Medie: British Airways var advaret om sikkerhedsproblemer der førte til kæmpelæk

Illustration: Nick Morrish/British Airways
British Airways nægter at være blevet advaret.

Det viser sig nu, at sikkerhedseksperter advarede British Airways om en række problematiske it-sikkerhedsmæssige forhold, der ultimativt førte til, at mere end 380.000 af selskabets kunder mistede deres kreditkortoplysninger til ukendte hackere.

Læs også: Eksperter: Sådan blev British Airways hacket og kundedata stjålet

Det skriver The Telegraph og henviser til en anonym kilde. British Airways afviser, at flyselskabet er blevet advaret.

Ifølge mediet står British Airways desuden til en bøde på op mod 7,2 milliarder danske kroner for at overtræde de nye persondatalove.

Det er ikke just formildende, at British Airways allerede sidste år dumpede en industristandard, PCI DSS, der netop garanterer sikkerheden omkring brugen af Visa og Mastercard som betalingsmetoder.

»Dette seneste brud er et seriøst wake-up call, især til transportbranchen, om, at vi lever i en tid, hvor sofistikerede angreb gør, at ingen er usårlige,« siger Derwyn Jones til The Telegraph. Han er administrerende direktør i Ultracomms, der netop leverer betalingsløsninger til branchen.

Det er ikke første gang, British Airways har it-problemer. Sidste år skabte et strømsvigt en it-nedsmeltning, der gjorde det umuligt for selskabets fly at lette i timevis. Det viste sig efterfølgende, at British Airways ikke havde nogen brugbar backup-plan.

Læs også: Ansat laver kæmpebrøler: Menneskelig fejl skyld i British Airways it-nedsmeltning

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere