Medie: Liberal Alliance og Nye Borgerlige sender borgeres data til Facebook på kant med GDPR
Partierne Liberal Alliance og Nye Borgerlige har brugt en såkaldt 'kundeliste' med enten e-mailadresse, telefonnummer eller adresse til at målrette politiske reklamer på Facebook direkte mod udvalgte vælgere. Det er ulovligt uden informeret samtykke fra »kunderne«, fordi man derved deler personfølsomme oplysninger med Facebook.
Det skriver Radar, der har spurgt de to partier, om de har fået eksplicit samtykke til at dele oplysningerne med Facebook, men det ønsker ingen af partierne dog at svare på. Derfor er det uvist, om partierne har fået samtykke.
Læs også: Mulig hjælp på vej til digitalt udfordrede: Bred politisk opbakning til digitalt fripas
»Det er brud mod GDPR-loven. Medmindre folk eksplicit har sagt ja til det. Og det er stort set umuligt at lave den slags klausul. Sociale medier har ukendte modtagere, så en klausul vil være alt for bredspektret til at leve op til GDPR,« siger Louise Barkhuus, der er professor i computer science på IT-Universitetet, til Radar.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.