Medie: Liberal Alliance og Nye Borgerlige sender borgeres data til Facebook på kant med GDPR

5. oktober kl. 10:055
Stemmeboks til folketingsvalg
Illustration: Ritzau Scanpix.
Ingen af partierne ønsker at svare på, om de har fået samtykke fra brugerne i forbindelse med målrettede politiske reklamer på Facebook.
Artiklen er ældre end 30 dage

Partierne Liberal Alliance og Nye Borgerlige har brugt en såkaldt 'kundeliste' med enten e-mailadresse, telefonnummer eller adresse til at målrette politiske reklamer på Facebook direkte mod udvalgte vælgere. Det er ulovligt uden informeret samtykke fra »kunderne«, fordi man derved deler personfølsomme oplysninger med Facebook.

Det skriver Radar, der har spurgt de to partier, om de har fået eksplicit samtykke til at dele oplysningerne med Facebook, men det ønsker ingen af partierne dog at svare på. Derfor er det uvist, om partierne har fået samtykke.

Læs også: Mulig hjælp på vej til digitalt udfordrede: Bred politisk opbakning til digitalt fripas

»Det er brud mod GDPR-loven. Medmindre folk eksplicit har sagt ja til det. Og det er stort set umuligt at lave den slags klausul. Sociale medier har ukendte modtagere, så en klausul vil være alt for bredspektret til at leve op til GDPR,« siger Louise Barkhuus, der er professor i computer science på IT-Universitetet, til Radar.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
6. oktober kl. 15:21

Det har næppe ret meget med politisk retning at gøre, men handler nok mest om uvidenhed, fordi man gør som man plejer uden at tænke over det.

På den måde kan man selv sige, at de politiske partier er (for en gang skyld) afspejler den danske befolkning meget godt ;-)

4
6. oktober kl. 14:12

God oplysning.

Dvs. hvis el-sælgerne finder på sende mail-adresser til FB, som de forbeholder sig ret til, skrevet med småt på side 743 i brugerbetingelserne, så er det bare at melde dem.

Tak.

1
6. oktober kl. 07:58

Nå, så de partier har helt åbenlyst meldt sig som BigTechs 5. kolonne i Danmark?

I mine øjne er det jo en form for landsforrædderi - de sælger jo deres landsmænd til højestbydende.

Må vi få et kig i partistøttekasserne og VL-klubmedlemslisterne?

2
6. oktober kl. 10:29

Nå, så de partier har helt åbenlyst meldt sig som BigTechs 5. kolonne i Danmark?

I mine øjne er det jo en form for landsforrædderi - de sælger jo deres landsmænd til højestbydende.

Ro på, cymrik. Det er lige forhastet nok at kalde folk for landsforrædere.

3
6. oktober kl. 10:51

Jeg taler ikke om begrebet i juridisk forstand, Jan Gronemann. Det synes jeg også fremgår (det var i hvert fald tanken med "i mine øjne"). Det er min private opfattelse, at det er at sidestille med en slags landsforrædderi, i det man ukritisk overlader BigTech mere og mere magt - magt, som unddrages den demokratiske proces. Viden er magt. BigTech har efterhånden - med danske politikeres velsignelse - total viden om danske borgere. I yderste konsekvens kan dette udnyttes til total magt.

De danske borgere har jo ikke fået mulighed for - efter behørig debat - at tage stilling til denne magtoverdragelse, som gradvist gør Danmark til mere eller mindre vasalstat under BigTech, som jo behandles som selvstændige stater med egne danske ambassader.