Medie: Dekrypterede Snowden-dokumenter er i hænderne på Rusland og Kina

Russiske og kinesiske hackere har angiveligt haft held til at bryde krypteringen på mere end én million Snowden-dokumenter. Som en konsekvens har englænderne måttet trække deres agenter hjem.

Ifølge det britiske medie Sunday Times skal Rusland og Kina ikke bare være i besiddelse af mere end én million af de dokumenter, som Edward Snowden stjal og lækkede fra NSA, men også have brudt krypteringen på den tophemmelige information.

Det rapporterer flere medier, herunder amerikanske Computerworld.

De dekrypterede dokumenter skal have gjort det muligt for russerne at identificere britiske MI6-agenter i landet, og Storbritannien har derfor taget konsekvensen og trukket alle sine agenter ud af landet.

Læs også: Freedom Act giver NSA lov til at overvåge de næste seks måneder

Det er værd at bemærke, at historien udelukkende er baseret på unavngivne ‘højt placerede’ kilder i den britiske regering.

De alvorlige beskyldninger indeholder ifølge Computerworld også selvmodsigende udtalelser fra de anonyme embedsmænd.

Læs også: Nyt sikkerhedshul i webkryptering udnytter svage primtal fra 1990'erne

En kilde i det britiske indenrigsministerium skal således have sagt, at Edward Snowden nu havde ‘blod på hænderne’ med reference til de kompromitterede agenter, mens en anden kilde fastholder, at ingen agenter er kommet noget til.

Beskyldningerne er kontroversielle, da det netop var Snowdens hensigt med at overdrage dokumenterne til journalister, at farlig information ikke skulle falde i de forkerte hænder. Artiklen i Sunday Times undsiger også den hidtidige opfattelse, at Snowden slettede al information efter at have overdraget dokumenterne til journalisterne Glenn Greenwald og Laura Poitras i Hongkong.

Læs også: Forsker efter nyopdaget svaghed: NSA kan nok lytte med på de fleste VPN-forbindelser

Den britiske regering har endnu ikke officielt ønsket at kommentere historien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Secher Jarlskov

... For det første at man melder ud omkring det fra vestlig side (frem for at holde tingene bagved lukkede døre, som man normalt gør i den sammenhæng). Nu er det jo så sikkert intet problem for Russere og Kinesere og kigge lidt nærmere på folk der har forladt landet i den seneste tid og samle en dejlig database over eventuelle agenter og deres kontakter.

At russerne og kineserne så lykkedes med at dekryptere noget som NSA og GCHQ åbenbart ikke er lykkedes med forstår jeg slet ikke at de vil offentliggøre, da det da til stadighed er den største ydmygelse - udover at miste dokumenterne selvfølgelig (hvis vi ikke lige skal snakke indholdet i dokumenterne).

Kobler man det så sammen med hvor mange offentlige databaser der er blevet kompromitteret i løbet af bare den sidste måned er det meget mærkeligt at de i MI6 kan spore det direkte tilbage til Edward Snowden's dokumenter, som de selv påstår at de ikke selv har dekrypteret og ingen af de andre indbrud og kompromitteringer (og der er jo nok flere end dem som man har ladet nå frem til offentligheden af kompromitteringer i det offentlige og ikke mindst semi-offentlige rum i Vesten).

At man så også er så dygtige at man kan finde ud af at både den russiske efterretningstjeneste og den kinesiske efterretningstjeneste har knækket krypteringen og så endda lader dem vide i det offentlige rum at man har denne viden er mildest talt forundrende. Et er at de fortæller at de har totalt infiltreret disse to stærke efterretningstjenester, men så ligefrem fortælle at man ved hvad de går da imod enhver fornuftig efterretningstaktik.

Det ligner mest af alt et meget dumdristigt forsøg på at miskreditere Edward Snowden... Specielt når alt kommer fra modstridende ikke specificerede kilder, der åbenbart både kender indholdet i Snowden's kryptede dokumenter, Russernes og Kinesernes allerdybeste hemmeligheder indenfor deres efterretningstjenester, samt hele MI6's agentnetværk og deres aktiviteter!

  • 20
  • 0
Nicolai Rasmussen

Pinligt at der ikke skal mere til før pressen begynder at gå i selvsving. Nogen burde være voksne nok til at bede om noget der kunne bakke påstanden op. I den her slags sager, får man nok ikke deciderede beviser, men en smule mere end en anonym påstand, burde man kunne kræve.

  • 12
  • 0
Kenneth Nielsen

The Sunday Times hører News UK, som igen er ejet af News Corp (Rupert Murdoch). Så det er dumt at forvente, at de skulle skrive sandheden. Bare se hvordan News Corps engelske medier fungerede, som støtter og direkte talerør for det Konservative Parti under Storbritanniens seneste parlamentsvalg.

At denne her artikel allerede er blevet gengivet så mange steder, viser jo bare at medierne ikke har lært noget som helst fra optakten til Irak krigen. Her trykte de også bare hvad Pentagon og CIA havde opfundet til lejeligheden uden at stille spørgsmål.

  • 6
  • 0
Lars Bjerregaard

Det er en løgnehistorie og smædeskriv af værste skuffe. Tænk at Ritzau, Reuters og dermed dr.dk og størstedelen af den Danske dagspresse ukritisk viderebringer sådan noget svineri. Føj! Som Greenwald skriver - det afslører på værste vis den sande tilstand i de vestlige massemedier. Jeg havde sådan set håbet at V2 ville holde sig for god til at bringe det skidt videre, men hvad, det er vel et par klik værd.

  • 4
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Tænk at Ritzau, Reuters og dermed dr.dk og størstedelen af den Danske dagspresse


Kommer det hele ikke bare fra den samme globaliserede server-cloud?

Jeg har länge undret mig over at medier, som selv synes de er seriöse, som f.eks. Politiken, kan finde på at bringe oversatte artikler fra Daily Mail (ExtraBladet suger sågar "content" via LiveLeak.com, som de laver en lille reklame-sandwitch ud af).

Jeg mener det skyldes at man i stigende grad automatiserer nyhedsproduktionen og at man automatisk udvälger artikler som har en höj "click-trough faktor" fra databaser som man abonnerer på; Der sidder simpelthen en Support Vector Machine eller tilsvarende inde på avisen som klassificerer artikler og layout is forhold til "click-trough" og andre metrikker - den slags historier som scorer höjt bestiller man flere af fra databasen.

Måske präsenterer databasen nyheder som efterspörges "af mange abonnenter" höjere, så der er en slags feedback-loop der også? Sandsynligvis kan nogen ändre nyhedernes vigtighed, "baseret på en vurdering af nyhedsvärdien" så man aldrig läser noget om finansindustriens mafia-agtige svindelforretninger, hospitaler der lukker i Gräkenland eller TTIP fordi den slags ting prioriteres bagved 1030325 artikler. Historierne findes, men, man skal lede efter dem "i hånden" - med mange, mange, museklick.

Det er nok bare sådan at Fordi mennesker er nogenlunde eens og interesserer sig for nogenlunde de samme (platte) ting, så kommer Politiken til at ligne Daily Mail! Det eneste man egentligt behöver er "Dumb AI"!

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize