Medie: KMD's indtjening på forsinkede it-systemer vokser til 1,2 milliarder

Flere systemer fra landets største it-selskab, KMD, er voldsomt forsinkede. Det giver selskabet en ekstraindtægt i milliardklassen, skriver TV 2.

Ekstraregningen til skatteyderne for en omfattende forsinkelse af nye it-systemer til kommunerne og ATP er nu steget til mindst 1,2 milliarder kroner.

Det viser en kortlægning foretaget af TV 2 Business på baggrund af tal fra ATP, en analyse fra det kommunale it-fællesskab Kombit, EU's udbudsdatabase, TED, og en række branchekilder.

Version2 har tidligere omtalt, at de såkaldte støttesystemer var 11 måneder forsinket, og at det kunne ende med at koste de danske kommuner op imod en halv milliard i ekstra driftsomkostninger. Men nu er regningen altså angiveligt vokset til over det dobbelte.

En stor del af den enorme ekstraregning skyldes ifølge TV 2, at it-selskabet KMD ikke har leveret på et system til udbetaling af folke- og førtidspension, der skal bruges af ATP.

Men langt størstedelen af regningen skyldes forsinkelsen af såkaldte støttesystemer, som skal sørge for, at en række nye, meget billigere systemer kan sættes i drift.

Indtil pensionssystemet og støttesystemerne er klar, skal KMD have betaling for de eksisterende aftaler, som i nogle tilfælde er ti gange dyrere end de nye.

ATP: Vi ser på sagen med stor alvor.

Koncerndirektør Lilian Mogensen fra ATP udtaler i en mail til TV 2:

»Vi kan bekræfte, at forsinkelsen af pensionssystemet er forbundet med betydelige ekstraudgifter, og det ser vi på med stor alvor. Efter ATP’s opfattelse er KMD hovedansvarlig for forsinkelsen,« siger hun og fortsætter:

»Vi mener, at KMD skal tage ansvaret på sig, og derfor har vi lige nu en kritisk, konstruktiv dialog med KMD i forhold til den kontrakt, der er indgået. Jeg ønsker ikke at uddybe yderligere af hensyn til vores aktuelle forretningsmæssige dialog med KMD.«

Kombit afviste at have hovedansvar

KMD's kommunikationsdirektør, Morten Langager, har i en tidligere mail givet udtryk for, at 'der er kommet en lang række af ændringsanmodninger fra Kombit ind i projektet. Ændringsanmodninger, der fortsat tilgår løbende, og som projektet skal navigere og justere efter'.

Læs også: KMD om indbringende it-forsinkelse: Kombit forhalede projekt med lang række ændringer

Det har Kombit blankt afvist over for Version2.

Ændringsanmodningerne fra Kombit svarer nemlig til otte procent af det samlede projekt, lød det fra den fælleskommunale enhed.

Og én procent, hvis man kun ser på anmodninger, der er kommet efter afklaringsfasen, fortalte Kombits projektdirektør, Peter Lykke Egelund.

»Og hvis der er nogen ude i markedet, der vil udfordre mig på, om det er et rimeligt niveau, så giver jeg kaffe til dem alle sammen,« sagde han i et interview med Version2.

Læs også: Kombit svarer igen på KMD-angreb: »Jeg giver kaffe til alle, der synes mængden af ændringsanmodninger er urimelig«

Kombit oplyser nu til TV 2, at man 'naturligvis (er) meget opmærksomme på det ekstra års meromsætning, som KMD desværre opnår ved deres forsinkelsen af støttesystemerne.'

Situationen med, at KMD hver måned kan inkassere høje priser for de gamle støttesystemer, er dybt problematisk, mener professor Pernille Kræmmergaard fra Aalborg Universitet.

Hun kalder det 'åbenlyst', at KMD har haft et meget stort incitament til at vinde udbuddet på støttesystemerne til en lav pris.

»Så kan de nu sidde og orkestrere, hvornår de andre leverandører kan komme til, og kommunerne er i mellemtiden nødt til at betale for de monopolistiske systemer,« skriver Pernille Kræmmergaard i en mail til TV 2.

»Dermed forvrider det hele ideen med monopolbruddet og sætter KMD som en privat virksomhed i en særdeles lukrativ situation ved så at sige 'at malke kommunerne',« fortsætter hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Hansen

Det er simpelthen ikke rigtigt.

Alle udbredte kontraktrammeværk specificerer betingelser for bod ved forsinkelser. Ingen kontraktrammeværk specificerer 1-til-1 godtgørelse af direkte og indirekte tab ved forsinkelser. Det ville give alt, alt for risikable leveranceforhold for leverandørerne, og ville få alle tilbudte priser til at skyde i vejret.

Boden angives altid per Arbejdsdag i forsinkelsesperioden og udgør en mindre del af kontraktsummen, ofte i størrelsesordenen 0,25% og med en cap der ofte er omkring 15-20% af kontraktsummen.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere