Matriklens ældste hardware: Ericsson telefoncentral fra … tjah … forrige århundrede?

13. juli 2011 kl. 16:322
Sommertour: Et omstillingsbord fra midten af forrige århundrede er hos Netdesign gået i arv fra medarbejder til medarbejder.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er kram, som man ikke laver det mere. "L. M. Ericsson" er dybt præget i de sorte støbejernsben, og ædelt, massivt træ i toppen. Det eneste, der bærer præg af tidens tand, er de stofomviklede telefonledninger, der er blevet godt og grundigt slidt af at blive hevet frem og tilbage mellem de forskellige huller, når en abonnent løftede røret, og nummeret på centralen "faldt ned".

Selvom det præcise årstal fortaber sig, ligger det fast, at der er tale om en telefoncentral fra lidt før midten af forrige århundrede, og at den har været brugt i forsvaret ind til en gang i midten af 1970'erne.

»Felttelefoner var jo baseret på magneto-teknologi, så den har blandt andet kunnet stille om mellem Luftmeldekorpsets enheder,« forklarer Erik Flyvholm, der arbejder med presales hos Netdesign.

Erik Flyvholm arvede omstillingsbordet i 2006 fra en tidligere medarbejder, der igen har arvet det fra en tidligere medarbejder ved TDC's daværende militærkommunikationsenhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Men det er ikke mange år siden, at jeg så en magen til i brug på et hotel på Vestebro,« siger han.

Det telefonist-betjente omstillingsbord har nu fundet sin afløser i Netdesigns serverrum i kælderen. Her viser Henrik Thuesen, der også arbejder inden for presales, en funklende, telefoncentral frem, der hverken kræver telefonister, eller at de talende "ringer af" ved at dreje på håndsvinget.

»Det er en Aastra telefoncentral, og den er i stand til at håndtere op til 500.000 samtidige samtaler. Lige nu er dog bare vores egen interne her i Netdesign,« siger Henrik Thuesen.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
14. juli 2011 kl. 07:49

Det ligner til forveksling den tlf.omstilling, vi havde på Bergsøe indtil ca. 1990. Det virkede uopåklageligt til omstilling af de 6 indgående linjer til den ønskede gang-telefon - man skulle bare passe på ikke at røre ved stikkene, mens telefonen ringede, for så fik man stød :-)

Hver gang havde telefonvagt ca. hvert halve år, så man fik jævnligt fornøjelsen af en vagt eller to.

1
13. juli 2011 kl. 17:47

Eftersom den er lagt under Emnet "IP-telefoni (VoIP)" må det vel næsten være verdens første VoIP Switch ;)