED NFC og en masse UDEN.. så de har ikke været tvunget til en bestemt løsning...

4
1. september 2014 kl. 14:48

Apple har forsøgt at "hijacke" Iphone brugerne til kun at kunne anvende Apples egen løsning

Er det nu også helt rigtig? Mig bekendt har Apple hele tiden ville bruge Bluetooth som kommunikation. Dette resulterer i at ALLE telefoner der har Bluetooth kan implementere det, ikke kun dem der har en NFC chip. For mig at se er det i praksis en noget mere generel og åben løsning såfremt der ikke anvendes en lukket proprietære protokol.