Max Schrems: Facebook bruger falske notifikationer til at skaffe GDPR-samtykke

Illustration: Screenshot/Noyb
Facebook brugte blandt andet falske notifikationer til at lægge pres på brugere under samtykke-proces i forbindelse med ikrafttrædelsen af databeskyttelsesforordningen.

Facebook beskyldes for bevidst at vildlede deres brugere til at acceptere deres GDPR-privatlivspolitik ved at snyde dem med falske notifikationer.

Brugere får nemlig vist det sociale netværks opdaterede privatlivsvilkår, og bliver spurgt om de accepterer dem, samtidig med at der i baggrunden ligger, hvad der ligner notifikationer om ulæste meddelelser og andet.

For at se dem bliver man nødt til at acceptere vilkårene først. Men det er slet ikke sikkert, at nogen egentlige notifikationer rent faktisk ligger og venter.

Læs også: Max Schrems anmelder Google og Facebook for GDPR-overtrædelser

Det er blot et af flere anklagepunkter mod den amerikanske it-gigant, der indgår i anmeldelsen, som privatlivsaktivisten Max Schrems' ngo 'None Of Your Business' (NOYB) har afleveret til datatilsynsmyndighederne i Østrig.

Det skriver The Register.

Den originale klage kan læses her.

Max Schrems holdt i fredags sit løfte, da han gennem sin nystiftede organisation klagede over Facebook på baggrund af den nye europæiske databeskyttelsesforordning (GDPR).

Læs også: Max Schrems når crowdfunding-mål: De første privacy-syndere hives i retten 25. maj

Lovgivningen stiller krav til oplysning og samtykke i forbindelse med behandling af personhenførbar data, og dem mener NOYB og Max Schrems ikke, at Facebook overholder.

Organisationens overordnede anke er, at Facebook på ulovlig vis betinger adgang til deres tjeneste med brugerens accept af deres nye vilkår.

»Den dataansvarlige brugte yderligere 'tricks' til at lægge pres på brugerne. For eksempel indeholdt samtykke-siden to falske røde prikker, der indikerer, at brugeren har nye beskeder og notifikationer, som han/hun ikke kan få adgang til uden at acceptere - selv om brugeren ikke havde sådanne notifikationer eller beskeder i virkeligheden,« står der i den officielle klage.

Læs også: 'Cookie-problemet' er ikke løst med GDPR: Kampen fortsætter i EU

»Brugerens eneste mulighed var derfor at acceptere de nye vilkår eller at slette kontoen. Der var ingen mulighed for at erklære sig uenig, opt-out eller sige nej på nogen måde,« fortsætter den.

Klagen opremser også andre eksempler på vildledelse og pres fra virksomheden.

For eksempel blokerede Facebook brugerens konto, hvis ikke brugeren havde gennemgået samtykke-processen inden deadline.

Virksomheden gjorde det også besværligt for brugere at finde muligheden for at slette kontoen ved at gemme muligheden i lille tekst nedenunder en stor farvet knap, der førte tilbage til samtykke-processen.

Læs også: Helt land lukker for Facebook en måned: Vil analysere brugerne

Valgte brugere at slette kontoen, ville Facebook helt og aldeles blive afskåret fra adgang til brugernes data, og det var samtidig den eneste anden mulighed end at sige ja til vilkårene.

Ud over Facebook anmeldte NOYB også Google og de to Facebook-ejede virksomheder WhatsApp og Instagram til datatilsynsmyndigheder i henholdsvis Frankrig, Tyskland og Belgien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize