Marriott lækker millioner af kunders data – igen

Illustration: Jonathan Weiss / BigStock
For anden gang på tre år, er den verdensomspændende hotelkæde Marriott udsat for et angreb, der har betydet stort læk af kundedata.

Hotelgiganten Marriott International bekræfter, at 5,2 millioner af deres gæster har fået deres private data lækket.

Tilbage i slutningen af februar opdagede man lækket, der kommer fra et ejendomssystem på et franchise-hotel. Det skriver Techcrunch.

Læs også: Kundeinformationer om millioner af nethandlende lå frit tilgængelige

Hackerne har stjålet login-detaljer fra to ansatte og brød ind i systemerne i midten af januar.

Ifølge Marriott er der intet, der tyder på, at gæsterne har fået lækket betalingsdata. Til gengæld er der tale om både navne, adresser, telefonnumre, medlemskaber, værelsespræferencer og ’anden rejsedata’.

Stort datalæk i 2018 kostede dyrt

Tilbage i 2018 blev et Marriott-datterselskab, Starwood, hacket. Det betød, at 383 millioner gæster fik lækket deres personlige data – herunder fem millioner ikke-krypterede pasnumre og otte millioner kreditkort.

Læs også: Hotelkæden Marriott får bøde på 821 mio. kr. efter hackerangreb

Det kom til at koste Marriott International 123 millioner dollars - en bøde der på det tidspunkt blev opgjort til 821 millioner kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere