Medarbejderne bruger cloud-tjenester bag hver anden it-chefs ryg

Hver anden it-chef vurderer, at medarbejderne på egen hånd bruger cloud-tjenester i arbejdet. Det letter trykket på budgettet, men kan give problemer med sikkerheden.

Hver anden it-chef i Norden vurderer, at medarbejderne i virksomhedens forskellige afdelinger på egen hånd køber og bruger cloud-tjenester til arbejdet. Og hver anden it-chef vurderer, at det kan udgøre en sikkerhedsrisiko.

Det fremgår af en undersøgelse blandt it-chefer, som virtualiseringssoftwareleverandører VMware har fået foretaget.

Mens de nordiske it-chefer er forholdsvis skeptiske, så er deres kolleger i resten af Europa lidt mere positive, hvor tæt ved tre ud af fire mener, at det er positivt, at medarbejderne tager initiativ til at bruge cloud-tjenester uden at gå gennem it-afdelingen.

»72 procent mener, at den autonome adfærd er nyttig. Først og fremmest på grund af pengene, som it-afdelingen ellers skulle bære på dens pressede budget,« siger landechef Steen Rast fra VMware i Danmark til Version2.

Når medarbejderne i de enkelte afdelinger selv finder en cloud-tjeneste, de ønsker at bruge, så finder de ofte pengene på afdelingens eget budget.

De samlede omkostninger for virksomheden kan derfor ende med at forblive de samme, men indkøbet går ikke ud over det normale it-budget.

Til gengæld risikerer man at betale dobbelt for at opnå en bestemt funktionalitet.

»Du har måske allerede købt en løsning, så det kan godt være, du sparer it for nogle penge lige nu, men på den lange bane er det ikke sikkert, at det er godt,« siger Steen Rask.

Der er også sikkerhedsmæssige overvejelser, som det ikke er sikkert, at medarbejderne tænker over, når de eksempelvis vælger at bruge en tjeneste som Dropbox til at dele dokumenter med hinanden.

»Hvis du opsiger en medarbejder, så står it der for at hente pc'en, men dataene i Dropbox har medarbejderen måske stadig adgang til, fordi de har brugt deres private kontoer. Hvis medarbejderen har fået adgang til Dropboxen af en anden medarbejder, så skal de være opmærksomme på at fjerne adgangen igen,« forklarer Steen Rask.

Når medarbejderne på den måde selv tager initiativ til at bruge cloud-tjenester, så kræver det et oplysningsarbejde at få dem til at gøre det på en sikker måde.

Hvis man eksempelvis vil forbyde Dropbox, så bør man stille et alternativt redskab til rådighed med den samme funktionalitet, lyder rådet fra Steen Rask.

Den type tjenester, som medarbejderne typisk giver sig i kast med på egen hånd, er især fildeling, e-mail, videokonferencer, chat og sociale netværk. Som oftest vælger de løsninger, de kender som private brugere.

»Folk gør det, fordi det er nemt, og der ikke er nogen, der siger nej. Folk bruger tjenesterne privat, og hvis der er en funktionalitet, de gerne vil have, så er de vant til bare at tjekke app-butikken. Den adfærd så vi ikke for bare to-tre år siden. Så det er vigtigt, at it-afdelingen gør sig klart, hvad holdningen er til det,« siger Steen Rask.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Grønbæk

Det er en god analyse, som vi også kan genkende hos Adactit. Jeg er helt enig med de to tidligere indlæg, om at det skyldes at IT-afdelingerne ikke tager førertrøjen på, og finder de sikre Entreprise produkter som imødekommer brugernes behov.

Brugerne bliver utålmodige og vil have løsninger, hvor det f.eks. er nemt at dele viden og samarbejde på tværs af organisationer. Vi har f.eks. ofte erstattet Dropbox med Office 365. Dropbox er meget intuitivt og nemt at bruge, men er en stand-alone løsning uden den sikkerhed og entreprise funktionalitet, som der findes i fx. SharePoint Online, som I den nyeste version, har lært ret meget af Dropbox's brugervenlighed, samtidig med at det har langt højere sikkerhed og entreprise funktionalitet, samt integration med kundens øvrige Microsoft produkter, hvis kunden har en Microsoft platform.

  • 2
  • 13
Jens Bech Madsen

...skyldes det primært at IT-afdelingen sidder og sover i stedet for at finde alternativer som opfylder virksomhedens krav.

Tjah, eller it-afdelingen har travlt med at levere de løsninger, som virksomhedens ledelse har bestemt skal leveres.

Det er så dejligt nemt at skyde på it-afdelingen, men de er i lige så høj grad som andre underlagt budgetter og ledelse oppefra.

Jeg er sikker på at mange it-afdelinger godt kan se forretningsmæssige behov som ikke bliver opfyldt i dag, men som samtidig ikke har de nødvendige ressourcer (både tid og penge) til at levere løsningerne. Omvendt er jeg også sikker på, at der er it-afdelinger, som sover i timen. Men lad nu være med at generalisere.

