Microsoft har opgivet videreudviklingen af sin egen browser-maskine og satser nu endegyldigt på Chromium – og det betyder, at kontrollen over internettet faktisk ligger på Googles hænder.]
Bekymringer over Googles stigende magt er udgivet i en analyse i Ars Technica.
Udviklingen vækker bekymring. For Google har flere gange ifølge mediet udnyttet sin uomtvistelige førerposition til at forbedre sine onlineservices, når de bliver brugt med Googles browser, og dermed sætte alle andre i en dårligere position.
Nogle gange er der sket det efterfølgende, at industristandarderne har vristet kontrollen ud af Googles hænder. Andre gange har resultatet været mindre tilfredsstillende.
Beskidte tricks
Youtube har f.eks. løbende været et problem, og en anonym efter eget udsagn tidligere udvikler af Microsoft Edge-browseren påstod for nylig, at Google på et tidspunkt lagde et skjult, tomt HTML-element på hver video. Elementet ødelagde Edges hurtigste, mest effektive hardware-accelererede videoafkodning, og det var skidt for Edges batteritid og gjorde den langt kortere end Chromes. Microsoft bad uden held Google om at fjerne det.
Chrome har ca. 72 pct. af markedet, Edge ca. 4 pct., Opera (baseret på Chromium) 2 pct., Internet Explorer (der ikke længere opdateres) 5 pct. Og Safari – som kun findes på macOS – ca. 5 pct.
På mobiltelefonmarkedet er Safari stærkere med ca. 22 pct., men på computermarkedet har Chrome og relaterede browsere altså ca. 80 pct. af markedet med kun Firefox – 9 pct. – der aktivt vedligeholdes og kan køres på flere platforme.