Medie: Google pønser på at indbygge selektiv adblocker i Chrome

ad block
Nyt Google-initiativ er et forsvar mod stigende brug af adblocker, siger kilder.

Reklamegiganten Google arbejder på en adblocker, der skal være indbygget og slået til som standard i browseren Chrome.

Det skriver Wall Street Journal på baggrund af anonyme kilder med kendskab til selskabets planer.

Læs også: Edge får alligevel ikke indbygget adblocker

Adblockeren skal ifølge kilderne tage et af Googles store udfordringer i opløbet - det faktum at flere og flere internetbrugere anvender en adblocker, og dermed udhuler forretningen for det reklamefinansierede it-imperium.

Chromes indbyggede adblocker skal ifølge WSJ’s oplysninger kun blokere reklamer, der er ‘uacceptable’ for forbrugeren. Det betyder ingen pop-up-reklamer, ingen videoer, der afspiller automatisk med lyd og ingen reklamer med blinkende animationer.

Læs også: Første danske medie går i offensiven mod adblockers

Idet hele taget skal reklamerne følge den standard, som den såkaldte Coalition for Better Ads har beskrevet i sidste måned. Organisationen har blandt andet Facebook og Google som medlemmer.

Ved at fjerne denne type reklamer, vil Google angiveligt forsøge at imødekomme den stigende brug af adblockers, som også har vakt bekymring hos medier og andre organisationer, der lever af reklameindtjeningen.I dag anvender 26 procent af amerikanske web-brugere en adblocker.

Læs også: Kommentar: Bannerreklamer kommer aldrig i liga med Irma-hønen

TechCrunch bemærker, at det er en plan med mange potentielle faldgruber, og selskabet risikerer at få nye monopol-sager på halsen. Selv ønsker Google ikke officielt at kommentere historien.

Ifølge WSJ kan tiltaget blive annonceret inden for få uger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Lars Jensen

Jeg benytter Ublock og Ghostery. Ikke kun for at fjerne reklamer, men også for at forsøge at begrænse den strøm af oplysninger som de sites jeg besøger (kunne være V2) forsøger at hive ud af min PC.

Martin Kofoed

Blokering af scripts m.v. har med garanti sikret folk mod mange ærgrelser med XSS-, hijacking-, drive-by-, injection-, replay- og-hvad-dælan-de-hedder-attacks ...

Forstyrrende reklamer er efter min mening den mindste del af det, efterhånden.

Michael Eriksen

Jeg synes det er et sympatisk tiltag. Når vi (jeg) nu ikke vil betale for indhold og det jo unægtelig koster at lave indhold, så synes jeg dette er en god måde at gøre det på.

Det er jo bare "back to basics" for Google, hvor google-ads engang bare var en spalte yderst til højre med text-only annoncer. Helt separeret fra søgning og andet indhold. Det er hæderligt og redeligt. Selvfølgelig vil de stadig prøve at profilere mig, men giv mig dog annoncer for kattemad når jeg har kat og ikke hund og fri mig for reklamer for menstruationsbind når jeg hedder Michael.

Henrik Madsen

På at tiltaget bliver lidt i stil med den gang Post Danmark var med til at indføre "Nej tak til reklamer" ordningen, som gjorde at folk kunne fravælge reklamebunken i postkassen.

Ja hvorefter Post Danmark oprettede deres "Med rundt" hvor man tilbød dem som gerne ville reklamere at få reklamerne med i dette omslag.

Altså en løsning som stækkede konkurrenterne mens Post Danmark selv sked højt og flot på det mærkat som de selv var med til at indføre og administrere.

Med rundt folderen er jo så smart indrettet at man har påtrykt en adresse for så er forsendelsen ikke adresseløs, men man har undladt at skrive et navn på, for så kan forsendelsen ikke undgå's ved en registrering på Robinsonlisten.

Summa summarum, Post Danmark ryddede konkurrenterne af banen så kun de selv kunne levere reklamer til alle.

PS. Desværre har det jo så senere vist sig at uetiske firmaer såsom FK distribution har kopieret løsningen og nu leverer reklamer i en tynd plastpose med adresse på.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017