  • 12
  • 0
Finn Christensen

..hvis der er en funktionalitet, de gerne vil have, så er de vant til bare at tjekke app-butikken...

Brugerne bliver utålmodige og vil have løsninger, hvor det f.eks. er nemt...

Ja, der er arbejdspladser hvor man udfører arbejde, samt hvor de ansatte kender ordet 'sikkerhed' og at data ikke skal flyde frit omkring.

Og så er der nogen der endnu ikke har opdaget, at de er på en arbejdsplads, og derfor mener at de som i folkeskolen uhæmmet kan frekventerer 'slikmutter'.

  • 2
  • 1
Leonard Kramer

Jeg har kun prøvet Office 365 i begrænset omfang, så jeg har ikke nogen mening til om det er en seriøs udfordre til Dropbox. Men jeg kan huske at vi blev lovet at Sharepoint ville være en udemærket erstatning for den Wiki vi brugte før.

Istedet for holdt folk stort set op med at dele dokumentation fordi det var så besværligt. En del af problemet var/er et generelt dårligt konfigureret miljø hvor vi pludselig skulle igennem en masse "hop" for at kunne bruge Sharepoint siden, men det var bestemt også et problem at Sharepoint (i hvert fald den version vi brugte) havde et ganske elendigt interface til at redigere i, og at siden hurtigt blev noget rod, plus at Sharepoint siderne generelt var besværlige at navigere rundt i.

Det er blevet gennemført med magt, men folk undgår det stadig så meget de kan.

  • 2
  • 0
Leonard Kramer

Ja, der er arbejdspladser hvor man udfører arbejde, samt hvor de ansatte kender ordet 'sikkerhed' og at data ikke skal flyde frit omkring.

Og så er der nogen der endnu ikke har opdaget, at de er på en arbejdsplads, og derfor mener at de som i folkeskolen uhæmmet kan frekventerer 'slikmutter'.

Og sommetider sidder man i en situation hvor kunden har et kritisk problem og står og skriger over telefonen over at det koster dem millioner for hver dag der gaar, sammetidigt med at firma politiken står i vejen for at få overført de nødvendige core files, etc så problemet kan blive analyseret.

Verden er ikke så sort og hvid som du prøver at gøre den til.

  • 3
  • 1
Jan Vennike
  • 2
  • 1
Nils Bøjden

"Hver anden it-chef i Norden vurderer, at medarbejderne i virksomhedens forskellige afdelinger på egen hånd køber og bruger cloud-tjenester til arbejdet. Og hver anden it-chef vurderer, at det kan udgøre en sikkerhedsrisiko."

Gad vide om de er komplementærmængder?

  • 2
  • 0
Finn Christensen

Verden er ikke så sort og hvid som du prøver at gøre den til.

Jeg snakker hverken om verden eller farver - det skrevne var oplevede stumper af menneskelig adfærd.

At der er fornuftige voksne mennesker, der 'finder en løsning' kender jeg godt, og det har ikke det fjerneste imod - tværtom - de ved hvad de gør hver gang.

Dem der ikke har styr på hvad de foretager sig med deres 'legetøj', kan overskue konsekvenserne eller er udenfor pædagogisk rækkevidde... de er derimod et seriøst problem.

  • 0
  • 0
Jens Arnt

@Leonard - Jeg sidder med absolut samme fornemmelse - og konkret har vi være igennem flere "opgraderinger" og "flytninger" af vores Wiki site på Sharepoint - og HVER gang er links m.m. gået til de evige "link" marker. Konkret er problemet her er at der ikke er tale om en Wiki (pr. definition) men blot en Sharepoint template som ligner en Wiki.

Med ovenstående erfaringer (og utallige andre) har vi gjort præcist som artiklen henviser til - vi går i "skyen" når vi har brug for nye løsninger og benytter kun Microsoft infrastrukturen hvor vi er tvunget til det. Dette selvfølgelig med lokal management accept, men mit gæt er at "enterprise" management nok ville have et andet syn på sagen.

Nød lærer .......

  • 0
  • 0
Jens Bech Madsen

I min naive verden har IT-afdelingen bl.a. en rådgivende rolle over for direktionen.

Sådan er det også i min verden. Men at it-afdelingen rådgiver ledelsen, betyder ikke per automatik at det bliver som der rådes til. Det er heller ikke altid at it-afdelingen ved alt om alt, hvad der foregår i en virksomhed.

Der er givetvis masser af eksempler på dårlige it-afdelinger, ligesom der er masser af eksempler på dårlige udgaver af økonomiafdelinger. Men det betyder ikke at it-afdelingen altid er dem med nej-hatten på. Nogle gange siger ledelsen nej, og nogle gange er brugernes ønsker simpelthen en dårlig ide at indføre.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize