Matematisk musik-logik i nye iPods

Algoritmer kan knytte musik sammen til spillelister med musikalsk logik i en ny serie af iPods.

Med navnet Genius har Apple i hvert fald ikke underspillet lanceringen af sin nye software til at skabe automatiske spillelister på iPod og i iTunes. Genius er integreret i den nye iTunes med versionsnummeret 8 og samtidig i en stribe nye iPods ? alle lanceret ved en event i San Francisco i aftes.

Ideen bag Genius ligner noget, der er set før. Med Genius kan iTunes eller den nye iPod selv matche musiknumre sammen, som minder om hinanden til spillelister. Genius gennempløjer dels ens eget musikbibliotek, men kommer også bekvemt med anbefalinger til yderligere indkøb i iTunes Store, der vil passe ind i spillelisten.

Der er ikke sluppet noget videre frem om teknikken bag Genius. Apple siger, at det drejer sig om nogle algoritmer, som de selv har udviklet, men så rækker forklaringen heller ikke længere.

Der har længe været en funktion i iTunes, hvor Apple anbefalede indkøb baseret på musikbiblioteket. Men det nye er, at man selv kan klikke på Genuis-knappen og få en spilleliste, der er beregnet ud fra en specifik sang, man har udvalgt.

iPods i nyt design

Genius-funktionen er også ny på en stribe nye iPods, der ligeledes blev lanceret i går. Her kan man også skabe spillelister når som helst ? med eller uden adgang til internettet.

Hele iPod-porteføljen er blevet opgraderet.

Fra bunden er iPod Nano opgraderet med nyt slankt og tyndt design og større skærm. Udover Genius har Nano fået accelerometer, så skærmbilledet automatisk roterer, når man drejer afspilleren ? en funktion, der længe har været kendt på iPod Touch og iPhone.

iPod Nano har også fået en 'blande-selv' funktion, hvor et lille ryst med håndleddet skifter sang på afspilleren. Det sidste er heller ikke en teknologisk revolution. Topmodellen i den klasse har nu 16 GB flashdisk. Den nye iPod Nano skulle ifølge Apple være den mest miljøvenlige til dato. Den er produceret uden brug af kviksølv, brommerede flammehæmmere og PVC.

iPod Classic har også fået nyt design og er blevet tyndere. De tidligere versioner med 80 eller 160 GB harddisk er nu fusioneret til en model med 120 GB.

Spillemaskine

Endelig er iPod Touch blevet løftet designmæssigt ? igen med mindre dimensioner til følge. iPod Touch følger iPhone-udviklingen og kan nærmest beskrives som en iPhone uden telefon ? både i design og funktionalitet. Touch har fået ekstern volumenkontrol, integreret højttaler og bedre batterilevetid. Apple prøver nu at markedsføre modellen som en spillemaskine. Særligt betones, at der nu er mere end 3.000 programmer og spil til iPod Touch og iPhone i Apples egen App Store.

Brugerne har taget App Store til sig. Der er siden 11. juli downloadet over 100 millioner programmer fra App Store.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ricco Førgaard

Den algoritme de har "opfundet" er sikkert bare k-nearest neighbor, http://en.wikipedia.org/wiki/Nearest_neighbor_(pattern_recognition) ;) Der er ikke noget nyt i teknikken bare fordi Apple bruger det. Last.fm og Pandora har brugt det i åresvis, Amazon.com og Netflix (blandt mange andre) bruger det til at foreslå kunderne nye varer ud fra hvad de allerede har tilkendegivet at de synes om.

  • 0
  • 0
#2 Esben Damgaard

Last.fm og Pandora har brugt det i åresvis

Ahh, Pandora var godt nok sej. De brugte det helt klart, men er ikke sikker på Last.fm bruger det.

Så vidt jeg kan forstå på det hele, bygger Last.fm deres side/radio'er efter hvad andre brugere lytter til. Similar artists er lavet ud fra hvad folk der lytter til den musik også lytter til. Eller er jeg forkert på den?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere