Reklamegiganten Google arbejder på en adblocker, der skal være indbygget og slået til som standard i browseren Chrome.
Det skriver Wall Street Journal på baggrund af anonyme kilder med kendskab til selskabets planer.
Adblockeren skal ifølge kilderne tage et af Googles store udfordringer i opløbet - det faktum at flere og flere internetbrugere anvender en adblocker, og dermed udhuler forretningen for det reklamefinansierede it-imperium.
Chromes indbyggede adblocker skal ifølge WSJ’s oplysninger kun blokere reklamer, der er ‘uacceptable’ for forbrugeren. Det betyder ingen pop-up-reklamer, ingen videoer, der afspiller automatisk med lyd og ingen reklamer med blinkende animationer.
Idet hele taget skal reklamerne følge den standard, som den såkaldte Coalition for Better Ads har beskrevet i sidste måned. Organisationen har blandt andet Facebook og Google som medlemmer.
Ved at fjerne denne type reklamer, vil Google angiveligt forsøge at imødekomme den stigende brug af adblockers, som også har vakt bekymring hos medier og andre organisationer, der lever af reklameindtjeningen.I dag anvender 26 procent af amerikanske web-brugere en adblocker.
TechCrunch bemærker, at det er en plan med mange potentielle faldgruber, og selskabet risikerer at få nye monopol-sager på halsen. Selv ønsker Google ikke officielt at kommentere historien.
Ifølge WSJ kan tiltaget blive annonceret inden for få uger.