Medie: Google pønser på at indbygge selektiv adblocker i Chrome

Nyt Google-initiativ er et forsvar mod stigende brug af adblocker, siger kilder.

Reklamegiganten Google arbejder på en adblocker, der skal være indbygget og slået til som standard i browseren Chrome.

Det skriver Wall Street Journal på baggrund af anonyme kilder med kendskab til selskabets planer.

Læs også: Edge får alligevel ikke indbygget adblocker

Adblockeren skal ifølge kilderne tage et af Googles store udfordringer i opløbet - det faktum at flere og flere internetbrugere anvender en adblocker, og dermed udhuler forretningen for det reklamefinansierede it-imperium.

Chromes indbyggede adblocker skal ifølge WSJ’s oplysninger kun blokere reklamer, der er ‘uacceptable’ for forbrugeren. Det betyder ingen pop-up-reklamer, ingen videoer, der afspiller automatisk med lyd og ingen reklamer med blinkende animationer.

Læs også: Første danske medie går i offensiven mod adblockers

Idet hele taget skal reklamerne følge den standard, som den såkaldte Coalition for Better Ads har beskrevet i sidste måned. Organisationen har blandt andet Facebook og Google som medlemmer.

Ved at fjerne denne type reklamer, vil Google angiveligt forsøge at imødekomme den stigende brug af adblockers, som også har vakt bekymring hos medier og andre organisationer, der lever af reklameindtjeningen.I dag anvender 26 procent af amerikanske web-brugere en adblocker.

Læs også: Kommentar: Bannerreklamer kommer aldrig i liga med Irma-hønen

TechCrunch bemærker, at det er en plan med mange potentielle faldgruber, og selskabet risikerer at få nye monopol-sager på halsen. Selv ønsker Google ikke officielt at kommentere historien.

Ifølge WSJ kan tiltaget blive annonceret inden for få uger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
Michael Eriksen

Jeg synes det er et sympatisk tiltag. Når vi (jeg) nu ikke vil betale for indhold og det jo unægtelig koster at lave indhold, så synes jeg dette er en god måde at gøre det på.

Det er jo bare "back to basics" for Google, hvor google-ads engang bare var en spalte yderst til højre med text-only annoncer. Helt separeret fra søgning og andet indhold. Det er hæderligt og redeligt. Selvfølgelig vil de stadig prøve at profilere mig, men giv mig dog annoncer for kattemad når jeg har kat og ikke hund og fri mig for reklamer for menstruationsbind når jeg hedder Michael.

Henrik Madsen

På at tiltaget bliver lidt i stil med den gang Post Danmark var med til at indføre "Nej tak til reklamer" ordningen, som gjorde at folk kunne fravælge reklamebunken i postkassen.

Ja hvorefter Post Danmark oprettede deres "Med rundt" hvor man tilbød dem som gerne ville reklamere at få reklamerne med i dette omslag.

Altså en løsning som stækkede konkurrenterne mens Post Danmark selv sked højt og flot på det mærkat som de selv var med til at indføre og administrere.

Med rundt folderen er jo så smart indrettet at man har påtrykt en adresse for så er forsendelsen ikke adresseløs, men man har undladt at skrive et navn på, for så kan forsendelsen ikke undgå's ved en registrering på Robinsonlisten.

Summa summarum, Post Danmark ryddede konkurrenterne af banen så kun de selv kunne levere reklamer til alle.

PS. Desværre har det jo så senere vist sig at uetiske firmaer såsom FK distribution har kopieret løsningen og nu leverer reklamer i en tynd plastpose med adresse på.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017