Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

16 kommentarer.  Hop til debatten
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«
Illustration: Bob Smith.
Nye regler kræver, at brugeren accepterer alle cookies fra en webside. Men ingen kan sige, hvordan reglerne skal fortolkes, og det har fået online-branchen op på barrikaderne.
3. marts 2011 kl. 11:12
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Her er et sæt regler, som I skal følge fra 25. maj, hvis I driver en webside. Men hvordan I vil leve op til disse ret uklare regler, må I selv finde ud af.

Sådan er beskeden groft sagt til hele internetbranchen, efter at EU-regler om blandt andet godkendelse af alle cookies nu skal flettes ind i dansk lov. Og det forløb fik mange knubbede ord med på vejen, da statens It-sikkerhedskomite onsdag holdt konference om de kommende regler.

»Jeg har set meget sjusket lovgivning i mit liv, men det her tager alligevel prisen. Direktivet kan fortolkes vidt og bredt, og hele branchen er nu spændt for i arbejdet med at forstå meningen med det,« lød det fra FDIM's direktør Morten Helveg Petersen, der tidligere har slået sine folder i Folketinget.

Henning Mortensen fra Dansk Industris it-brancheforening Itek var heller ikke tilfreds.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Formålet med reglerne er fornuftigt. Men fremgangsmåden er helt tåbelig. Man laver nogle uklare regler, og så siger man til branchen: Go fix. Den må I selv lige ordne, og I har kun et par måneder til det,« sagde han.

Repræsentanter fra online-annoncefirmaer talte om, at 'alt er kaos nu', for ingen kender konsekvenserne af loven. Ender den praktiske implementering med, at mange netbrugere siger nej tak til cookies, der sporer deres færden på nettet, kan det få stor betydning for branchen, lød det.

»Hvis vi ikke kan måle, hvor mange, der ser en annonce, bliver prisen en helt anden. Det betyder faldende annonce-indtægter for alle site-owners,« sagde Kenneth Brenøe fra reklamefirmaet GroupM.

Der var dog også ros til de danske myndigheder, for i de øvrige EU-lande, der lige nu er i gang med samme proces, er stemningen langt mere krigerisk, fortalte Morten Helveg Petersen, der takkede for et godt samarbejde.

Står ikke klar med bødeblokken

IT- og Telestyrelsen, som har ansvaret for de danske regler, forklarede, at selvom EU-direktivet kræver, at reglerne træder i kraft den 25. maj, vil styrelsen ikke fare frem med bødestraf mod dem, der ikke lever op til reglerne.

»Det en lang proces at vende en supertanker, og det er ikke noget, vi vil have gjort til den 25. maj. Hvis vi presser en masse panikløsninger igennem, vil det heller ikke gavne forbrugeren,« sagde kontorchef Kresten Bay.

Men at kritisere EU-reglerne, som Danmark nu snart skal leve op til, kommer man ikke så langt med.

»Man kan være vred på direktivteksten og irriteret over den, men den er kommet for at blive. Og vi synes ikke, at det er urimeligt at stille krav om, at forbrugerne ved, hvis de bliver sporet på nettet,« sagde Kresten Bay.

Anette Høyrup fra Forbrugerrådet var ikke overraskende enig i, at forbrugerne har krav på bedre vilkår på nettet.

»I dag foregår der en masse bag forbrugerens ryg. Vi skal ikke forbyde cookies, vi skal bare have skabt en mere rimelig balance mellem virksomhederne og forbrugerbeskyttelse. En slags 'nej tak'-ordning på nettet. Det kender vi jo fra den fysiske verden, og det er reklamebranchen jo ikke gået ned af,« sagde hun.

Et usædvanligt forløb
De danske regler er netop kommet i et udkast, som er sendt i høring i hele marts måned. Derefter kan IT- og Telestyrelsen rette lidt til, før reglerne træder i kraft 25. maj.

Imens er det internetbranchens opgave at prøve at finde løsninger, der omsætter lovens bogstav til hverdag på nettet. Det sker i samarbejde med IT- og Telestyrelsen, som altså ikke selv vil gå ud med konkrete vejledninger om, hvad reglerne betyder i praksis.

»Bekendtgørelsen er en retslig ramme, som skal kunne rumme selvregulering, som branchen iværksætter. Så prøver vi sammen at finde den bedst mulige løsning,« forklarede Kresten Bay senere Version2.

Er det ikke lidt usædvanligt, at man laver en lov, som ingen ved, hvordan skal fungere i praksis?

»Hele forløbet omkring dette EU-direktiv er meget usædvanligt,« lød svaret fra Kresten Bay.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
3. marts 2011 kl. 12:27

»Hvis vi ikke kan måle, hvor mange, der ser en annonce, bliver prisen en helt anden. Det betyder faldende annonce-indtægter for alle site-owners,« sagde Kenneth Brenøe fra reklamefirmaet GroupM.

Man kan da sagtens måle hvor mange der ser en annonce, også uden at bruge cookies?

2
3. marts 2011 kl. 12:45

I dag foregår der en masse bag forbrugerens ryg.

Nej, der gør ej. Hvis forbrugeren ikke ønsker at blive sporet via cookies, kan det slås fra i alle browsere.

Personligt har jeg intet imod at blive "sporet", da det f.eks. betyder, at jeg ikke hver evig eneste gang, jeg logger ind på krak.dk får smidt et spørgeskema i hovedet. Jeg sagde "nej, tak" til spørgeskemaet den første gang jeg besøgte krak.dk, og det "husker" Krak ved at gemme en cookie på min maskine.

Hvis jeg ikke tillod cookies, ville sådanne åndsvage popup spørgeskemaer komme hver evig eneste gang, jeg besøger websitet - og det er f*nme for irriterende.

4
3. marts 2011 kl. 12:57

Principielt giver jeg dig ret. Men jeg er interesseret i at vide hvem der snuser. Jeg kan gå net og se det i koden, men det er besværlig. Jeg benytter Chromium browseren og der kan man få en plugin som hedder Ghostery og den viser dem der snuser. Man kan slå dem fra som man ikke ønsker.

5
3. marts 2011 kl. 13:31

Kender udmærket Ghostery - bruger det selv flittigt i mit arbejde. Det er et rigtigt godt plugin, der hurtigt viser hvilken type sporing, der er tale om... og så kan man vælge, hvilken af disse sporinger, man vil tillade.

Men i forhold til den almindelige forbruger og i forhold til cookie-direktivet, så mener jeg, at forbrugeren i bund og grund allerede har de fornødne midler til at sige "ja, tak" eller "nej, tak" i sin browser ved at vælge om man accepterer cookies eller ej.

Jeg kan jo heller ikke sætte et "Reklamer nej tak"-skilt op på min dør, og så selv tilføje: "Vil dog gerne modtage reklamer fra Magasin, Ikea og Føtex".

Hvis man på denne måde ønsker et mere specifikt til-/fravalg af sporing, må det være op til den enkelte at sætte sig ind i hvordan man kan gøre det... F.eks. ved at vælge at bruge Firefox eller Chromium sammen med Ghostery.

3
3. marts 2011 kl. 12:55

det gør man da på nogle af de grafikelementer der er indbygget og ser hvor mange gange den hentes. Langt mere sikkert end cookies.